Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 14.01.2018 @ 08:00

Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

 

Fakta

 - Helårsdæk
 - Optimalt greb på våde og kolde veje

 - Aramid Diber + smartNet Sillica for øget punktering resistance.

 - Fås fra 700x23-700x28c

 

Vægt: 220 gram (700x25c)

Vejl. Pris: 349,-

 
Introduktion

Pirelli vil for mange være lig med Formel 1 og hurtige biler. Pirelli har nemlig i mange år været dæksponsor i motorsportens ypperste klasse. Hvad har den store dækfabrikant så med cykling at gøre? Det som mange ikke ved er, at 30 af de 49 der i året 1909 gennemførte det første Giro d ́Italia løb, kørte på ringe fra netop Pirelli.


2017 skulle så blive året hvor Pirelli vendte tilbage til cykelsporten med lanceringen af deres kollektion af landevejsdæk, PZero Velo. Pirelli kommer med tre modeller med hver deres farvekode ligesom man kender det fra deres Formel 1 dæk. Sølv for almindelig landevejsdæk, rød for dæk til tidskørsler og blå der er et helårsdæk. Det er det sidste dæk, kaldet Velo 4S vi har haft lejlighed til at teste på de danske efterårs- og vinterveje.

 

 
Test
Dækkene fra Pirelli kommer i en pakke som skiller sig ud fra mængden ved at kvaliteten af boksen næsten leder tankerne hen på en Iphone-æske.


Det særlige ved disse dæk er, at de er holdt sammen af et blåt elastik hvor på der står Pirelli. Disse elastikker kan bruges som wristbands, ligesom dem i Livestrong æren. En lille smart detalje fra Pirelli synes vi.


Efter dækkene er pakket ud, er det tid at montere dem på hjulene. Hjulene er et sæt ældre Spinergy lavet i aluminum.


Førstehåndsindtrykket af dækkene er gode. De ser fede og ikke mindst lette ud.  Monteringen af dem går også, helt uden at få ondt i fingrene eller brug af dækjern, så det må siges at være godkendt.


Denne tester har tidligere oplevet, at mere robuste helårsdæk der bruges ikke betegnelse helsårs dæk om 4S  kan være svære at montere på fælgen. Dette var ikke tilfældet her.


Dækkene blev monteret og så var det tid til første test tur - helt perfekt for der var våde veje. Lad det være sagt med det samme,  dækket imponerede denne tester. De føles næsten som et sommerdæk . Det var virkelig en god følelse med de 700x25c som giver god komfort.

 

Dækkene havde også et godt greb i sving på våde veje.


På mange tidligere vinter og helårsdæk, denne tester har kørt på, har de været mere kantede og “hårde” at køre på. Pirelli har lavet en speciel gummibelægning, der gør at selvom dækket er ekstra tykt på toppen af dækket, føles det ikke på nogen måde kantet at køre på. Virkelig en god oplevelse.

 

 

Det store spørgsmål er så, om vi er punkteret på dækket? Det er vi ikke. Vi har haft dækket til test lidt over 1 måned og har kørt 600 km på det. Er det så nok til endeligt at konkludere, at det er mere punkteringsresistent end andre dæk er? Svaret er nok nej, her skal man køre med dækket i længere tid. Men vi har testet det af på de danske cykelstier fyldt med småsten og her har der ikke været noget.
 

Men med en vægt på 220 gram og en fantastisk rullemodstand klarer dette dæk sig overraskende godt i det danske efterår og vinter.

Spørgsmålene er, om man vil have en høj rullemodstand og tungt dæk men stort set ingen chance for punktering?  Eller vil man, både efterår og vinter, rulle godt på landevejen, på et dæk der er knap så tungt og let at tage af samt montere igen og hermed leve med at det giver en til to punkteringer i løbet af vinteren? Det ville denne tester til enhver tid foretrække, men dette er selvfølelig individuelt.

 

Konklusion

Pirelli dæk på landevejen er for mange et ukendt fænomen, men med deres nye kollektion af dæk er de i den grad kommet ind på markedet med et brag. Deres bud på et helårsdæk Velo 4S er med en vægt på 220 gram et af de klart letteste helårsdæk på markedet. Dækket er 10 gram lettere end for eksempel Continental GP4000II som, for mange, er dækket der bliver brugt hele året.

 

Dette dæk skal ikke ses som et decideret vinterdæk, men som navnet antyder et dæk du kan bruge hele året rundt. Dog vil vi gerne pointere, at dækket har gjort det godt på de parametre vi har testet i det sene efterår og tidlige vinter.


Pirelli Velo 4S dækket ruller næsten lige så godt som et sommerdæk men har en gummibelægning der gør, at det uden problemer kan bruges om vinteren. Vi vil dog ikke anbefale det til sne og is, her skal du have fat i helt anden type dæk.

 

Prisen på dækket er 349,- hvilket er samme prisklasse som for eksempel Schwalbe Durano Plus, men en anelse dyre end Contiental GP4000II. Det er efter vores mening en pris man er villig til at betale for et dæk som er så alsidigt som tilfældet er her.


Dette landevejsdæk fra den “nye” spiller, Pirelli er et rigtig godt alternativ til de mere kendte dækproducenter som Continental og Schwalbe.

 

Sådan har vi testet

Dækkene fra Pirelli er blevet testet i november-december måned i våde og tørre forhold. Test- turene har haft en varighed fra 1,5-3,5 time.
 

Stillet til rådighed af: Peakbike 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hjælp har købt en trek tricykel med SRAM gear system, har i forvejen en racer med Shimano 105 hvor jeg har købt en wattmåler til , spørsmålet er kan jeg hvis jeg køber et nyt Shimano kranksæt og sætter det på trien kan jeg så bruge min watt måler sammen med SRAM gruppen. Det korte svar er, ja der er meget stor forskel på tri-cykler og landevejscykler. Men , og det er et stort men, så kommer det an på hvilke distancer du skal dyrke, long distance (halv og hel ironman), er muligt at køre på en landevejscykel, men det vil klart være en fordel med dedikeret tri cykel. På kortere distancer er det typisk tilladt at sidde på hjul og tri-cykler ikke tilladt. Så det kommer an på hvad dit mål er. Hvis det “bare” er at gennemføre en ironman, så er en billig eller brugt tri-cykel en god løsning, en god tid på de lange distancer, så skal man nok lidt op i budget, eks. Canyon speedmax, specialized shiv, felt iaxx, cervelo P2. Er det kortere distancer, så er det knap så vigtigt, men jo mere aero, jo mere energi sparet (hvis det er i DK), men en alm racer med clip-on bars og en “midt-i-mellem” position vil være helt fin. Jeg har dog udtrykt min mening om pågældende cykel i en anden tråd. Cykelexperten har et par tilbud på en racer med tri-styr som sikkert er ganske fin, mener der er to modeller, begge til omkring 10k. Hvis det er kortere distancer og budgettet ikke er til det store, ville jeg kigge på entry-level modeller fra nogle af de store mærker - trek, specialized, cube, scott, giant - med en tiagra gruppe på. Tiagra, er modsat hvad mange herinde mener, en ganske udmærket gruppe - skifter fint og holder næsten evigt, hvis bare man skifter kablerne Det fornemmede jeg godt, jeg er knap så hårdfør, så hellere en ny handske fra tid til anden :blush:Står og skal købe en ny MTB og kan se Rabe-bike har den jeg gerne vil have til en god pris, vil bare høre om nogen her har erfaring med dem?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat