Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Christian Berg 11.07.2017 @ 07:02

Team Motionsfeltet.dks Jan Vinter kørte i weekenden Born Fondo. Læs hans beretning fra løbene på "Solskindsøen".

Der sker noget, når man tager båden til Bornholm. Bakkerne bliver stejlere, feriestemningen breder sig, og solen begynder at skinne. Det var de ting, som umiddelbart kom frem i min hukommelse, da jeg tilmeldte mig til bjergløbet Born Fondo i det tidlige forår. Mine erfaringer fra de sidste to år, var dog noget blandet. Det første år jeg deltog var det regn og stærkt blæst, der satte sig som en ekstra faktor og gjordet løbet ekstra hårdt, mens løbet i 2016 viste sig fra sin bedste side med høj sol og svag vind. Det var derfor spændende, hvordan 2017 ville blive.

 

Vel ankommet til øen sent fredag aften blev cyklen samlet og klargjort til lørdagens bjergenkeltstart. Nu har vi jo ikke rigtige bjerge hverken på Bornholm eller resten af landet. Netop på klippeøen finder man dog gode solide stigninger, der til tider rammer de 20 procent, og det benytter man sig rigtigt af i Born Fondo. Om lørdagen afholdes en ”rigtig” bjergenkelstart med start i Vang havn og afslutning ved Hammer fyr. En tur på 8,3 kilometer og 179 højdemeter, hvilket var nok til at få pulsen op i max allerede fra de første meter.

 

I år var der en del havgus og vind, som ligeledes skulle tages højde for. Netop vinden gav dog en god hjælp på strækningen mod Hammershus, hvilket betød at tiderne blev ekstra gode i forhold til tidligere. Os fra Team Motionsfeltet.dk mødtes på havnen ved halv tolvtiden og blev sendt afsted som nogle af de sidste. Cirka 16-18 minutter senere mødtes vi igen ved mål ved fyret, efter at havde pumpet en del watt i pedalerne og fået ventileret lungerne. Specielt de sidste meter op til fyret skal der virkelig skydes med skarpt.

 

Lørdag eftermiddag blev brugt på sightseeing på øen og opfyldning af depoterne i kroppen. Vejret var klaret op, men vinden var stadig ret frisk, og dette gav en vis bekymring omkring søndagens løb.

Husk du under Tour de France kan få gode odds hos 888sport.dk

 

 

Efter en god nats hvile stod jeg klar søndag morgen på starts stregen oppe på Helligdomsvej med en smuk udsigt ned over Gudhjem. Solen skinnede fra en skyfri himmel, men blæsten var desværre stadig frisk og føltes lidt kold. Med en masterstart ned af serpentiner vejen og så gennem Brøddegade i Gudhjem (7-8 procent) fik jeg dog hurtigt varmen.


Har du tippet på Giro d'Italia? Rytterne er netop kommet til bjergene. Hop ind på 888sport.dk, og se om du kan ramme etapevinderen. 
 

Overalt på ruten var der afspærring og ensrettede veje, så man ikke skulle koncentrere sig om den øvrige trafik. Samtidig var der masser af publikum selv ude ”midt på landet”, som på bedste vis prøvede at heppe de arme deltagere over stigningerne. 600 deltager fordelt på fire startgrupper gjorde, at der ikke var den store trængsel på op og nedkørslerne. Der var desuden masser af flagposter, som sikrede, at rytterne kom rigtigt rundt.

Selve løbet består i fire runder i området omkring Gudhjem, hvor vinden virkelig kan spille ind på de lange stigninger fra kystvejen og ind i landet. 123 kilometer og omkring 1700 højdemeter gør, at løbet virkelig kan trække tænder. Jeg endte i en gruppe på de sidste runder, som på bedste motionsvis lod de ivrige trække feltet. Ved Bobbebrødden (10 %) fik jeg dog et hul, som holdt hjem. Jeg brugte lidt mere tid i år, hvilket nok kan skyldes den kraftige vind, men resultatet var godkendt.

 

 

Målstregen ligger for enden af Brøddegade (som nu er besejret 5 gange). Her ligger den hyggelige stævnepladsen hvor løbet afsluttes med lækker bornholmsk pølse og en Svaneke øl, mens de ømme stænger hviler sig.

 

Min eftermiddag blev nydt med lidt mere turistaktivitet inden ombordstigning på færgen - væk fra ferieøen mod den truende hverdag. En ting er sikkert - det er ikke sidste gang jeg deltager i Born Fondo uanset sol eller blæst.

 

Vil du ligesom Jan Vinter have gratisstarter til løb? Så bliv en del af Danmarks største fordelsklub for motionister, Team Motionsfeltet.dk.

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com