Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 17.07.2017 @ 09:39

Husker du, da Kelderman vandt i Holbæk? Nu skal Gran Fondo enkeltstart køres samme sted

Lørdag den 12. august skal der køres Gran Fondo Denmark enkeltstart med Holbæk som udgangspunkt. Der skal køres over 25,8 km og altså med både start og mål på brostene på Ahlgade i centrum af den midtsjællandske by. Præcis samme sted som i 2013 var udgangspunkt for enkeltstarten i det daværende Post Danmark Rundt. Dengang blev der kørt over 12,1 km, tilskueremængden var enorm og stemningen fantastisk.

Hollandske Wilco Kelderman sejrede i Post Danmark Rundt enkelstarten efter en spændende dag to sekunder foran russiske Timofey Kritskiy. Med sejren sikrede Kelderman sig lige præcis den samlede sejr i 2013-udgaven af Danmarks største cykelløb få sekunder foran danske Lars Bak.

Bemærkelsesværdigt ved enkeltstarten var det, at den senere timerekordindehaver Matthias Brändle blev nummer fire og at supersprinter Mark Cavendish blev nummer fem. Cavendish havde faktisk forberedt sig optimalt til enkeltstarten og testede kort inden starten et par af de skarpe sving som etapen indeholdt. Efterfølgende proklamerede briten, at han en dag vil vinde Post Danmark Rundt, der nu hedder PostNord Danmark Rundt.

Det er som bekendt endnu ikke sket, men kan vel fortsat nås. Cavendish vandt i øvrigt efterfølgende, iført den britiske mesterskabstrøje, den afsluttende etape med mål på Frederiksberg Allé.

Nu er det din tur

I Gran Fondo Denmark har alle mulighed for at køre på sammen brosten som Cavendish, Bak, Kelderman og alle de andre. Alle kan deltage og få mulighed for at køres om en professionel. Men desuden fungerer løbet som kvalifikationsløb til Gran Fondo World Championsship 2017, der skal afvikles den 24. til 27. august i franske Albi. De 25 procent bedste i hver aldersklasse i Holbæk kvalificere sig. Ryttere fra hele verden deltager, og man tilmelder sig via www.granfondodenmark.dk.


Efter Gran Fondo enkeltstarten køres desuden en afdeling af Danmarks Cykle Unions U19 Demin Cup, også som enkeltstart. Altså en mulighed for tilskuerne til at opleve Danmarks største U19 talenter i kampen mod uret. Desuden vil der være expoområde og dermed masser at se på for dem der møder frem. En stor cykeldag venter.

 

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com