Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Peter Drejer Höger 23.04.2018 @ 08:00

Jeg meldte mig ind i Team Motionsfeltet.dk med en plan om, at komme til at deltage i nogle motionsløb sammen med holdet - også selvom jeg absolut ikke er blandt de hurtigste på en cykel.

Den 8. april skulle debuten så stå, med En Forårsdag i Hell-singør, hvor jeg havde meldt mig til at køre to omgange. I dagene op til løbet holdt jeg meget øje med vejrudsigten, eftersom det danske forår indtil da, ikke havde vist sig fra sin varmeste side. Heldigvis så det ud til, at det ville blive tørt, og endda også forholdsvis varmt, så påklædningen var teamtøjet med tilhørende løse ærmer og ben.

 

Arrangørerne havde skrevet ud, at man skulle komme i god tid til indskrivningen, da der ville være flere arrangementer i Helsingør på dagen. For mit vedkommende betød det afgang hjemmefra klokken syv, efter en let morgenmad.

 

I Helsingør var det intet problem at finde en parkeringsplads tæt på hallen. Derfra gik det ned til indskrivningen i feriebyen. Der var en lille smule kaos inde ved selve indkrivningen, da både jeg selv, og flere af de andre i køen, ikke var i stand til at finde vores startnumre.

 

En deltagerliste på hjemmesiden for arrangementet ville kunne løse dette problem, men det er ikke utænkeligt, at jeg selv havde kunnet gøre mere for at finde mit nummer, da jeg først kom i tanke om, at jeg skulle bruge det, da jeg stod i køen.

 

Fra indskrivningen til startområdet var der et lille stykke, og da jeg havde slæbt min kone med til at kigge på, og tage billeder, valgte jeg at gå turen sammen med hende. Hele tiden kunne man se cykelryttere, der kørte op og ned ad vejen, mens de ventede på, at klokken skulle blive halv ti, så de kunne komme afsted.

 

At finde startområdet viste sig som lidt mere af en udfordring, da dette først blev opmærket cirka 15 minutter inden løbsstart. Jeg havde en forventning om, at komme til at holde og snakke med nogle af de andre medlemmer af holdet. Det første jeg så til andre, var få minutter inden start, hvor jeg selv stod mere eller mindre midt i motionsgruppen. Der kom en anden i holdtøj og tog opstilling i kanten af gruppen.

 

Dette kunne naturligvis have været undgået, hvis jeg selv havde været lidt mere proaktiv på gruppens facebookside, og måske havde spurgt ind til det.

 

Så gik selve starten, med kørsel i samlet flok gennem en del af Helsingør. Jeg var så langt nede bagi, at jeg ikke ved, hvornår løbet blev givet frit. Til gengæld lagde jeg mærke til, at alle blev klumpet sammen, da vi kom op bag Helsingørhallen, hvor man skulle lave et venstresving ind på en lille opkørsel med en smule mudder.

 

Hvorfor man skulle gå op ad den, det ved jeg ikke. Det er dog ikke utænkeligt, at nogen længere fremme ikke kunne køre op. Eftersom alle kørte tæt, blev dem bagved også nødt til at trække op, da de ikke har kunnet holde deres moment kørende. Om ikke andet kunne jeg, i køen hen til opkørslen konstatere, at jeg ikke havde fået trykket start på min cykelcomputer. Så intet er så galt, at det ikke er godt for noget.

 

Fra den skovsti vi kom op til, gik det frisk afsted. Da vi kom ud på asfalt igen, begyndte man at få lidt plads til at overhale og lede efter en gruppe, der kørte med en god hastighed. Der gik dog ikke længe på asfalt, inden vi blev ledt ind på en grussti gennem skoven. Her begyndte et drømmescenarie for lappegrejer. Jeg har aldrig set, så mange stå i siden og lappe cykel på en gang, som jeg gjorde i løbet af første omgang. Jeg kørte og håbede, at det ikke ville blive mig, der kom til at gøre dem med selskab.

 

 

Til gengæld, gav det masser af selvtillid, at passere så mange som der stod derude. Det lod til, at mange af dem jeg lå i nærheden af, ikke var helt vant til at køre på grus, så en del overhalinger blev det også til. Ikke noget jeg ellers er så god til.

 

Fra skoven kom vi til Rødegårdsvej, som i dagens tilfælde også betød en god jævn modvind. Det var endnu ikke lykkedes mig, at finde en gruppe med en passende hastighed, så jeg måtte nyde brisen, og se om jeg kunne indhente den rytter, der kørte foran mig.

 

Det lykkedes, og vi nåede at blive tre fire stykker, inden vi kom ind i skoven igen, og skulle om bag Gurre Kirke til brostenene. Nu har jeg aldrig deltaget i dette løb før, og er ikke så bekendt med brostenssektioner andet end Lyngby Hovedgade - som aldrig har givet mig problemer. Jeg havde derfor forestillet mig noget, der var en del mere ujævnt, men dog med nogenlunde flade toppe på stenene.

 

Det viste sig så, at være tre korte stykker på vej op ad en stigning, med runde sten i meget varierende niveauer. De par stykker jeg lå sammen med, lagde sig i siderne, så jeg endte med at køre på midten. En noget bumpet affære, men jeg kom da helskindet igennem.

 

Endelig fremme ved asfalt igen, kom der en gruppe kørende bagfra, og da de ikke kørte meget hurtigere end mig, hægtede jeg mig på. Jeg fulgtes med dem et stykke tid. Som tidligere nævnt er jeg langt fra den hurtigste rytter, så da den gruppe jeg fulgte, nåede en anden der kørte en lille smule langsommere, skiftede jeg over. Her var jeg så i stand til både at følge med, og til tider tage føringen.

 

Alt i alt gik det som smurt det næste lange stykke. Vinden i ryggen, en gruppe at følges med, og gode vejledere der holdt trafikken tilbage, når vi skulle krydse veje, eller markerede at vi skulle sætte hastigheden ned grundet skarpe sving.

 

Som med alt andet godt, er der dog intet der varer evigt, og fra Nordre Strandvej blev vi ført ind på en lille sti, med masser af procenter, som desværre ikke gik nedad. Det var en noget udmattende kort tur op til Odinshøjvej, og min gruppe var tilsyneladende skrumpet til tre personer, hvor de to andre hurtigt fik trukket fra mig, inden jeg fik pusten igen.

 

Da turen endnu en gang gik gennem skoven, lykkedes det mig atter, at finde et par stykker, at køre sammen med. Da vi kom ned til Nordre strandvej igen, fik vi også indhentet en mindre gruppe foran os, hvorefter vi blev smidt ind på den sidste bakke op mod målområdet.

 

Her lykkedes det mig at få overhalet et par stykker, og komme i gang med anden omgang, med en fornemmelse af, at jeg ikke var helt bagest, selvom der var to, som fik overhalet mig meget kort efter målstregen var passeret første gang.

 

På anden omgang var der ikke kø på stykket bag hallen, men det var til gengæld blevet noget mere mudret. Umiddelbart er jeg rigtig godt tilfreds med at have valgt 33 milimeter dæk med små knopper i siderne, da de passerede både grus, asfalt og mudder uden problemer.

 

De fleste af dem der kørte hurtigere end mig, var på nuværende tidspunkt så langt forude, at jeg ikke så dem. Dem jeg havde overhalet mente jeg godt, at jeg kunne holde bag mig. Anden omgang gik mest af alt ud på, at se om jeg kunne finde en gruppe, og så ellers bare holde tempoet.

 

Tempoet var jeg godt tilfreds med, indtil den sidste bakke på grus ned imod Esrumvej. Her lykkedes det mig at punktere i høj fart, lige inden jeg skulle ud og dreje til venstre. Jeg var meget glad for en bred græsrabat, som jeg kunne køre ud i, i stedet for at havne på kørebanen. Så var det ellers frem med lappegrejet og få ordnet slangen, så jeg kunne komme videre. Den tid det tog mig at stå der, så jeg flere passere mig, end jeg ellers så på resten af anden omgang tilsammen.

 

 

Det lykkedes mig at indhente to af dem, der havde overhalet mig. En sjælden gang imellem, så jeg en enkelt hist og her, der stod og ordnede dæk i vejkanten, men ellers var det primært solokørsel. Brostenene var noget lettere, når der ikke var andre, for så kunne jeg lægge mig ud i siden, hvor der ikke var helt så mange sten.

 

På strækningen fra Gurre til Nordre Strandvej, fik jeg følgeskab af en fra den første gruppe, som jeg havde fulgtes med.Men da vi kom ned til Nordre Strandvej, var jeg ikke i stand til, at holde tempoet længere. Stien fra Nordre Strandvej til Odinshøjvej var også noget af en dræber på anden omgang, men jeg var i det mindste ikke nødt til at trække op, som den person var, jeg fik overhalet på bakken.

 

Fra den bakke var det om at få vejret igen, og så ellers bare fortsætte frem mod mål, som derinde i mit hoved blev talt ned til kilometer for kilometer. Jeg så ikke nogen, hverken foran eller bagude, på vej hen imod den sidste bakke, og alligevel kom der en og overhalede mig inden for de sidste 300 meter. Et hurtigt blik over skulderen viste, at der lå endnu een lige bag mig. En sidste kraftanstrengelse for ikke at blive overhalet igen på målstregen, og så kom jeg ind på en 218 plads ud af 244 som gennemførte.

 

 

Som afslutning på løbet blev der udleveret et par pandekager og en kop varm kakao, samt lidt frugt, så man kunne få lidt energi igen. Jeg fik snakket lidt med Henrik og Emil fra holdet, indtil pladsen begyndte at være ryddet og de fleste var taget hjem.

 

Jeg havde planlagt at filme min tur, og havde instillet mit kamera til at optage et billede hvert halve sekund.Så jeg ikke ville ende med flere timers video, som ingen alligevel gider se på. Men da jeg kom hjem, viste det sig, at jeg havde glemt at lade kameraet op inden start, så jeg fik kun filmet den første halve times tid.

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie. 
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Instagram #motionsfeltet

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt
Masser af synlighed i en lille pakke, gør dette til et lygtesæt som især egner sig til kørsel i byområder.
Test: Kryptonite Alley F-650 forlygte
En kraftig og effektiv forlygte, som kan det hele og leverer en bred række af gode lysmuligheder til især landevejen.
Test: Kryptonite Avenue R-75
God baglygte som har en ultrasikker montering samt masser af gode indstillingsmuligheder, når det kommer til lyset.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk – Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til  Tour TransAlp her til sommer.
Test: Abus Libra forlygte
En god allround lygte som kan lidt af det hele og som principielt opfylder alle dine behov på landevejen. ABUS leverer desuden god og robust kvalitet hele vejen rundt.
Test: Abus Gemini lygtesæt
Et fremragende lygtesæt, hvis du er på jagt efter at gøre dig synlig for andre trafikanter, når du træner i belyste områder. Spændende design gør, at lygten nærmest går i ét med cyklen og aldrig kommer til at sidde i vejen.
Henrik Djernis: VM-ruten et spændende mix
Den tidligere verdensmester, Henrik Djernis, har set nærmere på årets VM-rute i Bogense, og han synes, at den er spændende.
Test: Rapha Pro Team Winter Tights II
Fremragende vintertights som klogt udnytter forskellige stofkvaliteter og dermed tilbyder god regn- og vindbeskyttelse samt masser af varme.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi – Softshell og AmFIB Super Glove
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Castelli Aero Race jersey og bibshorts
Selv om cykling i 2019 er en high-tech-affære på mange måder, så skal der stadig trædes i pedalerne, når det spidser til ude på landevejen og ens konkurrenter sætter fra land. Eller når der er nogen, som har frækheden til at angribe ens status som lokal Strava-matador.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi bibtight og Thermal Jersey
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi baselayer og vinterjakke
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.

Seneste indlæg i debatten

Ser ud til at være World Tour C-points, der er givet for Touren 2018.... Det samme for Vueltaen 2018. Blir det rettet eller er listen ikke noget, som I længere har fokus på? Nu vi er ved det;-) Nogen der har prøvet denne: https://www.harald-nyborg.dk/p7829/racer-sadel. Fandt leverandør site her: http://www.activeddk.com/index.php?module=product&mn=1&f=content&tid=110550Jeg er ved at finde hjul, til min nye cykel. Den er jo hørt før (!), så jeg prøver at gøre det kort. Jeg har indsnævret feltet til følgende: - Campa Bora 35 (antager One og Ultra kører næsten ens) - Fulcrum Speed 40C - Zipp 303 NSW Jeg skal ikke køre bjerge, ikke løb, kun motionskørsel i dk. Det jeg vil have, er en fed køreoplevelse, livlige med godt respons. Stive, men ikke ukomfortable. - ikke behov for aero-profil - fuld carbon - dæk-slange - fælgbremse - ryttervægt 85 kg >> Opfylder de hjul tre mine kriterier? Er nogen af dem dårlige end andre? >> Er de alle stive nok? Og er Fulcrum samme kvalitet som Campa? Det spritnye UAE Tour har tiltrukket et fremragende felt til den første udgave, og de mange stjerner kastes allerede fra første færd ud i en krævende udfordring. På 1. etape skydes den arabiske cykelfest nemlig i gang med et pandekagefladt holdløb i Abu Dhabi, hvor der med det samme kan skabes forskelle, der kan vise sig helt afgørende i kampen om den samlede sejr i årets tredje WorldTour-løb. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_1_etape_af_uae_tour_2019/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie. 
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat