Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Bjarne Albrektsen 01.06.2018 @ 08:00

Få Østrigs højeste bjerg på cykel-cv’et

 

Selv om de fleste kender Frankrig og Italiens bjerge bedst - især på grund af Tour- og Giro-transmissionerne - har Østrig et bjerg, der internationalt ligger i toppen af ligaen, uanset om man fokuserer på længde, stigningsprocent eller graden af udfordring. Grossglockner, der er dobbelt så højt som Mont Ventoux, er et af Europas ikoniske bjerge, som enhver bjerg-aficionado gerne vil have på cv’et.

 

1.766 højdemeter

Starter man ved Fusch for foden af Grossglockner og cykler op til Edelweisspitze, venter en tur på 21,4 kilometer. Stigningsprocenten har et gennemsnit på 8,3 og den totale stigning er på skræmmende 1.766 meter. Arrangørerne af Giro d’Italia, der har en forkærlighed for særlig krævende stigninger, inddrog da også Grossglockner i 2011-udgaven af løbet.

 

Gennem flere klimazoner

Men Grossglockner er ikke bare hård og udfordrende cykling. Grossglockner er også stedet, hvor man får et ubeskriveligt panoramablik til to-tre kilometer høje bjerge, hvis toppe ligger langt nede. Ligeledes er en tur op ad Grossglockner en rejse gennem flere klimazoner, hvor man på en varm sommerdag starter med sved på panden, mens man på toppen konfronteres med gletsjernes isblå kulde.

 

Rangliste og diplom

Som man oplever det overalt i tysktalende lande, er alt godt organiseret - naturligvis også cyklingen, så Grossglockner-besøgende kan vælge mellem flere forskellige ruter og udfordringer.

Ud over den klassiske tur fra bund til top, kan man også give sig i kast med Konge-strækningen, der starter i 1.145 meters højde ved Ferleiten og slutter i 2.428 meters højde ved Fuscher Törl. De næsten 1.300 højdemeter er fordelt på en 12,9 kilometer lang strækning, og kommer man før 09.00 eller efter klokken 15.00, kan man for blot 2 euro få målt sin tid, blive optaget på ranglisten og få udleveret et officielt diplom. Har man ikke fået udfordring nok, kan turen forlænges til Edelweissspitze, hvorfra man kan opleve det unikke syn af tre hundrede bjerge, der alle rager mere end 3.000 meter op.

En anden mulighed er den 34 kilometer lange rute fra Ferleiten til Kaiser Franz Josefs-højen, hvor mere end 2.000 højdemeter skal overvindes, og endelig kan man kaste sig over sporet fra Heiligenblut til Kaiser Franz Josefs-højen. Her ”nøjes” man med 1.000 højdemeter og en strækning, der er 16,5 kilometer lang.

 

 

Husk jakken og handskerne

Mange vil sikkert sætte pris på den ekstra service, der bydes på i Ferleiten. Her tilbydes badefaciliteter - man skal blot medbringe sit eget håndklæde - og der er mulighed for at deponere de tasker, tørre trøjer og værdisager, man ikke har lyst til at slæbe med op på bjerget.

Men vær opmærksom på, at turen går op i en højde, hvor vejret hurtigt kan skifte. Selv i sommerferien er snevejr et almindeligt syn, så tjek altid den aktuelle vejrudsigt og medbring en jakke og eventuelt handsker!

Cykling i Alperne er altid forbundet med forskellige risici, således også på Grossglockner. Har man erfaring med bjergkørsel og en evne til at træffe de rigtige beslutninger kommer man langt, men alligevel kan uheldet være ude. Derfor tilbydes en særlig forsikring, der kan købes for 4 euro ved servicecenteret i Ferleiten. Med forsikringen i baglommen får man dækket alt fra eventuel helikoptertransport til behandling og medicin, hvis uheldet skulle være ude.

 

 

Førsteklasses ferieområde

Indgår en bestigning af Grossglockner i ferieplanlægningen, kan man se frem til et førsteklasses aktivitets- og ferieområde. Grossglockner ligger i Østrigs største nationalpark Hohe Tauern, og har man mod på mere cykling, byder parken på 36 forskellige mtb-ruter samt et par heftige downhill-spor. Andre aktiviteter er fx rafting, canyoning og klatring, og når der skal slappes af, lokker alle kurbadene i Bad Gastein.

 

Læs mere på:

www.grossglockner.at/gg/en/motorsandtyres/cyclists

Find mere info om Østrig som feriedestination:

www.austria.info/dk/aktiviteter/vandring/vandredestinationer-i-strig/grossglockner-hochalpenstrasse

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele ahh ja tak, ikke noget jeg normalt har brug for, men når jeg ligefrem har "alien" i mit Fedora repo, så bliver den da bare lige installeret. ;) Men plejer bare at compile og inst., det var bare fordi jeg ikke lige gad, som i dovenskab, da jeg fandt det :sleeping:

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat