Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 21.09.2017 @ 08:00

I forrige uge løb verdens største cykelmesse af stablen i det tyske. Eurobike er stedet, hvor verdens største cykelproducenter præsenterer deres nyheder og giver et vink med en fodpumpe om hvad der kommer til at dominere markedet i næste sæson og hvilke tendenser vi kan se frem til i de kommende af slagsen.

Vi præsenterer løbende nogle af de meget spændende nyheder fra messen.

 

3T Strada

3T er for nyligt begyndt at producere komplette cykler og har i sin korte produktionstid nået at udvikle flere innovative cykler. Seneste skud er hvad 3T selv kalder for genopfindelsen af aero-landevejscykler.

 

Strada hedder modellen og den har flere spændende vinkler, som måske peger i retning af fremtiden.

 

Cyklen er klargjort til rigtig brede dæk, så man kan høste fordelene af udviklingen på dette område til gavn for både rullemodstand og komfort.
Krankboksen er et af det sværeste steder at opnå en optimal aerodynamik grundet de to klinger og forskifteren. Derfor er 3T gået hele vejen og fremstillet Strada-modellen med et ét-klinge setup, som efterhånden har vundet indpas i både cykelcross og mountainbike.


Desuden er rammen lavet i aerodynamiske rørformer, hvor skrårøret eksempelvis er optimeret til at skjule drikkedunken for optimeret luftstrøm.Topeak PakGo X bike case

Toppeak præsenterede en yderst spændende version af en cykelkuffert ved årets messe.

 

Hvor en cykelkuffert normalt er horisontal, så er Toppeaks PakGo vertikal og den fylder således mere i højden en i bredden. Det giver mening, for man fylder mindre i lufthavnen, toget og så videre på den måde. Når lufthavnspersonalet skal placere kufferten i flyet, så kan den placeres på alle leder og kanter uden at cyklen kompromitteres.

 

Kufferten er en desuden en hardcase, som således giver den maksimale beskyttelse af cyklen.

 

Toppeak har udviklet et snedigt pakkesystem, så man efter afmontering af forhjul kan arbejde med cyklen i et rack, så man let kan afmontere baghjul, styr og saddelpind. Den sande genistreg er dog, at rammen efterfølgende let kan foldes ind i selve kufferten, så pakningen bliver let og ubesværlig.

 

Når cyklen skal samles igen, har man igen racket ved hånden, som fungerer som en bekvem arbejdsstand

 

 

Willier Cromato

Nyheden blev breaket allerede tidligere på året, da Fillipo Pozzato stillede til start på en cykel, som sjældent har vendt så mange hoveder.

 

Selv det ellers notorisk uenige og højlydte lirenspanel, som ynder at debattere cykeludstyr, lettede samstemmende på cykelkasketten.

 

Her taler vi naturligvis om Williers historiske hyldest til den ikoniske Cromato lakering, som de havde pakket den populære italieners Cento10 Air ind i.

 

Siden har der sjældent var så megen interesse i, hvornår en lakering kunne leveres, men nu har Willier altså gjort det smukke paintjob tilgængeligt for menigmand.

 

Fulcrum Racing Zero Carbon / Racing 3

Fulcrum, en af giganterne når det kommer til hjulsæt, havde naturligvis også et par spændende nyheder på programmet til Eurobike.

 

Fulcrum Racing Zero er velsagtens et af de allermest populære alu-hjulsæt nogensinde. Nu har hjulsættet fået en storebror, da Fulcrums ingeniører har udviklet en carbon-version.

 


Designet er bibeholdt, men der blot er skruet endnu mere op for performance-delen. Tilmed et Racing Zero Carbon nu den nykronede letvægtskonge hos Fulcrum og vejer ind på kun 1340 gram. Altså en oplagt kandidat til bjergene, men ifølge Fulcrum selv, også stift nok til at gøre sig i en spurt mod stregen på flad vej.

 

Racing Zero Carbon følger udviklingen, når det kommer til fælgbredde, og er således klar til helt op til 28 mm. dæk.

 

Firmaet allrounder, Racing 3, er også blevet lanceret i en ny og optimeret version. Hjulet, som har været mange rytteres trofaste træningsmakker igennem årene, er således også optimeret til større dæk via af en bredere fælgkanal, som skulle give både bedre aerodynamik og styring.

 

DGI Hærvejsløbet åbner tilmeldingen med to nyheder
Når tilmeldingen til næste års DGI Hærvejsløbet åbner tirsdag 24 oktober klokken 10, vil det være med to nyheder til deltagerne. Den ene er, at der bliver en 70 km landevejsrute fra Nr. Snede, mens den største nyhed er, at der kommer en 125 km landevejsrute fra Aalborg i nord til Viborg.
Uebler lancerer utrolig fiks cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Løbsberetning fra Hærvejsløbet 165 km på MTB
Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.
Test: EKOI Perso Evo 6
Fransk finesse i både udførsel og funktion giver et par briller, som er tilgængelige i pris og giver masser af kvalitet og design for pengene.
[VIDEO] Kom helt tæt på Redbull Rævejagt
I weekenden blev Red Bull rævejagt afviklet i Rebild Bakker. Det var en mudret og våd omgang, hvor Sebastian Fini sejrede. 
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.
Ny trend: Dropper Post - hvad er det?
Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.
Produktnyt: Specialized Tarmac SL6
Specialized har lavet en ny opgradering af deres Tarmac ramme. Vi har kigget nærmere på den!
Fini sejrede i Red Bull Rævejagt
Spørger du den almene dansker, var vejrguderne ikke med de 450 mountainbikers til Red Bull Rævejagt i Rebild Bakker. Spørger du deltagerne, kunne det nok ikke have været mere perfekt. Med mudder fra top til tå, da de krydsede målstregen, blev årets mest intense mountainbikeløb gennemført med manér. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Tusind tak for jeres svar. Her til morgen var jeg faktisk ude på en kortere tur - til Farum og tilbage igen ad Hillerødmotorvejen/Frederiksborgvej. Kun 34 km, men det var godt lige at komme ud og mærke benene. De har stået stille alt for længe pga. hjernerystelse. og Meget værdifulde oplysninger, som jeg slet ikke var klar over. Vil helt sikkert bruge begge tjenester til at finde nye ruter. Spørgsmålet er så, om det er muligt at få ruterne ned på et format, som man kan køre efter - altså lidt a la gps-vejvisninger, fx i Google Maps? Tidligere kunne man i Google Maps på computeren oprette en rute, gemme linket til den og åbne den i Google Maps på telefonen - men det kan man åbenbart ikke mere. Andre forslag? Dit link fører ikke til en rute men tilsyneladende til en profil på en Henrik K. Jeg arbejder på Langelinie, så jeg har tidligere taget O2 fra Vanløse, drejet af på Borgmester Christiansens Gade og ud på Amager, hvor jeg har taget den hele vejen syd- og østover for til sidst at ramme Christianshavn og Indre By, før jeg vendte næsen mod Langelinie. Men jeg vil da helt klart overveje Vestvolden næste gang!De fleste tankstationer har vand,børster og spande.... faktisk tror jeg det var Q8 , der på et tidspunkt havde regulære cykelvask pladser på "udvalgte steder" ... Zwift & Bkool fungere på to forskellige måder. Zwift har nogle få faste ruter, mens Bkool nærmest har et uendeligt antal ruter. Zwifts ruter er kun 3D, altså animeret, mens Bkool har både 3D, video og bare kort. Jeg lavede lige en søgning i Bkool efter video sessions med en god længde og ingen bjerge: https://ibb.co/dTB7Am 470 sessions ud af over 2,5 mio. Grunden til at der er så hulens mange sessions i Bkool er at bl.a. folk kan uploade video, men mest fordi Bkool kan linke direkte til Strava hvorved ens rute fra den virkelige verden, automatisk bliver overført til Bkool. Efter dette er sket, står der så nogle servere hos Bkool og tygger lidt på ruten, hvorefter den spytter en 3D version ud i den anden ende. En forholdsvis kompliceret process, hvor de også benytter satellit data de kan finde ud fra gps positioner. Zwift tilføjer lige så stille flere ruter til deres samling og indeholder nu også et par flade ruter. Generelt benytter jeg efterhånden kun Bkool til at køre Video session en gang imellem hvor man ikke har lyst til race, men egentlig bare nyde udsigten, eller at lære en rute at kende inden man skal prøve den i virkeligheden. Skal det være race og mere realisme, så er det Zwift. Her fungerer slipstrøm også bedre end i Bkool, og der skal som i den virkelige verden bruges flere kræfter på at køre solo. Ok, Bluetooth er jo egentlig bare en datatransport standard. Selve protokollen der benyttes ovenpå kan jo være proprietær, så Bkool App'en skal altså kende den måde "Kickr" snakker på. Ant+ derimod, er en decideret protokol til at sende/modtage træningsdata og det bør derfor virke med ANT+. Mon ikke bare du skal anskaffe en lightning/USB adaptor og plugge din dongle i?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com