Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Christian Berg (tekst) og Jesper Johannesen (video) 08.07.2017 @ 07:01

Jesper og Michael Mørkøv har i deres fritid kastet sig over cykelstrømper og har stiftet firmaet Defeet Danmark.

Et liv som professionel cykelrytter byder på mange træningstimer på cyklen. Der er dog stadig rigeligt med timer tilbage i døgnet, når træningen er overstået, og hvad skal man så give sig til? Det spørgsmål har brødrebe Michael og Jesper Mørkøv fundet deres helt eget svar på.

 

De har nemlig specialiseret sig i cykelsokker, og de har skabt firmaet, Defeet Danmark, hvor de står for import til Danmark af det amerikanske mærke, Defeet. Det er ikke kun importen, som de danske cykelbrødre håndterer. De bruger nemlig selv meget af deres fritid på at designe selve produktet.

 

”Når vi har været ude at køre løb, så kan vi godt om eftermiddagen sidde at hygge med lidt design og så smide det over til USA,” siger Jesper Mørkøv i et videointerview med Feltet.dk. 

 

”Det er et alternativ job, og som Michael populært siger: ’Når man har kørt et løb, så er der altså ret mange timer om eftermiddagen, hvor man bare skal sidde på sin seng og ikke lave noget’. Der er det meget hyggeligt at sidde med computeren, hvor nogle spiller et spil. Michael designer så sokker, ligesom jeg selv gør.”

 

Cykelstrømper er en af de beklædningsgenstande, som mange cykelmotionister næsten er fanatiske omkring. Det er dog ofte mest farven og designet, som cykelfolket går op i, men Jesper Mørkøv understreger, at der også er forskel på strømperne foruden det visuelle.

 

”Strømper er ikke bare strømper. Det vil alle måske tænke, og jeg ville måske også have tænkt for fem år siden, at strømper bare er strømper - men strømper er ikke bare strømper.”

 

”Vi har både de helt tynde og lækre, som er racesokken, og som er dem, en stor del af WorldTour-holdene bruger. Så vi har også til de helt tykke uldsokker til, når man skal ud at køre i minus ti grader om vinteren.”

 

Se hele interviewet med Jesper Mørkøv herunder, hvor han blandt andet fortæller mere om deres firma, og hvordan man får lavet sine egne strømper.



Jesper og Michael Mørkøv har også et godt tilbud til Feltet.dks læsere. Få 20% rabat hos DefeetDanmark.dk ved at bruge koden tdf-feltet  under Tour de France. Køb tre varer - og så sender Mørkøv-brødrene varerne fragtfrit.

Se mere om DefeetDanmark.dk på deres website.

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com