Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 30.08.2018 @ 14:20

Hvorvidt man skal, kan og må høre musik, mens man cykler, er stadig til diskussion både blandt motionister, politikere og forskere. Men spørgsmålet er langt mere kompliceret som så, viser forskningen.

Hver dansker cykler i gennemsnit cirka halvanden kilometer om dagen, og ifølge en undersøgelse fra Megafon brugte hver fjerde dansker i 2014 musik eller radio i ørerne, når de fragtede sig af sted på jernhesten. For de 18-29-årige var tallet lidt over halvdelen. 15 % af samme gruppe kunne finde på at sende sms’er, mens de cykler.

 

Ifølge det hollandske analyseinstitut for trafiksikkerhed (SWOV), så er risikoen for at blive involveret i de frygtede højresvingsulykker 30 % højere for de cyklister, som altid har lyd i ørerne, når de pedalerer, sammenlignet med dem, som aldrig bruger det.

 

Der findes intet forbud mod at høre musik, når man transporterer sig gennem gadebilledet, men der er stadig nogle overordnede færdselsregler at bemærke, når man har musik i ørerne på farten.

 

I § 3 i Færdselsloven står der, at “trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpåvigenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres”. Det betyder altså, at man trods musikken skal kunne høre, hvis for eksempel en medtrafikant ringer med klokken og vil passere, da man ikke må bremse den resterende trafik.

 

Yderligere står der i Færdselslovens § 7, at “når der ved kørsel med udrykningskøretøj anvendes særlige [...] lyd- eller lyssignaler, skal andre trafikanter i god tid holde vejen åben for køretøjet”. Ligesom ovenfor skal man altså stadig kunne høre andres lydsignaler - det hører dog til sjældenhederne, at cyklister ligefrem er i vejen for udrykningskørertøjer.

 

Cyklende i sin egen boble

Og så er der den, som rammer de sms’ende cyklister, nemlig § 55 a: “Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner.” Det koster 1.000 kroner i bøde at blive snuppet med mobilen fremme i hånden, mens man cykler.

 

Folketingets politikere har åbnet op for hårdere straffe til sådanne forseelser, og et totalt forbud mod at høre musik i øretelefoner, mens man cykler, har også været foreslået af flere partier. Cyklistforbundets formand Klaus Bondam er ikke for et forbud, men det er 44 % af danskerne til gengæld.

 

Niels Chr. Hansen er musik- og hjerneforsker i Music in the Brain-gruppen ved Aarhus Universitet, og han ser både fordele og ulemper ved at bruge musik under cykling.

 

Musikken kan skabe sin egen lille verden, og det kan være godt, hvis man sidder og arbejder med en opgave eller tekst,” sagde Niels Chr. Hansen til Politiken tilbage i 2014. “Men i trafikken er man meget afhængig af de signaler, man får fra sine medtrafikanter, og af, at man kan fortolke dem korrekt og reagere hurtigt på dem.”

 

Desuden påvirker musik vores følelser, og det kan få konsekvenser for vores færden i trafikken.

 

Hvis man bliver i godt humør af musikken, kan man muligvis have en tendens til at tage nogle chancer, som man ellers ikke ville have taget,” fortæller Niels Chr. Hansen.

 

Blokering af hørelse åbner op for andet

Tidligere forskning - som førnævnte fra SWOV - har peget på, at musik i ørerne er med til at fjerne fokus fra trafikken og øge risikoen for farlige situationer og ulykker.

 

Et studie fra Jungnickel og Aldred fra 2013 tyder på en lidt anden tendens. Ved at høre musik blev cyklisterne i stedet i stand til at udelukke overflødigt datainput og fokusere på det, som var vigtigt, når de skulle orientere sig i trafikken. En “sansestrategi” kalder de det.

 

Med musik i ørerne bliver cyklisterne afslappede og veltilpasse, og det gør, at de bedre kan navigere optimalt i trafikken, når de skal undgå farlige situationer og justere deres kørsel efter deres medtrafikanter. Det skal ikke forstås sådan, at musikken gør en bedre til at navigere, men bare at kompensationen er så god, at det måske ikke er så stort et handicap som hidtil antaget.

 

Ifølge et andet studie fra Karageorghis og Priest fra 2011 så er musikken oven i købet meget anvendelig, når du bruger transportmidlet til at træne. Musik er nemlig et effektivt - og lovligt! - præstationsfremmende middel, når du skal presse kroppen til det yderste. Ved at bruge den rette musik - både for dig personligt og vurderet ud fra videnskabelige principper - kan man nemlig give op til 15 % mere, fordi det snyder din hjerne ved at fjerne fokus fra smerten i dine ben og lunger.

 

Så konklusionen må være: Husk altid at være opmærksom, når du bevæger dig i trafikken - om det er til fods, på cykel eller i bil og uanset musik eller ej. Musik kan optimere din præstation under træningen, men hiver du telefonen frem for at skifte sang, kan det ikke bare fjerne din opmærksomhed fra trafikken, det kan også koste dig 1.000 kroner i bøde. Og måske snart endnu mere.

 

Med Aftershokz Trekz on-ear hovedtelefoner får du både musikken ind og ørerne fri - så måske er det løsningen?

 

Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Hvornår må du cykle over for rødt?
ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.
Udstyr: Det tester vi i september
Her på Feltet.dk tester vi cykeludstyr hele året rundt. Vi gør vores bedste for at bringe dig grundige tests og vurderinger af såvel nye trends som de allermest klassiske produkter.
Test af Rotor Aldhu 3D+
Aldhu 3D+ er Rotors nyeste kranksæt i deres sortiment. Kranksættet er opbygget i moduler, der gør det nemmere at udforske teknologien bag ovale klinger og lege med forskellige indstillingsmuligheder.  

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat