Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 20.05.2018 @ 16:02

Cannondale har netop lanceret ny højteknologisk hardware til XC-entusiasterne.

Når Cannondale Factory Racing Team deltager i denne weekend i XC World Cuppen i Albstadt (Tyskland), er det på en af de sværeste baner, der længe er set. Teamet vil i høj grad få brug for de to nye esser i ærmet: Ny F-Si - den hurtigste og mest alsidige hardtail Cannondale nogensinde har lavet - og Lefty Ocho - den mest avancerede ultralette XC gaffel i verden.

 
All-New F-Si
I 2015 var den oprindelige F-Si på markedet for første gang. Den blev kaldt en "game changer" for XC hardtails. Det var den første hardtail designet til virkelig at håndtere de udfordrende spor ved VM.
 

Den nye F-Si har alt det der gjorde den gamle model til en klassiker, så som OutFront-geometrien og det super korte bagstel takket være Cannondales AI teknologi, hvor grænserne for komfort og stivhed er flyttet endnu en gang.

Den nye F-Si er lettere og hurtigere på de flade stykker end nogen anden XC race hardtail. Det er den ultimative racermaskine til den ultimative cross-country fanatiker.
 

Hurtigere på opkørsler. Med en vægt på kun 900 gram er F-Si Hi-MOD-rammen 80 gram lettere end sin forgænger og er den letteste mountainbikeramme Cannondale nogensinde har lavet.

Endvidere Ai offset-drivsystem som leverer et super kort 427 mm kædestag for mere greb på stejle opkørsler og smidighed i snævre sving, og samtidig tillader op til 2,35" dæk med masser af plads til mudder.
 



Hurtigere på de flad stykker. Ny race-tunet stivhed bevarer sprinter evnen til fulde, men tilføjer betydelig mere komfort, også kaldet compliance i hele rammen for reduceret træthed og bedre kontrol.
 

Hurtigere på nedkørslen. En ændret 69° kronrørsvinkel kombineret med Leftys specielle ekstra lange fremløb skaber en version af Cannondales OutFront-geometri med endnu bedre nedkørsels evner, samtidig med man behersker den hurtighed der er nødvendig for en top-level XC racer.

Fyldt med så god cross-country egenskaber, er den helt nye F-Si skræddersyet til at opfylde behovene hos XC-folket.


All-new Lefty Ocho
Det har været mere end 18 år siden, at den første Lefty suspension-gaffel kom til verden, og hvilken præstation blev det umulige gjort muligt. Lefty Ocho er klar til at gentage succesen. 

Den ottende XC udgave af Lefty gaflen er ikke kun verdens første single-crown - ensidigt fjedringsgaffel. Det er den mest avancerede, mest smoth, mest præcise og stive ultralette XC gaffel, der nogensinde er lavet, skriver Cannondale i en pressemeddelelse. 

 


"For at optimere ydeevnen med Lefty yderligere, måtte vi starte med en ren tavle," siger Jeremiah Boobar, Cannondales direktør for Suspension Technology.

"Vi var nødt til at bringe Lefty tilbage til sine XC-rødder og genoverveje hele strukturen fra kronen nedad."
 

Det nye single-crown design barberer over 250 gram af den tidligere Lefty Carbon, hvilket gør det til et af de absolut letteste fjedergafler i verden, mens den stadig bevarer stivheden på alle parametre. Dens skræddersyede stivhed giver robust stivhed, når det er nødvendigt, og absorbere alle ujævnheder på sporet.
 

"Når det kommer til smothness, står Ocho alene," tilføjer Boobar. "Med det nye tresidede Delta Cage-nåleleje teleskop er der færre friktionsfremkaldende dele og bøsninger end nogen anden gaffel, og sammen med vores nye Chamber Damper, er Ocho, simpelthen den bedste XC gaffel, der nogensinde er lavet. Ved enhver belastning i enhver situation er der ingen slinger i valsen, ingen rystelse eller tøven." 

Det er bare total kontrol

Med en række nye funktioner designet til at gøre det nemt at bruge og ultra pålidelig, er den nye Lefty Ocho virkelig den mest avancerede, ultralette XC gaffel i verden. Den er tilgængelig i carbon og aluminium.

Lefty Ocho er produceret til både 27,5" og 29" hjul og er tilgængelig på den nye Cannondale F-Si i 7 forskellige modeller.


Den nye F-si og Lefty Ocho kan testes for første gang i Danmark den 3. Juni ved Vejlsøhus i Silkeborg.

Læs mere om den helt nye F-Si med Lefty Ocho på www.cannondale.com

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat