Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 07.08.2018 @ 09:53

ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.

Persontransport på cykel har været faldende gennem en årrække frem til 2010. Cykeltrafikken svinger meget fra år til år, særligt afhængigt af vejret, og danskerne cykler omtrent dobbelt så mange kilometer om sommeren end om vinteren.

 

Danmark er i forvejen et af de lande i verden med den bedste infrastruktur for cyklister, men med den øgede biltrafik stilles der også nye krav til og fra cyklisterne. Vejdirektoratet, Cyklistforbundet, Transportministeriet og kommunerne har de seneste år igangsat en række initiativer for at få flere til at vælge cyklen, blandt andet nationale cykelruter og supercykelstier. For at få flere til at pendle til og fra arbejde har man lavet forsøg med at lade cyklister køre over for rødt i et forsøg på at øge fremkommeligheden. Men hvordan er det nu lige, reglerne er?

 

Den gamle - og ukendte

Ifølge færdselslovens paragraf 49, stk. 3 hedder det - og har heddet i en årrække:

 

"Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel."

 

Det betyder altså, at hvis du skal til venstre i et lyskryds, må du køre ligefrem og standse på hjørnet og orientere dig uden at køre om bag stoplinjen. Hvis du derefter kan køre lige over krydset igen uden at genere de andre trafikanter, må du gerne gøre det, selvom der er rødt i køreretningen. Således har du med to på hinanden følgende ligeudkørsler fuldført et venstresving. Det vigtige er, at du holder et såkaldt orienteringsstop midtvejs, men at du ikke kører om bag stoplinjen på den anden side, da du i så fald vil overtræde loven ved at køre over for rødt.

 

image

Grafik: Nex/amtsavisen.dk

 

Det giver mulighed for at komme lidt hurtigere frem i trafikken, men der er altså rigtig mange kryds, hvor det ikke kan lade sig gøre, fordi der er mange biler, som kører over for grønt, eller biler i den anden kørselsretning, som har grøn højresvingspil og dermed har ret til at køre, før du må.

 

Mange erfarne cyklister, særligt motionscyklisterne, kender denne regel og kender dermed også til den ofte upopulære modtagelse, man kan få fra de bilister, som holder for rødt og tror, at man bryder loven. Men det er altså en undtagelse, som kun gælder for cyklister - hvis man vel at mærke ikke generer andre trafikanter i processen!

 

Den nye

I 2013 til 2016 udførte Vejdirektoratet under daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) et forsøg i 33 lyskryds på statsveje, hvor cyklister måtte svinge til højre for rødt lys. Det blev gjort for at øge fremkommeligheden for cyklister, "hvor det ikke vurderes at være til fare for trafiksikkerheden" som en del af Transportministeriets nationale cykelstrategi. I krydsene har cyklister dog vigepligt for fodgængere og cyklister, som krydser banen.

 

image

De 33 lyskryds i forsøgsordningen. Foto: Cyklistforbundet

 

I 2016 blev forsøget evalueret, og der blev ikke registreret flere konflikter i forsøgskrydsene, selvom man kunne se, at cyklisterne gjorde brug af muligheden for at svinge til højre for rødt lys. Derfor blev der indstillet til at gøre undtagelserne permanente, og siden har mange kommunale kryds også fået disse nye markeringer - blandt andet 32 kryds i Odense i løbet af 2018, og mange andre større og mindre byer er fulgt med.

 

Krydsene er været markeret med tydelige skilte, og der er en række krav, som skal opfyldes, før et kryds kan få tilladelse til at sætte skiltet op. Blandt andet skal der være seperat cykelsti frem til krydset og på den vej, cyklisterne skal svinge ind på, cykelstien på vej ind i krydset skal deles i en højresvingsbane og en ligeudbane, og det skal være kryds uden for mange fodgængere.

 

Det er stadig ulovligt at svinge til højre for rødt i alle andre kryds end de markerede - det koster 1.000 kroner i bøde. I forsøgskrydsene viste optællinger, at omkring 70 % af cyklisterne i forvejen svingede til højre for rødt lys, selvom det var ulovligt. Under forsøgsordningen steg tallet til 90 %.

 

imageU5_Cykel-undtagetstor.jpg

Det gamle "Forsøg"-skilt og det nye permanente skilt. Foto: Vejdirektoratet

 

"De nye regler giver mulighed for at gøre cyklisternes hverdag lettere. Men det er vigtigt at huske, at højresving for rødt kun gælder dér, hvor man kan se skiltet," forklarer Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.


"Man er vant til som cyklist at holde øje med trafikanter i ens egen retning, når man svinger til højre for grønt. Men når man svinger til højre for rødt, skal man i stedet huske at holde tilbage for cyklister og fodgængere, der bevæger sig på tværs," påminder Marianne Foldberg Steffensen.

 

Det er med de nye regler også vigtigt, at ligeudkørende cyklister ikke spærrer for højresvingsbanen i de markerede kryds.
 

Reglerne gælder også for knallert 30, som i forvejen har lov til at færdes på cykelstien. Herunder kan du se Vejdirektoratets animation af de nye kryds.

 

 

Den sjældne

I forbindelse med projektet Aalborg Cykelby har Aalborg kommune udvalgt en række T-kryds med seperat cykelsti, hvor cyklister undtages for det røde lys og må køre lige over. Ligesom med højresvingsreglen oven over gælder det, at cyklister har vigepligt for krydsende cyklister og fodgængere i lyskrydset.

 

Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet har ikke vist en øget risiko for konflikter, når cyklister undtages for rødt lys i udvalgte T-kryds.

 

Undtagelse for rødt lys i T-kryds. Foto: Morten Lind Jensen 

 

Denne skribent har ikke set disse T-kryds, hvor cyklister undtages for rødt lys, andre steder, men de eksisterer sikkert over hele landet. Kender du til andre T-kryds, hvor man må køre lige over for rødt lys eller måske endda helt andre undtagelsesregler? Så kommenter gerne herunder.

 

Husk at orientere dig, når du kører over for rødt!

 

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat