Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 30.04.2018 @ 10:56

Innsbruck og Tirol bliver scene for en af de mest betydningsfulde cykelsportsbegivenheder i verden, når startskuddet til VM i cykling lyder den 22. september i år. Allerede inden da kan man dog komme i rigtig VM-stemning ved Tirol Bike Event i København den 29. maj.

Fra 22.-30. september 2018 er Innsbruck-Tirol vært for det årlige verdensmesterskab i landevejscykling. I otte dage kæmper verdens bedste cykelryttere om den eftertragtede verdensmestertitel i disciplinerne enkelstart, holdløb og linjeløb. Udover de cirka 1.000 cykelryttere forventes op mod 500.000 cykelfans fra hele verden at deltage i begivenheden.

 

Tirol Bike Event i København

VM-fans har en unik mulighed for at møde det østrigske cykelikon Thomas Rohregger og Danmarks to verdensmestre, Julius Johansen og Mikkel Bjerg, når Trek Bicycle Store i Hellerup bliver vært for Tirol Bike Event den 29. maj fra klokken 18.00 til 20.00

 

Det er gratis at deltage i dette event, men du skal tilmelde dig på: lars@cyclingplanet.dk


Efter de relativt flade ruter ved tidligere verdensmesterskaber i Richmond (2015), Doha (2016) og Bergen (2017) ventes masser af udfordringer i Tirol, der i forvejen er kendt som et cykel-eldorado på grund af sin særegne og alsidige topografi. Eksperter taler allerede om, at det bliver et af de mest udfordrende og højdemeterrige verdensmesterskaber i landevejscykling nogensinde.

 

Der afholdes i alt 12 løb i forbindelse med VM, som strækker sig vidt ud i Tirol. Alle løb ender i værtsbyen, Innsbruck, mens startstederne ligger i Ötztal, Hall-Wattens, Alpbachtal (Rattenberg) og i Kufstein.

 

 

Mere information om VM i landevejscykling.

 

VM-stemning for amatørryttere: Prøv selv VM-ruterne i Tirol

Østrigs højest beliggende pasvej, det højest punkt, som man kan nå på cykel eller alperepublikkens stejleste cykelbjerg - det skorter ikke på udfordringer, når det drejer sig om cykelløb i Tirol. For ambitiøse cykelryttere, som vil følge i sporet på topstjernerne, er Tirol en rejse værd hele året.
 

Tirol byder dog også på lækre cykelstrækninger uden for VM i landevejscykling 2018. Vejnettet strækker sig over i alt 3.800 km. Det svarer til at køre til Nordkap, hvis man startede i Innsbruck og fortsatte stik mod nord. Som eksempel på de mange cykelruter i Tirol kan ”Great Rides” fremhæves: Det er 10 ruter, som virkeligt giver udfordring. De tre ting, de har til fælles, er masser af højdemeter, spektakulære udsigter og svimlende nedkørsler. Med disse 10 udvalgte cykelruter kan enhver amatørrytter komme i VM-stemning.



 

 

Man kan også hente gode tips og tricks til eventen. Få også et overblik over verdensmesterskabernes højdepunkter. De, der deltager i eventet, får også mulighed for at vinde et ophold i Tirol, inklusiv to billetter til verdensmesterskabet i landevejscykling 2018.

 

GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.
Weekendtilbud: Fedt cykelbrætspil
Flamme Rouge er et fedt brætspil, der rammer det helt rette tråd fra start. Et moderne hobby brætspil, der formår at fange overraskende mange af cykelsportens små nuancer. Køb det i denne weekend og spar 99,95!
Test: Summer Kits - Rapha Pro Team
Vejen til Maratona –Endelig tid til race!
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Ingen problemer med at bruge 34-40. Perfekt til lange offroad stigninger med 44mm gravel dæk på asfalt med 10-15kg oppakning. ....34-40 er på 44mm 700c svarere til 34-36 på 25mm. Jeg er sikker på at her er skribenter der er løbet tør for gear med 50/34 & 11/32. En 11/36 er kun ét gear lavere... Jeg skammer mig på ingen måde over at have 50/34-13/40 på min gravel/bike packing låge. Tvivler på jeg kunne have tøffet op af dyb vulkansk aske med procenter på 15-20 stykker over mange kilometer med 50/34-11/32.Ubarmhjertige sidste meter. For min skyld kunne man godt sende mere af den slags, for er da absolut seværdigt. Pedalarmlængde afhænger mest af din benlængde, som vi ikke kender. Udskiftning af pedalarmen vil du næppe mærke den store forskel ved. Så mange bløde pedalarme findes der heller ikke. Men skift af lejer og tandhjul kan du mærke hvis de er slidte. I Danmark mærker du ikke om du har 10 eller 11 tandhjul bagpå. Slet ikke hvis du har monteret en passende gearing. En kina ramme vs en AMBG ramme, det er i begge ender af spektret. Jeg har selv en af hver En 2006 Merlin Works CR fra AMBG, samme hus og svejsere som Litespeed (AMBG har siden solg Merlin brandet fra). Finnish, forarbejdning og forfining er nok det absolut bedste du kan finde i staterne. (Moots, Seven etc indbefattet - Lynskey imponerer ingen havd angår hverken håndværk eller design). Merlin'en er til forskel fra Litespeed'ene et Tom Kellog design der har sit egen full custum shop Spectrum Cycles (+han var involveret i Reynolds Composites udvikling af deres Ouzo Pro & Pro UL gafler - der i dag knap og nap overgås af Enve's gafler). Spectrum's ti rammer svejses i dag hos Seven fordi AMBG ikke længere laver OEM arbejde - ud over for NASA, Har også en custom Kina cross/gravel ramme fra Titanworks - glimrende materialer (gode straight gauge sømløse 3/2.5 rør fra Rikilau i Taiwan). Svesjningerne skal nok holde, de ser pæne ud uden af være i nærheden a min Merlin - men det er blot et spørgsmål om finishing, Rør dimensionerne er identiske mellem de to rammer, vil antage af godstykkelsen visse steder er tyndere end på min Merlin. Forskellen ligger i hvordan rørenes form er manipuleret. Kører egenskaber er selvf anderledes pga den rå geometri - 1cm længere baggaffel, og plads til meget bredere dæk, højere kronrør, 1.4" vs 1.8" kronrør, 1cm længere overør, 1 grad fladere vinkler, 1009mm vs 997mm aksel afstand, 47mm vs 45mm forkrake men samme 71mm BB - forskellen burde være mindre ende den relt er. Merlin'en er super agil og ekstrem stiv i bagenden - en meget vellykket cykel. KIna'en er self mere stabil men mangler overraskende meget stivhed i bagenden der kan mærkes når der klatres i bjerge - Kina'en overraskende langt mindre komfortabel fortil. MIn konklusion er 1.4" kronrør er overkill på en Ti ramme. Kina'en er til through aksler. Tolerancerne på den bagerste through aksel er ikke lige i øjet og Maxel akslen tenderer til at skulle spændes op/i efter et par dage for at knike lyden forsvinder jeg jeg klaterer. Rammen er ikke skæv, og den sporer perfekt - men alligevel. En sidste ting er postmount studserne, tror de var off med 15-20 grader da jeg fik den så jeg måtte ud og købe en god fil da bremseskiven ellers gik på klodserne i både top og bund. Ikke et problem at fixe, men alligvel. 2nd konklusion: Når det drejer sig om titanium er materialer ikke vigtige og de kan sagtens lave gode sjevsninger i Kina - men geometri, even til at bukke, butte og manupulerer Ti's form og ikke mindst evnen til at vælge de rette dimensioner er afgørende. Gaflerne er henholdsvis en TRP tapered på KIna'en og en Real Design fra AMBG. Real'en er også et Tom Kellog design der lægger sig tæt op af Ouzo Pro (og derfor også Serrota's gaffeler idet Serotta overtog Reynolds Ouzo Pro design). Merlin'en er i den meget lette ende - sub 1100g for en ML (svarer til ca 56cm) dvs som en Litespeed T1 - (og jeg vil ikke bytte med en T1 med mindre T1'eren var til skivebremser). KIna'en vejer 1510g for en str 57 med 1.4" kronrør, throgh aksler, diverse studser til både cross og road gear kabling + post mount skiver. ...med andre ord du får hvad du betaler for. Der er ikke den 'zing' jeg regnede med på Kina'en selvom geomtrien er custom (har også fejlberegnet kronrørs højde med en cm og standover højde er i denstore ende med 43mm gravelkings). ...Men jeg vil gerne sælge den - billigt inkl gaffel og Chris King styrfiting :-) da jeg er meget tæt på en endelig beslutning om at købe en Open U.P.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat