05.10.2015 @ 11:20

Cykelbutikken Velo Pave var sidste weekend vært for en særdeles velafviklet fællestræning med Martin Velits fra Etixx-Quickstep som feltets hovednavn. Feltet.dk havde fornøjelsen af at køre med.

Foran cykelbutikken på Farum Hovedgade summer det allerede af liv, selv om tidspunktet for de fleste normalt dikterer varme dyner og weekendhygge. Husmurene er for længst løbet tør for nøgne pletter, og agerer cykelstativ for de fremmødtes to-hjulede. Faktisk hober bunken sig op i både tre og fire lag, og vidner om et stort fremmøde.

 

Klokken nærmer sig 8.30. Det er lørdag, og kalenderen viser den sidste weekend i september. Selv om denne weekend har en lidet flatterende plads i bevidstheden hos cykelryttere, eftersom den traditionelt markerer sæsonens afslutning, så skuer øjet lutter smil og godt humør fra de fremmødte.

 

Vi er alle på besøg hos Velo Pavé, som har inviteret på fællestræning. Ikke hvilken som helst fællestræning vel at mærke, for et sted i flokken befinder der sig nemlig to helt særlige gæster: Brødrene Velits fra henholdsvis Etixx-QuickStep og BMC - eller i dagens uformelle atmosfære blot Martin og Peter.

 

De er på besøg som en del af deres samarbejde med Velo Pave, som eksklusivt forhandler deres tøjmærke Isadore, og nu har de inviteret alle interesserede til at henlægge lørdagstræningen til Farum og omegn.     

 

Stemningen er uformel og rar. Martin Velits, som skal køre med os på dagens tur, diffunderer rundt i den brogede flok af motionister med et genert smil. Han virker ekstremt høflig og oprigtig, som han går rundt der, og socialiserer med de fremmødte. Som altid når der er en professional i cykelflokken, så bliver der skabt en speciel steming - i tilfældet Martin Velits nærmest en aura af rolighed og høflighed, som sætter dagsordenen blandt os motionister.  

 

Paris-Farum

Klokken passerer ni, og scenevant overtager crewet fra Velo Pave tøjlerne. Vi inddeles i tre grupper og triller sludrende ud i det nordsjællandske badet i morgensolens første, kraftige stråler. På forhånd er der varslet diverse udfordringer på dagens rute. De asfalterede bakker i det nordsjællandske skal nemlig krydres med flere sektioner, hvor underlaget skifter temperament og byder på både grus, vand og jord.     

 

Jeg sidder i forreste gruppe, med direkte udsigt til Martin Velits. Det er svært ikke at blive inspireret af hans ageren på cyklen. Hans rolige bevægelser, det afdæmpede tråd. Den totale kontrol som kun kommer med uanede timer i sadlen. Og så kontrasten i hans arede racerben, som ikke kan skjule tydeligheden af, at der et sted bag ydmygheden gemmer sig en urkraft, som venter på igen at blive sluppet løst blandt ligemænd på Pro Touren.

 

Vi bumler hen over de første grusveje og pludselig er scenen nærmest sat som i den vildeste af forårsklassikerne - Paris-Roubaix. Det bliver åbenbart for alle, hvorfor butikken fra Farum har valgt at lade ordet ‘pavé’ indgå i sit navn. Der er dog styr på tropperne og alle bumler sig sikkert igennem.

 

Tilbage i asfaltens trygge favn er farten dikteret af den præmis, vi er samlet på - ‘Social Ride’. Og selv om vi ikke kører væddeløb, så føles det alligevel som om, at vi svæver igennem det idylliske landskab i det nordsjællandske. Der er noget særligt ved rulle af sted i tre store felter med blot nogle få hundrede meters mellemrum. Det er som om, at når man iagttager de øvrige grupper på afstand, så ligner det velsmurte cykelmaskiner, der aldeles ubesværet svæver igennem landskabet. Flydende - i perfekt harmoni.  

 

I den forreste gruppe opsuger vi energien fra det flotte syn, rykker endnu tættere sammen i gelederne og ruller rytmisk og ubesværede længere ud i det blå og nyder selskabet og stemningen. Vi regrupperer et par gange og får kyndige dessiner om vores videre færd og fremtidige pejlepunkter på vores tur fra de velforberedte og komptetente arrangører.

 

Isadore Apparel

Isadore Apparel, som jo er en central del af dagens strabadser, er stiftet af Brødrene Velits. Efter mange år på Pro Touren og et utal i kilometre i sadlen har de samlet deres erfaringer i deres eget mærke. Fokus er funktionalitet og stilrenhed, hvor tekniske materialer i høj kvalitet blandes med et eksklusivt og nutidigt design.  

 

I Danmark forhandles tøjet eksklusivt hos Velo Pave i Farum. En utraditionel cykelbutik, som udover kvalitetsvarer også sætter livsstilen og kærligheden til cykelsporten i højsædet. Således arrangerer Velo Pave ugentligt flere fællestræninger, lige som de er ophavsmænd til en række originale koncepter som det årligt tilbagevendende ‘Gentlemen’s Race’ og ‘Velo Cross’, hvor den hastigt voksende disciplin refortolkes (Cross), så den bliver til en blidere stedbror til det traditionelle setup, hvor intensiteten er for høj til manges smag. 
 

Cycling Memories

Ude på ruten begiver vi os så småt tilbage mod hovedgaden i Farum. De tre felter gør sig mentalt klar til at forcere de sidste lurende paveer af vand, grus og sten. Tempoet er stadig overkommeligt, men i takt med at vi nærmer os grusstykkerne, så er det som om at tempoet skrues i vejret. På det tekniske underlag kan både mod og cykelvenner udfordres. Væddeløbsgenet fornægter sig sjældent, når både halv- og fuldblodsracere får færten af race.

 

Forpustede, men smilende, triller vi igen ind på pladsen foran Velo Pave. Det har været en fremragende tur og overalt er der glæde at spore. Festen fortsætter lidt endnu, for med brødrene Velits som kontante overdommere, skal årets ‘Mr. Styrbånd’ kåres. En konkurrence i at lægge styrbånd hurtigt, men alligevel så omhyggeligt, at håndværket kan klare en inspektion fra de professionelle hænder.

 

Sjovt nok ender finalen med at kåre en ‘Mrs. Styrbånd’ fremfor en ‘Mr. Styrbånd’ og binder på forunderlig vis sløjfe på en fin formiddag, hvor det igen blev bevist at verdens bedste sport giver plads til alle - hankøn som hunkøn. Professionel som motionist. Sammen har vi skabt lidt flere ‘Cycling Memories’, som er en central del af Isadores værdisæt, til vores mentale scrapbog.

 

Billedgalleri

Følg Vueltaen på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Vuelta a España på Feltet.dk's app. Følg Mattias Skjelmose kamp i klassementet og de øvrige danskere i årets sidste Grand Tour. 
Stor konkurrence: Vind Cannondale-cykel til 22.000 kr
Svar rigtigt på 3 spørgsmål, så kan du vinde en Cannondale cykel til en værdi på 22.000 kroner.
Dansker snupper anden medalje ved MTB-VM
Tobias Lillelund har vundet sin anden medalje ved mountainbike VM i Andorra. 
Ny bog: Cykelsportens historie
Bogen "Cykelsportens historie" udkommer den 13. september 2024. 
Asgreen afslører sjov Roglic-historie
Kasper Asgreen har en sjov fortid med stjernen Primoz Roglic, som igen blusede op på gårdagens etape af Vuelta a España.
Kæmpe dansk triumf ved VM: Guld og bronze!
Det danske multitalent, Albert Withen Philipsen, har genvundet sin VM-titel i mountainbike. 
Test: Garmin EDGE 1050
Den nye Garmin EDGE 1050 har hævet barren for, hvad en cykelcomputer kan. En blanding af eksisterende og nye funktioner pakket ind i den sædvanlige Garmin kvalitet - den bliver et sikker hit.
Test: Reform Seymour sadel
Reform Seymour sadlen er et godt bud på at optimere både komfort og effektivitet i trådet med sin individuelle tilpasning til siddelejet.
Produktnyt: BMC URS gravelcykler
BMC lancerer en ny kollektion af gravelcykler optimeret til at give ubegrænset adgang til al slags grus- og terrænkørsel med mottoet: Ride. Unrestrcited.  

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Vi kunne også nævne VM i Australien, hvor han lå i en særdeles fordelagtig position og så bare - ligesom de øvrige udbrydere helt i front - gik helt i stå til sidst, fordi de kørte sygt taktisk. Han har i hvert fald af og til virket som om, at han har fået gummiben i afgørende situationer... I dag ærgrede han sig (kunne jeg se i pressen) over, at han ikke var gået med, da favoritterne rykkede over den næstsidste stigning. Der skete det, at Skjelmose kørte overdrevet forsigtigt, fordi han ikke stolede på sig selv. I stedet skulle han bruge en masse kræfter på et lukke hullet. Men han sagde bagefter, at han egentlig tror, at han godt kunne være gået med i rykket, men her fik han altså nok igen en form for "gummiben" og tog en forkert beslutning. Dog kom han med modstridende udmeldinger, for til Feltet.dk har han sagt, at han havde en dårlig dag og følte sig dårligt kørende. Så det kan jo være lidt både og. Ellers har han kørt fornuftigt og meget taktisk i Vuelta´en. Hans kørsel minder egentlig lidt om Fuglsang i de Grand Tour´s hvor han kørte for klassementet. Han tager ingen chancer og prøver bare at køre konservativt og hænge i. Jeg tænker f.eks. på den GIRO i 2019, hvor Fuglen blev nr. 6 (en relativt svagt besat Giro det år, hvor Tao Geoghegan Hart vandt). Efter at have kørt helt anonymt, men taktisk klogt og bare havde prøvet at hænge med hver dag. En Giro, hvor hans bedste etapeplacering blev en 4. plads. - Jeg mener dog, at Skjelmose er hurtigere end Fuglsang nogensinde har været eller var og derfor burde han i højere grad end Fuglen kunne gå med i de ryk, som vi ser fra favoritterne. Der var Fuglsang undskyldt, i og med han aldrig helt havde det ryk til at gå med og derfor blev nødt til at køre lidt konservativt og finde sit eget tempo. Men Skjelmose HAR jo tempoet i sig, mener jeg... Jeg lagde også mærke til, at Skjelmose før lørdagens etape skrev, at han var "bange" (for at kikse). Måske har han et problem med at leve op til pres, både fra sig selv og omgivelserne. Nu må vi se om han ender som nr. 5 eller 6. Men vinder han ungdomstrøjen og bliver nr. 5-6 stykker, har det været en absolut godkendt Vuelta af Skjelmose. Så må tiden vise, om han har det i sig, som der skal til for at kæmpe om podiet i en Grand Tour de kommende år. Eller om det er bedre, at han satser på mesterskabsløbene eller klassikerne, hvor han jo især i Ardennerne viste et stort potentiale i 2023. Jeg synes stadig, at han mangler lidt for at kunne køre med de allerbedste i en Grand Tour. Men han har vist sig mere holdbar end tidligere og har om ikke andet vist, at han godt kan køre en Top 5-10 stykker. Det kunne Fuglsang jo også, da han blev nr. 7 i Touren og nr. 6 i Giro´en som sine bedste klassementsresultater i Grand Tours. Spørgsmålet er, om Skjelmose nogensinde bliver god nok til at køre om mere end en Top 5-10 stykker i en Grand Tour. Hvis ikke risikerer han at ende som en Fuglsang, der satsede for meget på Grand Tours og først i en sen alder begyndte at indse, at hans virkelige force var endagsløbene... Når dette er sagt, så er han kun 23 år og jeg synes det er helt fair, at han de næste par år prøver at se, hvor langt han kan drive det i Grand Tours. Det ville jo også være ærgerligt, hvis han aldrig får prøvet sig af der. Men som jeg har skrevet før, tror jeg egentlig stadig, at han typemæssigt er mere en klassikerrytter eller en mesterskabsrytter. Men det må tiden vise. ;) Om ikke andet har han da nu vist, at han ikke er uden potentiale for at køre omkring Top 5 i en Grand Tour. Derfor er det nok også fair nok, hvis han igen næste år vil prøve sig af i enten Giro´en, Tour´en eller Vuelta´en. Blot håber jeg, at han ikke helt glemmer endagsløbene, som en vis Vingegaard jo har gjort!Tour of Britain 2024 afrundes med en flad etape, der køres i et vindblæst kystområde, hvorfor en regulær massespurt kan blive forpurret af sidevindsræs, der også kan ændre klassementet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_of_britain_2024/ takker - jeg er helt på bar bund med kassetter, så der er nok at sætte sig ind i. jeg troede vist, naivt nok, at det mest var “11 gear, det er den her fra Shimano, værsgo’”… hvilket det vel også er, med lidt ekstra oveni. At kunne bruge samme kæde ville være helt optimalt. Det kuperede, italienske endagsløb GP Industria & Artigianato har i et forsøg på at tiltrække større navne indtaget en ny plads i september måned, men kun tre WorldTour-hold er til start. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_gp_industria_amp_artigianato_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet