Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Schreiber Rasmussen 12.09.2016 @ 18:30

I år sendte Team Motionsfeltet.dk to par ned for at køre Tour Transalp. Team Motionsfeltet.dk havde betalt for hotel og løbsdeltagelsen. Det blev en stor men fantstisk mundfuld for de to par - Jørn Plet og Peter Vestergaard samt Christian Rau og forfatteren til denne artikel Morten Schreiber Rasmussen.

Dette er vores oplevelser af etapeløbet Tour Transalp 2016. Vi håber, at det giver et indblik i en stor oplevelse vi var så heldige at få igennem vores engagement med Team Motionsfeltet.dk.

Hvordan er det at køre Transalp?

Enestående, hårdt, langt, smukt og oplevelsesrigt er umiddelbart de følelser, der presser på, når vi skal beskrive Tour Transalp.

 

At starte hver dag med viden om, at igen i dag bliver vi presset til grænsen, men at vi samtidig skal cykle i nogle fantastiske omgivelser, er med til at gøre Tour Transalp til et enestående løb. 900 kilometer gennem dale og 22 fantastiske bjergpas og knap 20.000 højdemeter giver nogle oplevelser, som man kan trække på i den mentale biograf, når vintertræningen på hometraineren eller i fitnesscenteret trænger sig på.

 


Foto: Morten Schreiber Rasmussen og Christian Rau klar til Tour Transalp

Og det er hårdt, langt det hårdeste jeg har prøvet på cykel. Men når eftermiddagssolen bager ned på bjerget, og du kæmper dig op ad dagens tredje bjerg, så finder du ud af, hvor meget ekstra du rummer og hvor langt viljestyrke og stædighed kan bringe dig.

 

Men det bedste er, at du finder ud af hvor essentielt et godt makkerskab er i Tour Transalp. Christian og jeg har kendt hinanden gennem mange år og har kørt en række løb sammen, så derfor kunne vi bruge hinandens styrker og hjælpe med at overkomme svaghederne. Christian er en bedre cykelrytter end jeg, både når det går opad og på flad vej, så vi fandt en løsning, der passede til vores team og som hjalp os igennem. Vi kørte op ad bjergene i hvert vores tempo, men Christian ventede på mig i depoterne og stod klar med væske og forplejning, så vi kunne bruge så kort tid i depoterne som muligt. På toppen ventede Christian, så vi kunne køre ned sammen, da vi begge er habile nedkørere og er på nogenlunde samme niveau. På flad vej prøvede vi at finde grupper, hvor vi begge kunne være med, Christian oppe i fronten og jeg hang på lidt længere ned i feltet, men begge hele tiden på opmærksomme på, at makkeren hang på.

 

Vi så mange forskellige taktikker på parkørsel, men vi var begge enige om, at dette løb også var en oplevelse vi ville dele, og derfor var det en væsentlig præmis for os, at vi kunne dele så mange oplevelser som muligt, når vi efterfølgende så tilbage på løbet.

 

Forventningsafstemningen internt i parret er vigtigt og hver aften blev brug på at evaluere dagens oplevelser og afstemme taktikken for dagen efter. For selv om det er en stor oplevelse, så er det også en konkurrence og løbets unikke karakter med, at det er et parløb, hvor langsomste mands tid tæller for holdet, gør, at man skal være afstemt om taktik og ærlig om, hvor slidt man er blevet som dagene skrider frem.

 

Ud over fællesskabet i teamet var en af de andre store oplevelser det fællesskab, der var mellem de relativt få danske par. Vi talte selvfølgelig en hel del med Peter og Jørn, der var det andet team fra Team Motionsfeltet.dk, både Jørn og Peter kunne give gode tips fra deres mange løb og var hyggeligt selskab. Men sammenholdet strakte sig også til de andre danske hold, hvor alle teams kom godt ud af det med hinanden og sørgede for at holde stemningen oppe. Da vi var så få danske par i forhold til de mange tyske par, så var det næsten David mod Goliath.



Jørn Plet fører an foran Peter Vestergaard.

Hvad vil vi gøre anderledes næste gang?

Vi prøvede at forberede os med lidt ”bjergløb” på Bornholm og en lang dag i sadlen i Sjælland Rundt, og det var egentlig OK. Derudover havde vi begge en acceptabel grundform, så konditionsmæssigt kunne vi begge være med. Men kiloene er vigtige i bjergene, og da vi begge havde en kampvægt på 83 kg., der klart er i den tunge ende i feltet, så er vægttab helt klart en af de ting, som vi ville fokusere langt mere på ved næste bjergløb.
 

Ellers synes jeg egentlig, vi var velforberedte og vi fulgte den plan, som vi havde lagt fra start af, dog med tilpasninger hen ad vejen. Og igen betyder makkerskab og enighed utrolig meget ift. at holde planen.

 

Bliver der en næste gang?

Det var en kæmpeoplevelse for os begge, og der bliver definitivt en næste gang. Måske ikke lige Tour Transalp med det samme, da der er mange andre ture, der står foran i køen, men vi er begge klar på et nyt hårdt etapeløb, der kan presse grænserne og give store oplevelser.

 

Vi vil klart anbefale alle at prøve kræfter med Tour Transalp. Man skal være i god fysisk form, skal kunne lide at køre i bjerge og skal være et godt team, men så venter der også en stor oplevelse, der er ekstremt godt planlagt og meget professionelt gennemført.

 

Hvordan var løbet?

Selve løbet var utroligt godt planlagt og havde det mest professionelle set up, som vi begge har oplevet. Alle stigninger og nedkørsler var beskrevet i dagens etapebeskrivelse, der var mekanikerassistance før, under og efter løbet, og alle farlige veje og kryds var bemandet gennem samtlige 900 km.

 

Hovedparten af rytterne var fra Tyskland, så størstedelen af kommunikationen foregik på tysk, men der var dog også korte referater på engelsk. Men det er en klar fordel at have kendskab til tysk, når man er deltager i løbet, da man får en del mere information om ruten til race briefs på tysk end på engelsk.

 

Man er opdelt i fire grupper og finder hurtigt ud af hvilket niveau man som team ligger på. Christian og jeg befandt os i gruppe C og kørte derfor ofte med de samme ryttere fra dag til dag, så man får også en slags fællesskab med alle rytterne i ens ”egen” gruppe.

 

Vejret kan være en udfordring i bjerge og vi oplevede både at køre i massiv regn og torden og på samme etape at have det flotteste solskin og 25+ grader. Sådan er livet i bjergene, og det kan give en ekstra dimension i hårdheden i løbet.

 

Et lille kritikpunkt er, at tidsplanen kan blive lidt stram, når man er i gruppe C, så tiden til at slappe af og nyde alle de gode ting i målområdet er ikke ubegrænset, da man også gerne vil tilbage til hotellet og nå et bad inden dagens pastaparty, men man kan ikke få det hele, og det var i det store hele ubetydeligt i forhold til helhedsindtrykket af løbet.
 

Hvordan var forholdene?

Tour Transalp er utroligt velorganiseret og alt omkring løbet fungerer fint. Der er motorcykelescorte og selvom vejene ikke er 100% afspærret, så føler man sig sikker og kan fokusere på at køre cykelløb. Depoterne er gode og målområdet er hver dag en fest at komme til, hvor der udover cykelservice er god forplejning med lokale specialiteter og gode tiltag fra sponsorerne. Eksempelvis var det en fryd at få et fodbad og energifyldt snacks hos en af sponsorerne, mens vores cykler beskidte tøj blev vasket hos en af de andre sponsorer. Vi følte lidt det var så tæt man kunne komme på livet som professionel cykelrytter, da man i den uge løbede varede kunne koncentrere sig om cykelløbet, mens stort set alt andet blev klaret fra arrangørernes side.

 

Informationen før løbet er meget grundig i sædvanlig tysk stil. Folk omkring løbet er meget venlige og langt det meste omkring løbet spiller perfekt.

 

Men ingen roser uden torne, og tornene er betydelige, når det drejer sig om overnatningspakken. Løbets officielle hotelpartner HOST har to pakker, og desværre var den store pakke udsolgt, så vi måtte nøjes med den mindre pakke, som dog på ingen måder var billig.

Alternativet var gymnastiksale eller selv at booke hoteller. Gymnastiksale udelukkede vi begge ret hurtigt, da vi ville have nattesøvn og ikke være afhængige af 100-200 andre rytteres søvnrytme og vi var for sent ude i forhold til at booke hoteller i start- og målbyer, da vi fik meldt os til løbet.

 

Men HOST pakken til ca. 1000 euro pr. team levede slet ikke op til beskrivelsen. I halvdelen af målbyerne boede vi cirka 10 kilometer væk i mikroskopiske nabobyer, hvor langt det meste var lukket. Det vil sige, at vi enten skulle ofre en stor del af aftenen på transport, hvis vi ønskede at deltage i pasta party og dagens race brief, eller alternativt droppe dette og spise i den lille by vi endte i, med begrænset udvalg til følge og i øvrigt for egen regning, på trods af, at pasta party var inkluderet i prisen. Vi valgte den sidste løsning, da den første var elendig i forhold til restitution. Derudover var hotelværelserne i flere tilfælde meget sparsomt indrettet, flere steder med bad og toilet på gangen og uden air condition, hvilket er noget af en prøvelse, når det er meget varmt om natten.

 

Selv om vi klagede ofte, så var beskeden, at HOST intet kunne gøre ved forholdene, da alt var udsolgt i målbyerne, men det er ikke en acceptabel forklaring. Derfor er vores anbefaling at holde sig langt væk fra de hotelpakker, som HOST tilbyder, da kvaliteten slet ikke hænger sammen med prisen.


Sammenligning med andre løb

Som tidligere nævnt var dette det hårdeste etapeløb, som jeg har prøvet, men samtidig også den største oplevelse, som jeg har haft på cykel. Løbet er hårdt fra dag 1 og bliver endnu hårdere dag efter dag, men samtidig bliver man selv stærkere og stærkere og er formen OK, så kan man sagtens kommen gennem etaperne inden for tidsgrænsen. Et eksempel på hvordan man mærker løbets hårdhed tage til dag for dag er gearingen. På den første dag skulle stigningsprocenten være to cifret før den laveste gearing (36/28) blev taget i brug, men som ugen skred frem, så lå man i laveste gear allerede ved 8% stigningerne senere på ugen. Kroppen bliver slidt, og det er hårdt arbejde at få restitueret og fyldt depoterne op igen til dagen efter.

 

Løbet er klart det mest professionelle løb, som vi har deltaget i, og samtidig er det præget af en stor fællesskabsfølelse, der gør at løbet bliver bedre og bedre dag for dag.


Foto: Jørn Plet og Peter Vestergaard gennemfører Tour Transalp
 

Det er også en god test af din fysiske form, da der ikke er frokostpauser eller lignende, som man kan opleve på andre cykelrejser, så det er fokus hele dagen, hvilket også betyder, at rytmen holdes hele dagen.

 

Tour Transalp er et køb, som vi begge anbefaler. Det er en test af din styrke som bjergrytter og du skal være i god træning for at gennemføre, men belønningen er en fantastisk oplevelse, som du og din makker er stolte af.


Foto: Rytterne fik hver især en medalje for præstationen.

KUNNE DU TÆNKE DIG AT BLIVE EN DEL AF TEAM MOTIONSFELTET.DK? SÅ MELD DIG IND I DAG

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Flere af de bedste MTB-ryttere og danske mestre i cyklecross har fravalgt VM i cyklecross, trods verdensmesterskabet afvikles i Danmark. Det har mødt kritik af rytterne, men MTB-landstræneren, Mads Bødker, forsvarer beslutningen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/mtb-landstraener_forsvarer_rytterne_bliver_noedt_til_prioritere/De hurtigeste ligger på omkring 35min! Hvem der bare vejede 59kg, haha! Jeg selv ligger på 1time 8min med mine 84kg, sat I dag under Norseman løbet, jeg prøver om ikke jeg kan forbedre det i morgen under Tour de Zwift.En meget nervøs dag med konstant risiko for sidevind endte på dramatisk vis med en deklassering af Caleb Ewan og ikke mindst et grimt styrt for Patrick Bevin, der måske nok gennemførte etapen, men fortsat er en tvivlsom starter søndag. Uheldet kunne ikke komme på et værre tidspunkt lige inden det helt afgørende slag på kongeetapen til Willunga Hill, hvor Richie Porte drømmer om at vinde for 6. gang i træk, og hvor vinderen af årets første WorldTour-løb på spektakulær vis skal kåres. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_down_under_2019/I disse dage køres Tour Down Under, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 5. etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tour_down_under-analyse_blev_presset_for_stort_for_the_pocket_rocket/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat