Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 09.08.2018 @ 09:20

Giants opdaterede Anthem er en sand drømmemaskine til sporene i skoven, hvis målet er at køre stærkt for alvor.

Mountainbikes til XC-discplinen skal besidde masser af alsidige egenskaber for at klare de varierende udfordringer, som terrænet byder på.

 

Derfor har Giant brugt to år på at give deres Anthem-model lidt af en make-over, for at forsøge at gøre den til det ultimative våben i kampen om at komme på podiet.

 

Kodeordet, når der skal præsteres på de ultrakrævende XC-spor, er alsidighed. En god XC-cykel skal nemlig sprede sine egenskaber ud over en række parametre for at være konkurrencedygtig.

 

Cyklen skal kunne klatre og klare mindre, højeksplosive stigninger. Men den skal også være hurtig nedad og være adræt nok til at klare gentagne, tekniske udfordringer.

 

Derfor er den nye udgave af den legendariske Anthem-serie en sand cocktail af forbedringer og optimeringer, der skal udnytte både teknologi og erfaring til at give rytteren den bedst mulige køreoplevelse og altså i sidste ende give de optimale forudsætninger for et godt resultat eller en fed oplevelse på sporet.

 

Ramme

Giant har lanceret en totalt nydesignet geometri med den nye Anthem.


Rammen er gjort ’long and low’, som Giant selv udtrykker det, skræddersyet til 29 tommer hjul. Det giver bedre kontrol, acceleration og stabilitet.

 

Selve rammen og bagtrekanten, som jo er adskilt i et full suspension setup, er lavet i Giants velkendte og bredt anerkendte ’Advanced Grade’-carbonfibre, som er anset for nogle af branchens bedste.

 

Giant var, hvis ikke de første, så blandt de første til succesfuldt at masseproducere carbonrammer i høj kvalitet. Vi har ved flere lejligheder testkørt cykler med samme fiberteknologi med rigtig gode anmeldelser til følge. Ingen tvivl om, at Giant ligger højt i hierarkiet, når det gælder rammer.

 

 

Affjedring

Den bageste affjedring har også fået en overhaling og benytter nu Giants Meastro Suspension System.


Fire strategisk placerede tilslutningspunkter i ramme og bagtrekant giver et optimalt omdrejningspunkt til at skabe et aktivt og effektivt affjedringssystem baseret på en Fox bagdæmper (Fox Float Factory Remote).

 

Maestro er et alsidigt system, som går igen på cykler fremstillet til XC såvel som på cykler til lange, krævende downhill-discipliner. Det er dimensioneret til at klare stød og vibrationer fra sporene og med sin lodrette bane være i stand til at fange små som store stød uden at ’klappe sammen’.


Maestro kan således absorbere alt fra højfrekvente og små vibrationer, som man oplever hele tiden, til de helt store stød.

 

Formålet er i sidste ende at sørge for den bedst mulige - og mest følsomme - kontakt til underlaget, som er en forudsætning for at køre et succesfuldt mountainbike-løb. Her er der masser af fart at hente på konkurrenterne, når der skal accelereres eller bremses.

 

 

Systemet er monteret ved hjælp af det såkaldte Trunnion Mount, som giver en mindre niveauforskel, som tillader bedre tråd og bremseeffekt og giver cyklen kortere kædestræbere. Dette forbedrer især dens klatreegenskaber og smidighed.

 

Den øvre fjerderarm er desuden lettere, stivere og stærkere end den forrige aluminiumversion.

 

Forgaflen er Fox’s 32 Float SC Factory Remote med lockout på styret.

 

Affjedringen bagtil er 90 millimeter, men forgaflen har 100 millimeter vandring.

 

 

Hjul

Anthem kommer med Giants XCR 0 29 Carbon WheelSystem. Et tophjulsæt som benytter Giants avancerede Dynamic Balanced Lacing Technology til at skabe et effektivt og særdeles holdbart hjulsæt hvor kontrol på sporet er den væsentligste faktor, som er fremelsket.

 

Desuden er hjulene lavet med masser af stivhed for øje, som er så utrolig vigtigt i en disciplin, hvor evnen til at accelerere er alfa omega.

 

 

OverDrive

Headsettet er lavet på Giants OverDrive-teknologi, som er designet til at give præcis styring.

 

Det gøres med en kombination af oversized lejer og et tilspidset kronrør som arbejder sammen om at give optimal stivhed i styringen.

 

 

Udstyr

Ud over det nævnte udstyr, er Anthem født med stry og saddel fra Giant selv, mens gruppen er SRAM’s kvalitetsgruppe ved navn XX1 Eagle Gold. Her sat op som et-klingesystem.

 

Cyklen afrundes med Level Ultimate hyarudraliske bremser fra selvsamme SRAM.

 

 

Fakta

Størrelser: Small, Medium, Large Extra Large

Farver: Carbon / Blue

Pris: Kr. 64.999,-

 

Højdepunkter:

 - Advanced-grade carbonramme med 90 millimeter Maestro affjedring

 - Fox 32 Float SC Factory 100mm-travel forgaffel med Boost thru-axle

 - Fox Float Factory Remote trunnion bagdæmper

 - SRAM XX1 Eagle 1x12-speed gearsystem

 - SRAM Level Ultimate hydrauliske skivebremser

 - Giant XCR 0 29 carbon DBL hjulsæt med Maxxis Ikon tubeless dæk

 - Farve: Carbon/Blå

 

Se mere om Giant Anthem

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat