Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 15.12.2017 @ 15:30

”Man skal lære, så længe man lever. Det passer - også på mig,” griner initiativtageren Brian Nygaard Vinjebo.

Efter 22 år som ejer er grossistvirksomheden i EnergySport og leder af cykelholdet Team Giant-Castelli, så har Brian Nygaard Vinjebo igen fundet fodfæste og er med til at starte et helt nyt og spændende projekt op i Ringsted.


”Jeg havde et drømmescenarie, at min fremtid skulle indeholde elementer af selvstændighed, mulighed for at påvirke min dagligdag, være innovativ og allerhelst bevare tilknytningen til cykelsporten - og gerne med talentudvikling,” forklarer Brian Nygaard Vinjebo til Feltet.dk.

Denne drøm er nu blevet til virkelighed. ”Min drøm er gået i opfyldelse, og det er med stolthed, at jeg endelig kan præsentere, hvor mit arbejdslivs skal være de kommende år.”


En af de helt store udfordringer for unge cykeltalenter er, at de bare gerne vil cykle, mens uddannelse kommer i anden række.

"Vi har haft det tæt inde på livet på både Team Roskilde Junior og på Team Giant-Castelli, så jeg har set hvor stort dilemma, det kan være for rytterne."

”Det at få en uddannelse betyder ikke altid så meget i denne fase af livet, men det er forældrene ikke altid enige i. Denne ubalance kan nemt påvirke rytternes psyke og dermed præstationer. Vi ser ret mange talenter helt droppe cyklingen eller uddannelsen på denne baggrund. Derfor er det altafgørende at få ’work/life-balancen’ genoprettet.”

EuxCyclingCollege
Det er her Brian Nygaard Vinjebo´s nye projekt kommer ind i billedet. I samarbejde med ZBC starter han nemlig EuxCyclingCollege op i Ringsted. Her er der plads til 25 unge cykeltalenter, som vil fokusere på deres sport, men som samtidig vil have en erhvervsfaglig studentereksamen (EUX) på bare to år. Den uddannelse giver eleverne mulighed for at læse videre eller fortsætte med en karriere i erhvervslivet - eller gå all in på cyklingen efter endt uddannelse. 

 

”De fleste elever bor på skolen i Ringsted, så der opbygges en stemning, som på en efterskole. Der tilknyttes en erfaren undervisningsressource med cykelbaggrund. Undervisningen tilrettelægges, så det er optimalt for en cykelrytter og mange af fagene vil indeholde cykelrelaterede emner,” forklarer Brian Nygaard Vinjebo.

”Min rolle bliver at tage hånd om hele cykeluniverset, altså alle de cykelrettede aktiviteter. Vi træner om formiddagen, så vi får udbytte af dagslyset. Jeg følger hver rytter tæt, så alle får max ud af forløbet.”

”Der vil blive afholdt foredrag med stjernedrys samt træningslejre. Mange af de elementer, som vi lagde vægt på hos Team Roskilde Junior og Team Giant-Castelli, bliver en del af det nye EuxCyclingCollege.”

Rytterne bevarer tilknytningen til deres lokale klub eller team, mens de går på skolen.
 

”Det, at konceptet bliver en del af ZBC, som er en mega stor spiller på undervisningsområdet, giver mig ro på. Nu følger nogle spændende måneder med en lille roadtour for at tale med potentielle elever og måske deres forældre, så vi kan starte med fuldt hold til august,” smiler Brian Nygaard, som glæder sig helt vildt til at komme i gang med det nye arbejde.

Første infoaften er allerede på tirsdag den 19. december klokken 19 i Roskilde. I løbet af januar vil der være infoaftener på Fyn og i Jylland. Det bliver annonceret på Facebooksiden.

”Jeg glæder mig vanvittig meget til at starte på dette nyt kapitel i mit liv - og til at give noget tilbage til sporten, som jeg elsker så højt.”


Se mere om Eux Cycling College og find skolen på Facebook

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com