Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 20.04.2017 @ 09:30

Feltet.dk og Motionsfeltet.dk kigger nærmere på noget af det mest spændende i øjeblikket på den teknologiske front: "Synchronized Shifting".

Hvad er det der "Synchronized Shifting"? 

Det er en funktion, der tillader rytteren, at koncentrere sig om at gå enten op eller ned i gear på bagskifteren, mens Di2 systemet automatisk vælger, den rette gearkombination fra både for- og bagskifteren. Selv i Synchronized Shift indstillingen har rytteren fuld kontrol over forskifteren. Synchronized Shifting er designet til at komplimentere mere end erstatte manuel gearskifte og er især brugbart ved sprint, opkørsler eller TT skiftere eller ved Dura-Ace skiftere på toppen af grebet.
 

Med et enkelt tryk på skiftegrebet til bagskifteren kan man opnå det optimale for/bag gear til sin personlige kørestil. E-TUBE PROJECT appen eller PC programmet kan bruges til at indstille præcist, hvornår ændringerne skal finde sted.
 


Ved skift på bagskifteren fra 28T mod 11T, genkender systemet det at det foretrukne gear-ratio spring skal finde sted mellem 15T og 17T tandhjulet.

 

image

Ved skift på bagskifteren fra 11T mod 28T genkender systemet det, at det foretrukne gear-ratio spring skal finde sted mellem 25T og 21T tandhjulet.


Hvad er Semi-Synchronized Shifting? 
I stedet for automatisk skifte på forskifteren, skifter semi-Synchronized Shifting bagskifteren, når der skiftes på forskifteren. Dette gør det muligt for rytteren at opnå optimal og mere flydende gearskifte. 

Igen kan E-TUBE PROJECT appen eller PC programmet, bruges til at indstille præcis hvordan dette skal ske.


Hvad er manual mode?  
Manual mode er den indstilling som alle Dura-Ace Di2 og Ultegra Di2 ryttere, allerede har haft adgang til ind til nu. Manual mode tilbyder automatisk trim justering på forskifteren, men der er ikke noget tilsvarende gearskifte på forskifteren, baseret på bagskifterens gearskifte eller omvendt. 

Nu også til Ultegra 6800 og Dura Ace 9000 Di2

Med lanceringen af Dura-Ace R9100 kom nyt firmware der tilbød landevejsryttere ”Synchronized Shifting” muligheder mellem for- og bagskifteren. Nu er denne teknologi gjort tilgængelig for Ultegra 6870- og Dura-Ace 9070-serien til ryttere med det nyeste Di2 batteri.

Det nye batteri (BT-DN110) har en memory chip, med den kraft det kræver, at håndtere de mange skiftemønstre og personlige indstillinger som ”Synchronized Shifting” tilbyder. Dette gør det muligt, at tilpasse dine gearindstillinger til din personlige kørestil.


Sådan får du adgang til de nye features:

Først skal du sikre dig, at du har det nye BT-DN110 batteri, som er det eneste batteri, der gør det muligt at gøre brug af det automatiske forskifte (dvs. Synchronized Shift mode), eller det automatiske bag ”korrection” skifte (dvs semi-Synchronized Shift mode).
 

Der efter, hvis du allerede kører med Di2 kompatibel for- (FD-6870/FD-9070/FD-9150) eller bagskifter (RD-6870/RD-9070/RD-9150) kan du downloade den seneste E-TUBE firmware, enten via kabeltilslutning til en PC, eller via Bluetooth fra din tablet eller smart phone.


Sådan skifter du mellem de forskellige muligheder:

Når du både har firmware og det nye batteri, er det let at se hvilken tilstand (shifting mode) systemet er i, via lys på din eksterne EW-90A/B (afbilledet) eller interne EW-RS910 koblingsboks.  
 

Et dobbeltklik på knappen giver dig mulighed for at bladre de forskellige indstillinger igennem.

  • - Et rødt ikke blinkende lys betyder indstillingen Manual Shift


  • - Et rødt lys der blinker to gange indikerer indstilling 1 (dvs full Synchronized Shift mode)
     

  • - Et rødt lys der blinker tre gange indikerer indstilling 2 (dvs semi Synchronized Shift mode).
     

Hver indstilling kan justeres til dine personlige præferencer i E-TUBE, hvilket betyder at du kan vælge forskellige kombinationer og personligt tilpassede skiftemønstre, hvis du ønsker (for eksempel to semi-Synchronized Shift modes med forskellige ”Korrektion” skift, eller to full Synchronized Shift indstillinger der giver ordre fra bag- til forskifteren).

DGI Hærvejsløbet åbner tilmeldingen med to nyheder
Når tilmeldingen til næste års DGI Hærvejsløbet åbner tirsdag 24 oktober klokken 10, vil det være med to nyheder til deltagerne. Den ene er, at der bliver en 70 km landevejsrute fra Nr. Snede, mens den største nyhed er, at der kommer en 125 km landevejsrute fra Aalborg i nord til Viborg.
Uebler lancerer utrolig fiks cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Løbsberetning fra Hærvejsløbet 165 km på MTB
Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.
Test: EKOI Perso Evo 6
Fransk finesse i både udførsel og funktion giver et par briller, som er tilgængelige i pris og giver masser af kvalitet og design for pengene.
[VIDEO] Kom helt tæt på Redbull Rævejagt
I weekenden blev Red Bull rævejagt afviklet i Rebild Bakker. Det var en mudret og våd omgang, hvor Sebastian Fini sejrede. 
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.
Ny trend: Dropper Post - hvad er det?
Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.
Produktnyt: Specialized Tarmac SL6
Specialized har lavet en ny opgradering af deres Tarmac ramme. Vi har kigget nærmere på den!
Fini sejrede i Red Bull Rævejagt
Spørger du den almene dansker, var vejrguderne ikke med de 450 mountainbikers til Red Bull Rævejagt i Rebild Bakker. Spørger du deltagerne, kunne det nok ikke have været mere perfekt. Med mudder fra top til tå, da de krydsede målstregen, blev årets mest intense mountainbikeløb gennemført med manér. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Tusind tak for jeres svar. Her til morgen var jeg faktisk ude på en kortere tur - til Farum og tilbage igen ad Hillerødmotorvejen/Frederiksborgvej. Kun 34 km, men det var godt lige at komme ud og mærke benene. De har stået stille alt for længe pga. hjernerystelse. og Meget værdifulde oplysninger, som jeg slet ikke var klar over. Vil helt sikkert bruge begge tjenester til at finde nye ruter. Spørgsmålet er så, om det er muligt at få ruterne ned på et format, som man kan køre efter - altså lidt a la gps-vejvisninger, fx i Google Maps? Tidligere kunne man i Google Maps på computeren oprette en rute, gemme linket til den og åbne den i Google Maps på telefonen - men det kan man åbenbart ikke mere. Andre forslag? Dit link fører ikke til en rute men tilsyneladende til en profil på en Henrik K. Jeg arbejder på Langelinie, så jeg har tidligere taget O2 fra Vanløse, drejet af på Borgmester Christiansens Gade og ud på Amager, hvor jeg har taget den hele vejen syd- og østover for til sidst at ramme Christianshavn og Indre By, før jeg vendte næsen mod Langelinie. Men jeg vil da helt klart overveje Vestvolden næste gang!De fleste tankstationer har vand,børster og spande.... faktisk tror jeg det var Q8 , der på et tidspunkt havde regulære cykelvask pladser på "udvalgte steder" ... Zwift & Bkool fungere på to forskellige måder. Zwift har nogle få faste ruter, mens Bkool nærmest har et uendeligt antal ruter. Zwifts ruter er kun 3D, altså animeret, mens Bkool har både 3D, video og bare kort. Jeg lavede lige en søgning i Bkool efter video sessions med en god længde og ingen bjerge: https://ibb.co/dTB7Am 470 sessions ud af over 2,5 mio. Grunden til at der er så hulens mange sessions i Bkool er at bl.a. folk kan uploade video, men mest fordi Bkool kan linke direkte til Strava hvorved ens rute fra den virkelige verden, automatisk bliver overført til Bkool. Efter dette er sket, står der så nogle servere hos Bkool og tygger lidt på ruten, hvorefter den spytter en 3D version ud i den anden ende. En forholdsvis kompliceret process, hvor de også benytter satellit data de kan finde ud fra gps positioner. Zwift tilføjer lige så stille flere ruter til deres samling og indeholder nu også et par flade ruter. Generelt benytter jeg efterhånden kun Bkool til at køre Video session en gang imellem hvor man ikke har lyst til race, men egentlig bare nyde udsigten, eller at lære en rute at kende inden man skal prøve den i virkeligheden. Skal det være race og mere realisme, så er det Zwift. Her fungerer slipstrøm også bedre end i Bkool, og der skal som i den virkelige verden bruges flere kræfter på at køre solo. Ok, Bluetooth er jo egentlig bare en datatransport standard. Selve protokollen der benyttes ovenpå kan jo være proprietær, så Bkool App'en skal altså kende den måde "Kickr" snakker på. Ant+ derimod, er en decideret protokol til at sende/modtage træningsdata og det bør derfor virke med ANT+. Mon ikke bare du skal anskaffe en lightning/USB adaptor og plugge din dongle i?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com