Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 14.01.2018 @ 08:00

Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

 

Fakta

 - Helårsdæk
 - Optimalt greb på våde og kolde veje

 - Aramid Diber + smartNet Sillica for øget punktering resistance.

 - Fås fra 700x23-700x28c

 

Vægt: 220 gram (700x25c)

Vejl. Pris: 349,-

 
Introduktion

Pirelli vil for mange være lig med Formel 1 og hurtige biler. Pirelli har nemlig i mange år været dæksponsor i motorsportens ypperste klasse. Hvad har den store dækfabrikant så med cykling at gøre? Det som mange ikke ved er, at 30 af de 49 der i året 1909 gennemførte det første Giro d ́Italia løb, kørte på ringe fra netop Pirelli.


2017 skulle så blive året hvor Pirelli vendte tilbage til cykelsporten med lanceringen af deres kollektion af landevejsdæk, PZero Velo. Pirelli kommer med tre modeller med hver deres farvekode ligesom man kender det fra deres Formel 1 dæk. Sølv for almindelig landevejsdæk, rød for dæk til tidskørsler og blå der er et helårsdæk. Det er det sidste dæk, kaldet Velo 4S vi har haft lejlighed til at teste på de danske efterårs- og vinterveje.

 

 
Test
Dækkene fra Pirelli kommer i en pakke som skiller sig ud fra mængden ved at kvaliteten af boksen næsten leder tankerne hen på en Iphone-æske.


Det særlige ved disse dæk er, at de er holdt sammen af et blåt elastik hvor på der står Pirelli. Disse elastikker kan bruges som wristbands, ligesom dem i Livestrong æren. En lille smart detalje fra Pirelli synes vi.


Efter dækkene er pakket ud, er det tid at montere dem på hjulene. Hjulene er et sæt ældre Spinergy lavet i aluminum.


Førstehåndsindtrykket af dækkene er gode. De ser fede og ikke mindst lette ud.  Monteringen af dem går også, helt uden at få ondt i fingrene eller brug af dækjern, så det må siges at være godkendt.


Denne tester har tidligere oplevet, at mere robuste helårsdæk der bruges ikke betegnelse helsårs dæk om 4S  kan være svære at montere på fælgen. Dette var ikke tilfældet her.


Dækkene blev monteret og så var det tid til første test tur - helt perfekt for der var våde veje. Lad det være sagt med det samme,  dækket imponerede denne tester. De føles næsten som et sommerdæk . Det var virkelig en god følelse med de 700x25c som giver god komfort.

 

Dækkene havde også et godt greb i sving på våde veje.


På mange tidligere vinter og helårsdæk, denne tester har kørt på, har de været mere kantede og “hårde” at køre på. Pirelli har lavet en speciel gummibelægning, der gør at selvom dækket er ekstra tykt på toppen af dækket, føles det ikke på nogen måde kantet at køre på. Virkelig en god oplevelse.

 

 

Det store spørgsmål er så, om vi er punkteret på dækket? Det er vi ikke. Vi har haft dækket til test lidt over 1 måned og har kørt 600 km på det. Er det så nok til endeligt at konkludere, at det er mere punkteringsresistent end andre dæk er? Svaret er nok nej, her skal man køre med dækket i længere tid. Men vi har testet det af på de danske cykelstier fyldt med småsten og her har der ikke været noget.
 

Men med en vægt på 220 gram og en fantastisk rullemodstand klarer dette dæk sig overraskende godt i det danske efterår og vinter.

Spørgsmålene er, om man vil have en høj rullemodstand og tungt dæk men stort set ingen chance for punktering?  Eller vil man, både efterår og vinter, rulle godt på landevejen, på et dæk der er knap så tungt og let at tage af samt montere igen og hermed leve med at det giver en til to punkteringer i løbet af vinteren? Det ville denne tester til enhver tid foretrække, men dette er selvfølelig individuelt.

 

Konklusion

Pirelli dæk på landevejen er for mange et ukendt fænomen, men med deres nye kollektion af dæk er de i den grad kommet ind på markedet med et brag. Deres bud på et helårsdæk Velo 4S er med en vægt på 220 gram et af de klart letteste helårsdæk på markedet. Dækket er 10 gram lettere end for eksempel Continental GP4000II som, for mange, er dækket der bliver brugt hele året.

 

Dette dæk skal ikke ses som et decideret vinterdæk, men som navnet antyder et dæk du kan bruge hele året rundt. Dog vil vi gerne pointere, at dækket har gjort det godt på de parametre vi har testet i det sene efterår og tidlige vinter.


Pirelli Velo 4S dækket ruller næsten lige så godt som et sommerdæk men har en gummibelægning der gør, at det uden problemer kan bruges om vinteren. Vi vil dog ikke anbefale det til sne og is, her skal du have fat i helt anden type dæk.

 

Prisen på dækket er 349,- hvilket er samme prisklasse som for eksempel Schwalbe Durano Plus, men en anelse dyre end Contiental GP4000II. Det er efter vores mening en pris man er villig til at betale for et dæk som er så alsidigt som tilfældet er her.


Dette landevejsdæk fra den “nye” spiller, Pirelli er et rigtig godt alternativ til de mere kendte dækproducenter som Continental og Schwalbe.

 

Sådan har vi testet

Dækkene fra Pirelli er blevet testet i november-december måned i våde og tørre forhold. Test- turene har haft en varighed fra 1,5-3,5 time.
 

Stillet til rådighed af: Peakbike 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med. 
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland. 
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup. 
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør. 
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com