Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 15.03.2018 @ 11:00

Canyon har netop lanceret en ny cykel, som hedder Canyon Grail. Vi har set nærmere på den nye cykel, som passer til gravelfolket. 

Grus, landeveje. nye veje eller eventyr. Flere begynder at få øjnene op for grusvejene eller andet terræn end "bare" lige landevejen. Uanset om det handler om at køre i andre områder eller blot for at komme væk fra trafikken, er flere folk begyndt at kombinere grus og asfalt for at få deres daglige fix.

 

Der er mange, der er åbne for fortolkning, når det gælder om at bygge den “perfekte” gravel bike. Fra tilpasset landevejsrammer til mekaniske affjedringskomponenter udviklet fra mountainbikes har fokus på dette område ofte været lidt sløret. Nu begynder flere og flere producenter at lave en cykel i mellem en mountainbike, cross- og landevejscykel. 
 

Søgningen efter en cykel, der er adræt på det jævne - og stabil på det ujævne, har inspireret Canyon til at finde punktet mellem fart og komfort. Den helt nye Grail er deres mest "eventyrlystne" landevejsudvikling nogensinde. 
 

Komfort var det område, hvor Canyon ingeniørerne satte barren højt for at give Grail dens kompetencer i alle terræner. For at hjælpe med at neutralisere forøgelsen af stød og vibrationer, der rammer i det øjeblik. hvor du drejer af asfalten, kom de op med "Hover System".

Med fokus på de vigtige berøringspunkter inkluderende et unikt integreret cockpit, dokumenteret VCLS 2.0 sadelpindsteknologi og de seneste dæk og fælgsystemer, så er Grail bygget til at flyde hen over ujævne overflader - uden at rytteren bliver gennembanket.
 

Grailens mest iøjefaldende element er Hover styret
Dens unikke dobbeltdækker konfiguration er født til bedre at imødekomme rytterens krav til et styr, der er eftergivende på toppen og tilfører komfort, når man cruiser rundt på ujævne overflader og stivere i bukningen ved spurter eller nedkørsler.

Det flydende Flex område udnytter carbonens elastiske egenskaber for blidt at aflede og absorbere stød og vibrationer, der bliver overført gennem rytteren. Hover styret tilføjer kun 120 gram til et konventionelt cockpit setup og er lettere end alternative affjedringssystemer og er fri for vedligeholdelse. 

 

Flere features på Grail tager rytterkontrol til et højere niveau. Dens øgede akselafstand skaber en super stabil kørsel, mens det mountainbike inspireret cockpit med korte og effektive frempindslængder og bredere styr leverer den nødvendige smidighed, når det bliver teknisk.

Alle Grail modeller kommer udstyret med 40 mm. Schwalbe G-ONE Bite dæk matchet med en tubeless ready fælg med indvendig minimumsbredde på 22 mm, der giver ryttere mulighed for at køre med lavere dæktryk for større trækkraft.
 

Grailens ramme er lavet i carbon, hvilket gør vægten holdes nede. I en størrelse medium har topmodellen Grail CF SLX-rammen en vægt på blot 830 gram, og den er stadig stærk nok til at kunne klare straffene, der kommer når man kører off-road. Shimano geargruppe med nye lave 1:1 gear ratio tilbyder en stor rækkevidde, der skal bruges til at tackle varieret terræn, uden man skal arbejde med store spring fra gear til gear. 

 

2018 Grail serien kommer i seks modeller: Fem Grail CF SL modeller er nu tilgængeligt til bestilling inklusiv en kvindespecifik model med Grail CF SLX i toppen af rækken.

Du kan se mere om cyklen på www.canyon.com/grail.

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med. 
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland. 
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup. 
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør. 
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com