Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Christian Berg 12.06.2018 @ 11:00

Kleinwalsertal - nyd frokosten i bjergene, og trim cyklen inden du kører videre!

Få steder byder på så stor naturmæssig variation som det flotte og bjergrige område ved Kleinwalsertal. Masser af gode cykelspots ligger lige uden for døren, og terrænet byder på alt fra hårdt og krævende til hyggeligt og afslappet. Holder man ferie i den smukke dal, er der garanti for en helstøbt oplevelse, for Kleinwalsertal tiltrækker ikke bare cyklister - mange kommer også for at nyde maden og de flotte naturscenerier.

 

Alt er gearet til at modtage cykelgæster

Der lægges vægt på, at Kleinwalsertals cyklende gæster forkæles mest muligt. I terrænet ligger hytter, der byder på frokost bestående af ost, salat, friskbagt brød og hjemmelavet speck - alt sammen serveret med kølige forfriskninger til - og som en særlig service til områdets cykelgæster har flere hytter indrettet værksteder, hvor det er muligt at foretage små reparationer. Så hvis kæden skal strammes, et dæk skiftes eller en skrue sættes fast, er der mulighed for at klare det, inden turen fortsætter.

 

Det er ikke kun hytterne, der har fokus på cykelgæster. Kleinwalsertals hoteller har også! Finder man et Bike Classic-hotel, tilbydes der blandt andet aflåst cykelkælder, miniværksted samt kortmateriale og information om områdets cykelmuligheder. Booker man sig ind på et Bike Pro-hotel, venter der endnu mere luksus og service, for ud over værksted og cykelkælder stilles der også guider samt tøjvaskefaciliteter til rådighed.

 

 

Stejle kurver og vilde hop

Mulighederne er talrige, men skal man have en actionfyldt oplevelse, kan et besøg i Bikepark Kleinwalsertal anbefales. I parken, der ligger ved Hirschegg, har man bygget forskellige nedfarter, så både begyndere, øvede og eksperter finder passende udfordringer, og de forskellige spor byder på blandt andet spring, stejle kurver og træbroer. Ved siden af parken kører Zaferna-liften samt Söllereck-banen, og begge steder kan man medbringe sin cykel.

 

Læs mere på: Bikepark Kleinwalsertal

 

Grænseoverskridende cykling

Selv om Kleinwalsertal er østrigsk, er der kun adgang til dalen via Tyskland. Al trafik til og fra Kleinwalsertal foregår derfor i grænseområdet ved den kendte tyske skisportsby Oberstdorf, og et par gode cykelruter krydser overgangen mellem de to lande. En af turene - Panoramaruten til Oberstdorf - er anlagt langs Breitach-floden i Kleinwalsertal, og på den 25 kilometer lange tur skal man forcere 760 højdemeter. Ruten er beregnet til mountainbikere, den får topkarakter for sin naturskønhed, og der er naturligvis gode spisesteder undervejs.

 

Både korte og lange ture

Der er noget for alle, som kommer til Kleinwalsertal for at cykle. Ud over grænseruten kan man eksempelvis vælge freeride-turen til Walmendinger Horn, der byder på 1000 højdemeter. Man skal dog være forberedt på masser af bakker, for med en rutelængde på blot 16 kilometer er der garanti for passager med heftige stigningsprocenter.

 

Har man mod på de helt lange ture, går der et spor fra den østrigsk-tyske grænse til Bodensøen. Beregn tre dage til de 170 kilometer samt 5.000 højdemeter og glæd dig til flotte naturscenerier undervejs.

 

Hyggeligt ferieområde

Kleinwalsertal byder på meget mere end cykling. En familie, der kommer for at holde ferie i området, finder alt fra wellness og gastronomi til masser af spændende aktivitetstilbud.

 

Som nævnt spiser man godt i Kleinwalsertal, og særligt populære er de kulinariske rundture, hvor man besøger forskellige landmænd, mejerier, bagerier og restauranter, der alle disker op med lokale delikatesser. Der arrangeres endda særlige gourmet-ture for cyklister, og her ender man ved frokosttid i en hytte med panoramaudsigt til bjergene - et boost til både krop og sjæl.

 

Blandt områdets aktivitetstilbud kan nævnes klatring, canyoning, paragliding samt vandring, og når der skal slappes af, lokker byerne Hirschegg og Riezlern med både friluftsbade og wellness-hoteller.

 

Læs mere om cykelmuligheder

Læs mere om Kleinwalsertal

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat