Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jørn Plet, Team Motionsfeltet.dk 05.07.2017 @ 11:22

Team Motionsfeltet.dks Jørn Plet deltog i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning om løbet, hvor han fortæller om sin oplevelse.

Fra Team Motionsfeltet.dk var vi igen i år et par håndfulde, der fik startnummer sponseret af teamet. Vi kunne vælge vælge mellem distancerne 270 kilometer, 160 kilometer og 55 kilometer på racercykel, samt 165 kilometer, 110 kilometer, 60 kilometer og 35 kilometer på mountainbike. Det er femte gang, at løbet arrangeres, og i år var der mere end 5000 ryttere til start. Det gør det til Danmarks største motionsløb - og en fed oplevelse.

 

Ved start i Flensburg

Vi var en god håndfuld, der meldte os til ”den lange”, hvilket vil sige 270 kilometer fra Flensburg til målbyen Viborg. Dagen før løbet blev bilen pakket, og på dagen ringede vækkeuret klokken 03.15. Jeg skulle køre fra Sydfyn til Vejle for at køre resten af vejen sammen med et par holdkammerater. Vi var i Flensburg cirka klokken syv. Her fik vi udleveret vores startnumre, lidt gel og en ”ass saver” med videre. Herefter var vi klar til start klokken 07.35. Starterne gik alle mellem klokken 7.00 og 9.00 fra Flensburg. Ens forventede gennemsnitshastighed og hvornår, man er tilmeldt, afgør i fællesskab, hvilken starttid man får.

 

Starten gik rimeligt stille og roligt. Det er et løb, hvor arrangørerne plæderer for, at det drejer sig om at følges ad, have en kanon oplevelse og nyde de gode depoter. Det er der i sandhed mulighed for. I forhold til de fleste andre motionsløb, så var ”ræser-røvene” i klart mindretal. De fleste var tydeligvis mødt op uden at prioritere sluttiden højest, men derimod for dels at have en god og hyggelig oplevelse og dels (nok for rigtigt mange) at teste sig selv af og have som mål at gennemføre. Med moderat hastighed sidder man nemt mere end 10-12 timer i sadlen plus depoter. Jeg gætter på, at langt de fleste af deltagerne sætter længderekord sådan en dag. Derfor er det med ærefrygt og økonomisering af kræfterne, man starter ud.

 

Føromtalte ass saver fik vi god anvendelse af fra start. Det regnede moderat den første times tid eller to. Senere kom der et par spredte byger. Det, der dog gjorde løbet hårdt, var ikke regnen, men vestenvinden. Der var en vind på cirka 10 m/s fra vest, så der var lange stræk med enten sidevind eller vind ind skråt forfra.

 

image
  Undervejs - hvor vi venter på hinanden.

 

Sammenhold var nøgleordet

Vi så rigtigt mange punkteringer undervejs i løbet. Det ”smukke” var, at det ikke var en enkelt eller to, der stod og baksede ved den defekte cykel. Det var altid hele hold på måske fem, ti eller flere, der stod samlet. Et udtryk for, at man havde taget løbets koncept til sig og kørte som et socialt hold, der ventede på hinanden. Jeg selv blev - som den eneste i mit team - ramt af punkteringer (hele to af slagsen), og jeg var rigtig glad for, at mine holdkammerater ventede og hjalp begge gange, så jeg ikke blev ladt alene med mere end 200 kilometer igen, hvilket resterede ved første punktering.

 

Vi kom alle godt i mål og holdt sammen det meste af vejen. Tiden blev stoppet, inden vi rullede ind i selve Viborg. Herefter var der en kilometerlang rød løber gennem byen, som man skulle cykle på til slutområdet. Her var der mulighed for at købe øl/vand, pølser med videre, ligesom man gratis kunne få vand, energidrik, frugt med videre. Der var ligeledes store telte at lune sig i. Byen havde gjort sig stor umage for at tage godt imod os cykelryttere.

 

image

Billeder fra målområdet (desværre ingen team-billeder fra mål).

 

Faktuelt om løbet

Ruteafmærkninger: Kanon.
 

Hjælpere på ruten til at guide: Kanon - kanon. Nogle gange ude på Lars Ty….marker, stod der to politibiler og betjente, der stoppede tværgående trafik - klasse!

 

Depoter: Ubeskrivelige. Vi var selv inde på nogle af dem blandt andet i Vejen for at få varm mad, og i Nr. Snede efter cirka 208 kilometer. Der var simpelthen ALT i disse store depoter, og så var der i alt syv depoter på den længste distance.

 

Var der ”tidsler”? Kun i småtingsafdelingen. Der var et par grimme brostensstykker (store runde sten), men det er jo Hærvejsløbet. Mit eneste egentlige ønske til arrangørerne næste år er, at der bliver opsat nogle tissebokse ved startområdet.

 

I 2018 udvider arrangørerne, så der bliver fire distancer på racercykel og fire distancer på mountainbike.
Hærvejsløbet er et løb, man skal prøve mindst én gang i sit liv.

 

Tak til DGI og Team Motionsfeltet.dk for en god oplevelse.


DU KAN BLIVE GRATIS MEDLEM AF TEAM MOTIONSFELTET.DK. TILMELD DIG HER

Boganmeldelse: Landevejstræning
Per Henrik Brask har skrevet en bog der et must-have for begynderen, den dedikerede eller cykelklubben, der gerne vil være opdateret indenfor alt indenfor landevejstræning.
Feltet.dk lancerer cykelsøgemaskinen Velomio.com
I starten af juli måned har Feltet.dk lanceret en ny cykelsøgemaskine, Velomio.com. Guiden giver dig et stort overblik over, hvilke cykelprodukter som er på markedet.
Løbsberetning: Tour Transalp - I regn og slud skal cyklen ud
Tour Transalp 2017 fra Sonthofen i Tyskland til Arco ved Gardasøen var en hård omgang, med mange forhindringer aflysninger og ruteændringer undervejs.
Stor succes med Rapha Rides
I forrige weekend lagde Københavns gader og stræder asfalt til den første omgang Rapha Rides.
Tredje gang blev – lykkens gang…
Motionsfeltet.dk har kigget i Torsten Brix’ dagbog, efter han cyklede til Paris med Team Rynkeby.
Minister: Slut med motionsløbet Århus-København
Det er slut med motionsløbet Århus-København. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har besluttet, at der ikke længere skal arrangeres løb henover broen. 
Elcykler i kraftig vækst, men er de lovlige?
Elcykler er stille og rolige ved at blive utrolig populære. Statistik fra Politiken.dk viser at hver 10 cykel der bliver solgt i øjeblikket, kører på strøm. Tallene er nok lidt anderledes hvis vi ser på sportscykler, men vi kommer ikke udenom at selv når det kommer til cykler til sportsbrug bliver der også solgt flere elektriske af slagsen. Vi har kigget nærmere på tendensen.
Sarto: Cykelskrædderne fra Venedig
Hvis du drømmer om din helt egen cykel, lavet præcist på dine personlige mål, så er drømmen måske ikke så langt væk, som du tror. Hos Spaghetti Cycling Imports kan drømmen blive til virkelighed.
Anmeldelse: Tour de Pharmacy
Den nye HBO-komedie, ’Tour de Pharmacy’ (Pharmacy Road), giver cykelsporten en fjollet behandling. For en sportsgren, der ofte tager sig selv lidt for seriøst, er det faktisk en smule forfriskende.  

Instagram #motionsfeltet

Månedens cykelbutik

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com