Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Hvorfor blive sponsor for et WorldTour-hold?
Foto: LaPresse - Di Alberto / Ferrari / Paolone / Alpozzi
Af: Jesper Johannesen 18.05.2018 @ 16:36

Der er kamp om sportssponsoraterne, og virksomhederne får utallige tilbud om sponsorater på alt fra udstyr til madvarer. Men hvorfor vælger virksomheder cykelsporten fremfor andre sponsorater? Hos Feltet.dk besluttede vi os for at undersøge dette.

Hvad skal der egentligt til for at drive et stort cykelhold økonomisk? Egentligt ikke meget mere end hvad en Superligaklub i fodbold har af budget. Et mindre hold som FDJ har i mange år kørt med et budget på cirka 50 millioner kroner. Det er altså nok til at være en fast del af de store cykelløb og komme med i cykelsportens diamant - Tour de France. 

Men hvorfor giver det mening at sponsorere et cykelhold fremfor et fodboldhold? I cykelsporten kan du f.eks. modsat fodbold få holdet opkaldt efter din virksomhed. Det har gulvfirmaet Quick-Step Floors f.eks. gjort i mange år, og hver gang verdens mest vindende cykelhold kører først over målstregen, så bliver virksomheden eksponeret, hvilket sponsorer ikke gør på samme måde, når Real Madrid vinder i fodbold. Her bliver sponsornavnet ikke nævnt. Dette faktum gør cykelsponsoraterne særligt attraktive for virksomhederne. 

Danmark er en sand cykelnation

At cykling er en folkesag i Danmark, kan der vist ikke være tvivl om. Faktisk cyklede danskerne hele 2,86 milliarder kilometer i 2017. Det svarer til et gennemsnit på 1,6 km om dagen for hver dansker. Hertil tog vi cyklen lidt over hver fjerde gang, når vi bevægede os mindre end fem kilometer fra A til B. 16% af gangene valgte vi cyklen fremfor et andet transportmiddel uanset længden af vores rejse. Det er imponerende tal, som, ifølge Vejdirektoratets rapport "Nøgletal om vejtransport" og Cycling Embassy of Denmarks "Facts about Cycling in Denmark" gør Danmark til Europas andenstørste cykelnation - kun overgået af Holland.
 

Og netop i disse tal ses en af grundende til den store interesse for sponsorater af cykelholdene. Danskernes opbakningen til cykling viser sig nemlig ligeledes i interessen for de professionelle cykelløb, og mange cykelfans sidder i øjeblikket klistret til skærmen for at se Giro d’Italia.


Her vil seerne kunne følge Quick-Step Floors og danske Michael Mørkøv. Storholdet bærer for fjerde sæson i træk det blå og gule logo fra dagligvarekæden Lidl på trøjerne.

Foto: Quick-Step Floors bærer for fjerde år i træk det velkendte Lidl-logo 

Sponsoratet er et eksempel på, at de professionelle cykelhold er attraktive for virksomhederne på flere niveauer - og ikke kun via holdnavnene: 


”Danmark er i den grad en cykelnation med en stærk tradition for at tage den tohjulede på arbejde, i skole eller for motionens skyld. Hertil har vi også nogle fantastisk professionelle ryttere, som gang på gang markerer sig i de store løb,” forklarer marketingchef for Lidl, Heidi Vittrup til Feltet.dk. Hun tilføjer:
 

”Disse stolte traditioner vil vi selvfølgelig gerne bakke op om i Lidl. Derfor er det helt naturligt for os at sponsorere et cykelhold som Quick-Step Floors.”

 

Sponsoratet følger Lidls strategi
Tiden hvor virksomhederne kommer med en pose penge og får et logo på tøjet er efterhånden mere og mere sjældent set. Der skal mere til, og sponsoraterne skal indgå i en større sammenhæng.

Flere og flere virksomheder arbejder med deres sponsorater, og det gør man også hos Lidl, hvor titlen af ”Official Fresh Food Partner” relaterer sig direkte til et af kædens vigtigste fokusområder, som er friskt frugt og grønt. Et fokus, som har resulteret i, at Lidl Bondovej i Odense og Lidl Thisted begge har vundet Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og Grøntpris” i henholdsvis 2015 og 2017.


Foto: Quick-Step Floors og Michael Mørkøv har allerede markeret sig i året Giro d’Italia.

 

Dette er ikke gået ubemærket hen for Michael Mørkøv, som glæder sig over samarbejdet med Lidl: “Som alle cykelryttere har jeg et stærkt personligt fokus på træning, sundhed og ikke mindst kost. For at kunne præstere på højeste niveau, skal alt dette passe sammen, og her er maden selvfølgelig meget vigtig. Derfor er jeg glad for, at Lidl engagerer sig i cykelsporten som sponsor for mit hold, Quick-Step Floors. For uden mad og drikke duer helten ikke - uanset om man giver den gas på landevejen eller følger løbet fra hjemmefronten.”

 

Lidl er for fjerde sæson i træk Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors, og holdet bliver fulgt tæt af de mange cykelinteresserede Lidl-ansatte rundt omkring i landet.
 

”Frisk frugt og grønt er en mærkesag i Lidl, og det er derfor en ære at være Official Fresh Food Partner for Quick-Step Floors. Vi glæder os til at vise flaget endnu mere i Giroen og de kommende løb, og så krydser vi selvfølgelig fingre for Michael Mørkøv og de andre danske ryttere," smiler Heidi Vittrup. 
 

Du kan følge Quick-Step Floors og resten af feltet i årets Giro d’Italia helt frem til løbets afslutning i Rom den 27. maj. Indtil videre er det blevet til to etapesejre til italienske Elia Viviani efter stor hjælp fra Mørkøv.

Se Elia Viviani fortælle om sponsoratet med Lidl og QuickStep, som han skiftede til forud for denne sæson. 

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com