Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 11.09.2018 @ 09:53

ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.

Persontransport på cykel har været faldende gennem en årrække frem til 2010. Cykeltrafikken svinger meget fra år til år, særligt afhængigt af vejret, og danskerne cykler omtrent dobbelt så mange kilometer om sommeren end om vinteren.

 

Danmark er i forvejen et af de lande i verden med den bedste infrastruktur for cyklister, men med den øgede biltrafik stilles der også nye krav til og fra cyklisterne. Vejdirektoratet, Cyklistforbundet, Transportministeriet og kommunerne har de seneste år igangsat en række initiativer for at få flere til at vælge cyklen, blandt andet nationale cykelruter og supercykelstier. For at få flere til at pendle til og fra arbejde har man lavet forsøg med at lade cyklister køre over for rødt i et forsøg på at øge fremkommeligheden. Men hvordan er det nu lige, reglerne er?

 

Den gamle - og ukendte

Ifølge færdselslovens paragraf 49, stk. 3 hedder det - og har heddet i en årrække:

 

"Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel."

 

Det betyder altså, at hvis du skal til venstre i et lyskryds, må du køre ligefrem og standse på hjørnet og orientere dig uden at køre om bag stoplinjen. Hvis du derefter kan køre lige over krydset igen uden at genere de andre trafikanter, må du gerne gøre det, selvom der er rødt i køreretningen. Således har du med to på hinanden følgende ligeudkørsler fuldført et venstresving. Det vigtige er, at du holder et såkaldt orienteringsstop midtvejs, men at du ikke kører om bag stoplinjen på den anden side, da du i så fald vil overtræde loven ved at køre over for rødt.

 

image

Grafik: Nex/amtsavisen.dk

 

Det giver mulighed for at komme lidt hurtigere frem i trafikken, men der er altså rigtig mange kryds, hvor det ikke kan lade sig gøre, fordi der er mange biler, som kører over for grønt, eller biler i den anden kørselsretning, som har grøn højresvingspil og dermed har ret til at køre, før du må.

 

Mange erfarne cyklister, særligt motionscyklisterne, kender denne regel og kender dermed også til den ofte upopulære modtagelse, man kan få fra de bilister, som holder for rødt og tror, at man bryder loven. Men det er altså en undtagelse, som kun gælder for cyklister - hvis man vel at mærke ikke generer andre trafikanter i processen!

 

Den nye

I 2013 til 2016 udførte Vejdirektoratet under daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) et forsøg i 33 lyskryds på statsveje, hvor cyklister måtte svinge til højre for rødt lys. Det blev gjort for at øge fremkommeligheden for cyklister, "hvor det ikke vurderes at være til fare for trafiksikkerheden" som en del af Transportministeriets nationale cykelstrategi. I krydsene har cyklister dog vigepligt for fodgængere og cyklister, som krydser banen.

 

image

De 33 lyskryds i forsøgsordningen. Foto: Cyklistforbundet

 

I 2016 blev forsøget evalueret, og der blev ikke registreret flere konflikter i forsøgskrydsene, selvom man kunne se, at cyklisterne gjorde brug af muligheden for at svinge til højre for rødt lys. Derfor blev der indstillet til at gøre undtagelserne permanente, og siden har mange kommunale kryds også fået disse nye markeringer - blandt andet 32 kryds i Odense i løbet af 2018, og mange andre større og mindre byer er fulgt med.

 

Krydsene er været markeret med tydelige skilte, og der er en række krav, som skal opfyldes, før et kryds kan få tilladelse til at sætte skiltet op. Blandt andet skal der være seperat cykelsti frem til krydset og på den vej, cyklisterne skal svinge ind på, cykelstien på vej ind i krydset skal deles i en højresvingsbane og en ligeudbane, og det skal være kryds uden for mange fodgængere.

 

Det er stadig ulovligt at svinge til højre for rødt i alle andre kryds end de markerede - det koster 1.000 kroner i bøde. I forsøgskrydsene viste optællinger, at omkring 70 % af cyklisterne i forvejen svingede til højre for rødt lys, selvom det var ulovligt. Under forsøgsordningen steg tallet til 90 %.

 

imageU5_Cykel-undtagetstor.jpg

Det gamle "Forsøg"-skilt og det nye permanente skilt. Foto: Vejdirektoratet

 

"De nye regler giver mulighed for at gøre cyklisternes hverdag lettere. Men det er vigtigt at huske, at højresving for rødt kun gælder dér, hvor man kan se skiltet," forklarer Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.


"Man er vant til som cyklist at holde øje med trafikanter i ens egen retning, når man svinger til højre for grønt. Men når man svinger til højre for rødt, skal man i stedet huske at holde tilbage for cyklister og fodgængere, der bevæger sig på tværs," påminder Marianne Foldberg Steffensen.

 

Det er med de nye regler også vigtigt, at ligeudkørende cyklister ikke spærrer for højresvingsbanen i de markerede kryds.
 

Reglerne gælder også for knallert 30, som i forvejen har lov til at færdes på cykelstien. Herunder kan du se Vejdirektoratets animation af de nye kryds.

 

 

Den sjældne

I forbindelse med projektet Aalborg Cykelby har Aalborg kommune udvalgt en række T-kryds med seperat cykelsti, hvor cyklister undtages for det røde lys og må køre lige over. Ligesom med højresvingsreglen oven over gælder det, at cyklister har vigepligt for krydsende cyklister og fodgængere i lyskrydset.

 

Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet har ikke vist en øget risiko for konflikter, når cyklister undtages for rødt lys i udvalgte T-kryds.

 

Undtagelse for rødt lys i T-kryds. Foto: Morten Lind Jensen 

 

Denne skribent har ikke set disse T-kryds, hvor cyklister undtages for rødt lys, andre steder, men de eksisterer sikkert over hele landet. Kender du til andre T-kryds, hvor man må køre lige over for rødt lys eller måske endda helt andre undtagelsesregler? Så kommenter gerne herunder.

 

Husk at orientere dig, når du kører over for rødt!

 

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat