Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Hvorfor blive sponsor for et WorldTour-hold?
Foto: LaPresse - Di Alberto / Ferrari / Paolone / Alpozzi
Af: Jesper Johannesen 18.05.2018 @ 16:36

Der er kamp om sportssponsoraterne, og virksomhederne får utallige tilbud om sponsorater på alt fra udstyr til madvarer. Men hvorfor vælger virksomheder cykelsporten fremfor andre sponsorater? Hos Feltet.dk besluttede vi os for at undersøge dette.

Hvad skal der egentligt til for at drive et stort cykelhold økonomisk? Egentligt ikke meget mere end hvad en Superligaklub i fodbold har af budget. Et mindre hold som FDJ har i mange år kørt med et budget på cirka 50 millioner kroner. Det er altså nok til at være en fast del af de store cykelløb og komme med i cykelsportens diamant - Tour de France. 

Men hvorfor giver det mening at sponsorere et cykelhold fremfor et fodboldhold? I cykelsporten kan du f.eks. modsat fodbold få holdet opkaldt efter din virksomhed. Det har gulvfirmaet Quick-Step Floors f.eks. gjort i mange år, og hver gang verdens mest vindende cykelhold kører først over målstregen, så bliver virksomheden eksponeret, hvilket sponsorer ikke gør på samme måde, når Real Madrid vinder i fodbold. Her bliver sponsornavnet ikke nævnt. Dette faktum gør cykelsponsoraterne særligt attraktive for virksomhederne. 

Danmark er en sand cykelnation

At cykling er en folkesag i Danmark, kan der vist ikke være tvivl om. Faktisk cyklede danskerne hele 2,86 milliarder kilometer i 2017. Det svarer til et gennemsnit på 1,6 km om dagen for hver dansker. Hertil tog vi cyklen lidt over hver fjerde gang, når vi bevægede os mindre end fem kilometer fra A til B. 16% af gangene valgte vi cyklen fremfor et andet transportmiddel uanset længden af vores rejse. Det er imponerende tal, som, ifølge Vejdirektoratets rapport "Nøgletal om vejtransport" og Cycling Embassy of Denmarks "Facts about Cycling in Denmark" gør Danmark til Europas andenstørste cykelnation - kun overgået af Holland.
 

Og netop i disse tal ses en af grundende til den store interesse for sponsorater af cykelholdene. Danskernes opbakningen til cykling viser sig nemlig ligeledes i interessen for de professionelle cykelløb, og mange cykelfans sidder i øjeblikket klistret til skærmen for at se Giro d’Italia.


Her vil seerne kunne følge Quick-Step Floors og danske Michael Mørkøv. Storholdet bærer for fjerde sæson i træk det blå og gule logo fra dagligvarekæden Lidl på trøjerne.

Foto: Quick-Step Floors bærer for fjerde år i træk det velkendte Lidl-logo 

Sponsoratet er et eksempel på, at de professionelle cykelhold er attraktive for virksomhederne på flere niveauer - og ikke kun via holdnavnene: 


”Danmark er i den grad en cykelnation med en stærk tradition for at tage den tohjulede på arbejde, i skole eller for motionens skyld. Hertil har vi også nogle fantastisk professionelle ryttere, som gang på gang markerer sig i de store løb,” forklarer marketingchef for Lidl, Heidi Vittrup til Feltet.dk. Hun tilføjer:
 

”Disse stolte traditioner vil vi selvfølgelig gerne bakke op om i Lidl. Derfor er det helt naturligt for os at sponsorere et cykelhold som Quick-Step Floors.”

 

Sponsoratet følger Lidls strategi
Tiden hvor virksomhederne kommer med en pose penge og får et logo på tøjet er efterhånden mere og mere sjældent set. Der skal mere til, og sponsoraterne skal indgå i en større sammenhæng.

Flere og flere virksomheder arbejder med deres sponsorater, og det gør man også hos Lidl, hvor titlen af ”Official Fresh Food Partner” relaterer sig direkte til et af kædens vigtigste fokusområder, som er friskt frugt og grønt. Et fokus, som har resulteret i, at Lidl Bondovej i Odense og Lidl Thisted begge har vundet Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og Grøntpris” i henholdsvis 2015 og 2017.


Foto: Quick-Step Floors og Michael Mørkøv har allerede markeret sig i året Giro d’Italia.

 

Dette er ikke gået ubemærket hen for Michael Mørkøv, som glæder sig over samarbejdet med Lidl: “Som alle cykelryttere har jeg et stærkt personligt fokus på træning, sundhed og ikke mindst kost. For at kunne præstere på højeste niveau, skal alt dette passe sammen, og her er maden selvfølgelig meget vigtig. Derfor er jeg glad for, at Lidl engagerer sig i cykelsporten som sponsor for mit hold, Quick-Step Floors. For uden mad og drikke duer helten ikke - uanset om man giver den gas på landevejen eller følger løbet fra hjemmefronten.”

 

Lidl er for fjerde sæson i træk Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors, og holdet bliver fulgt tæt af de mange cykelinteresserede Lidl-ansatte rundt omkring i landet.
 

”Frisk frugt og grønt er en mærkesag i Lidl, og det er derfor en ære at være Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors. Vi glæder os til at vise flaget endnu mere i Giroen og de kommende løb, og så krydser vi selvfølgelig fingre for Michael Mørkøv og de andre danske ryttere," smiler Heidi Vittrup. 
 

Du kan følge Quick-Step Floors og resten af feltet i årets Giro d’Italia helt frem til løbets afslutning i Rom den 27. maj. Indtil videre er det blevet til to etapesejre til italienske Elia Viviani efter stor hjælp fra Mørkøv.

Se Elia Viviani fortælle om sponsoratet med Lidl og QuickStep, som han skiftede til forud for denne sæson. 

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat