28.07.2016 @ 11:00

På landets skovstier hvor cyklister og fodgængere færdes side om side, er de færreste klar over de specifikke færdselsregler, der fortsat gælder, selvom man er rykket ind i skoven. 

I skovene rundt om i landet boltrer mountainbikerytterne sig i stor stil, og sporten, der har været i kraftig vækst de senere år, fylder mere og mere i de danske terrænområder.

 

Det betyder også, at der bliver mere og mere kamp om pladsen på skovstierne, og det skaber problemer mellem cyklister og fodgængerne. Fodgængerne flytter sig nemlig ikke, når der kommer en cykelrytter, selvom det står i færdselsloven.

 

"Den langsomtgående på en vej eller en sti skal træde til side for den hurtigkørende. Det siger færdselsloven," slår specialkonsulent fra Naturstyrelsen, Lars Bendix Poulsen, fast til Jyllands-Posten.

"Det gælder også på en landevej: Hvis du går på en landevej, skal du træde til side, hvis der kommer en bil. Det samme gælder, hvis der kommer en cykel i skoven," fortæller Lars Bendix Poulsen.

 

De kringlede regler

I færdselslovens § 2 defineres kørebanen som "den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke cykelsti eller ridesti. Reglerne om færdsel på kørebane gælder også for færdsel på cykelsti og ridesti". En vej inkluderer desuden "vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat."

 

Derfor gælder § 10, stk. 2 også på både cykelstien og en sti i skoven:

 

"Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert, yderst i højre side."

 

Og det samme med stk. 3:

 

"Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien."

 

Alt dette betyder, at fodgængere skal gå i venstre side af cykelstien - eller skovstien - og flytte sig, når der kommer en cyklist, som skal forbi.

 

Folk kender ikke reglerne

Lars Bendix Poulsen er ikke bare træt af, at fodgængerne ikke overholder reglerne, men også at de samtidig er utilfredse med cyklisternes kørsel.

 

"Der er nogle klare spilleregler. Problemerne opstår, når man ikke overholder dem og så i øvrigt brokker sig over, at de andre ikke overholder dem," siger han.

 

"Jeg spørger ofte mig selv: Hvordan kan det være, at folk, der går tur i naturen, tror, at de ikke skal overholde færdselsloven, som jo altså også gælder på veje og stier? Hvorfor træder fodgængerne ikke til side, som færdselsloven dikterer, når der kommer en cyklist?"

 

"For eksempel er der mange, der går til højre på stien, hvilket man som fodgænger ikke må. Ifølge Færdselsloven skal du gå modsat trafikken, ligesom på en landevej," forklarer Lars Bendix Poulsen, der føler sig overbevist om, at mange ikke kender reglerne, og at fodgængerne som udgangspunkt tror, de har fortrinsret til skovstierne.

 

Desuden gælder reglen, om at langsomtkørende skal trække ind til højre for at lade hurtigtkørende komme forbi, både på kørebane, cykelsti og skovsti.

 

Cyklistforbundets forslag
 

Cyklistforbundet har udarbejdet ti cykelregler til cykling i skoven:

1. Skoven er for alle
2. Sæt farten ned, når du møder andre
3. Brug gerne klokken
4. Færdselsloven gælder også i naturen
5. Kør på stier og veje
6. Undgå vandre- og rideruter
7. Tjek om skoven er privat
8. Kør gerne på mountainbikespor
9. Skru ned, hvis I kører mange i flok
10. Hold øje med, om skoven er lukket

 

Forbundet har også ti gode råd til cykling på cykelsti:

1. Lad være med at stresse. Så har du overskud til at være venlig i trafikken.

2. Orienter dig bagud, før du overhaler andre cyklister.

3. Kør inderst på cykelstien, så der er plads til, at andre kan overhale dig.

4. Vær opmærksom i trafikken - lad for eksempel mobilen blive i lommen.

5. Vis dine intentioner: Ræk hånden ud, når du vil dreje. Ræk hånden op, når du vil stoppe.

6. Lad være med at køre op foran alle de andre cyklister, der holder for rødt lys.

7. Lad være med at holde på din ret, hvis det bringer dig i en farlig situation.

8. Træk din cykel i fodgængerfeltet. Og lad være med at cykle på fortovet.

9. Hold øjne og ører åbne - undgå for eksempel meget høj musik i hovedtelefonerne og hætter der begrænser dit udsyn.

10. Afpas din fart efter forholdene. Det er ikke en rettighed at køre så hurtigt, man kan.

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet