Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 29.08.2018 @ 14:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag d. 23 juni 2018 var dagen endelig kommet, hvor rytterne fra MultiMotion//Assens skulle få at føle, om forårets træning havde båret frugt.

 

Hærvejsløbets fulde distance på hele 275 kilometer fra Flensborg til Viborg ventede forude, og som det kan ses her, så rytterne klar og glade ud.

 

For Brian Pohlmann, der var initiativtager til turen, og som havde trænet målrettet  til Hærvejsløbet hele vinteren, var dette dagen, hvor det skulle vise sig om tingene ville gå op i en højere enhed.

 

Ville turen blive en succes?

Kunne gruppen komme samlet i mål?

Ville de mange kilometer i sadlen og alle timerne i spinninglokalet bære frugt?

 

Afgang fra Vestfyn klokken MEGET tidligt

Inden rytterne kunne stå klar ved starten, var nogle draget til Flensborg allerede fredag, men de ryttere jeg havde lovet at fragte forsvarligt sydpå, ville helst sove i deres egen seng op til en lang dag på cyklen.

 

Det betød at vi skulle MEGET tidligt op. Vækkeuret ringede 04.15 og lidt over klokken 05 trillede ham vi skulle følges med, og i hvis bil jeg skulle bo hele dagen, ind i indkørslen.

 

Bilen blev læsset, stumperne tjekket og vi trillede syd over.

 

 

Fremme i Flensborg fandt vi overraskende hurtigt og nemt en P.-plads.

 

Jeg ved ikke, hvad jeg egentlig havde forventet, men jeg havde indstillet mig på en  større P-pladsjagt.

 

Dejligt at slippe for det!

 

I startområdet fandt vi hurtigt de andre ryttere og chauffører fra Assens. Stemningen var rigtig god,  og rytterne så glade ud og virkede klar til dagens strabadser. Løbets speaker var også i hopla denne morgenstund i fint vejr - dog med en god vind - fra nord!

 

Klokken 7.40 var der afgang, og sammen med dagens andre chaufførkvinder, fik jeg nu sendt den gæve flok ryttere fra Vestfyn godt af sted mod Viborg.

 

 

Mens nogle cykler, synder andre         

Da jeg havde aftalt med ”mine” ryttere at mødes med dem ved depotet ved Vejen Idrætscenter, hvor rytterne kunne få varm middagsmad, havde jeg nu god tid, og jeg satte derfor kursen mod Fleggaard, hvor der stod syndefald på indkøbssedlen.

 

 

Efter anstrengelserne i Fleggaard, stod der nu KAFFE på programmet, det var trods alt lidt siden jeg indtog ”morgenkaffen”. En af de andre chauffører, havde samme mission som jeg selv her i grænseland, og vi snuppede en kop kaffe sammen inden afgang nordpå.

 

Vejen Idrætscenter - middagsmad og opsamling (115 kilometer)

 

 

Efter en god time i bilen, var jeg fremme i Vejen ved 11-tiden.

 

Her var flaget hejst, og hjælperne klar til at tage imod rytterne. Jeg fulgte en af rytterne via hans Garmin, og jeg kunne se, at jeg var i pænt god tid.

 

Heldigvis havde jeg en aftale med en af de andre kvinder fra klubben der også skulle køre, og efter endnu en kop mokka og lidt frokost fra hallens cafeteria, tog vi opstilling ved ”opløbet” til depotet, klar til at heppe rytterne det sidste stykke ind.

 

Vi endte med at have en mindre fest med at klappe ryttere i depot, og langt de fleste tog meget pænt imod lidt opmuntring på den lange tur.

 

 

Et par af de søde hjælpere på depotet, mente da også, at vi kunne ansøge om ansættelse som heppepiger til næste år.

 

Who knows… We might be back…

 

Ved 12-tiden kunne vi ane de første blå-orange ryttere fra Vestfyn, der ankom med relativt pænt overskud.

 

Gruppen var blevet delt undervejs, da tre ryttere havde taget et ekstra depot, og de først ankomne besluttede at vente på dem her, så der blev samling på gruppen igen.

 

 

 

Med små fire en halv time i sadlen, var moralen stadig høj, men det var også tiltrængt at få noget ordentligt mad indenbords, og rytterne slog sig ned med varm mad, kaffe og enkelte også en lille bitte is…

 

 

Endelig status efter depotet i Vejen blev dog, at to ryttere måtte stige af her. Begge døjede med med knæene, og de vurderede at det desværre ikke var realistisk at fortsætte 160 kilometer endnu.

 

Resten af flokken blev klar til at sadle op igen, og fortsatte ufortrødent ud i modvinden…

 

Min chauffør-partner in crime og jeg, aftalte at fordele depoterne lidt imellem os deropad, og mit næste stop blev depotet i Funder efter 230 kilometer.

 

Funder skole - kort pause til rytterne (lang lur til chaufføren)

Jeg havde nu 109 kilometer og godt 5 kvarter i bilen til Funder… men hvordan filan finder man lige FUNDER???

 

GPS’en finder Funder!!

 

Da jeg var færdig med at shoppe alt muligt usundt, havde jeg rigtig god tid, inden jeg igen skulle agere juhuu-pige ved en landevej et nyt sted i Jylland.

 

Strategien blev at rulle stille og roligt til Funder, parkere et roligt sted, lægge sædet en anelse tilbage og lukke øjnene bare et lille øjeblik - eller et stort!

 

(Heldigt at jeg havde sat alarmen på telefonen, for der var godt nok slukket på den store kontakt en god times tid.)

 

Omkring 16.30 var heppekoret igen på pletten,  Irene (chauffør-partner in crime) og Brian (skadet rytter) var stødt til, og inden længe kunne vi skue de første ryttere… og de drønede lige igennem!!

 

Med  ”bare” 45 kilometer igen, så de åbenbart ingen grund til lige at tanke op en sidste gang.

 

 

Det viste sig imidlertid, at gruppen var blevet delt igen undervejs, og de der havde knap så travl med at komme det sidste stykke hjem, tog sig et lille hvil med rugbrødsmadder, kaffe og kage.

 

 

Der var efter 230 kilometer i sadlen stadig smil at spore.

 

Jeg satte nu kursen mod Viborg.

 

Viborg - 275 kilometer i modvind

Godt fremme i Viborg nærmede kl. sig 18 og heppekorchaufførkvinderne tog opstilling ved målportalen, klar til at tage imod rytterne for sidste gang i dag.

 

Vi hang godt en halv times tid i afspærringen, og klappede ryttere ind, inden første rytter fra Vestfyn dukkede op.

 

 

Om det var en hård tur… billedet taler vist for sig selv.

 

I løbet af det næste kvartes tid, var alle ryttere fra MultiMotion//Assens i mål, og flokken fra Vestfyn samledes kort, inden de vendte næsen hjemad. Det var en halvkølig aften, så det var om at komme i bilerne og få tørt tøj på.

 

 

Brians status på dagen

Efter Brian havde sundet sig lidt og gjort status over klubbens tur til Hærvejsløbet har han følgende overvejelser om dagen:

 

Overordnet gik turen gik fint. Planen var at gennemføre, da distancen var lidt ud over det sædvanlige, og det længste han har prøvet kræfter med.


Det blev en rigtig hård tur, især det sidste stykke, på grund af den stride modvind rytterne kæmpede med det meste af dagens 11 timer i sadlen.

 

De sidste 30-40 kilometer var der totalt udsolgt, og Brian kæmpede med kramper i begge lår. Men så langt henne i løbet, var Brian ikke indstillet på at smide håndklædet i ringen, han VILLE gennemføre.


Brian havde håbet på,  at gruppen kunne følges af det meste af vejen, men da der ikke var enighed om hvor mange depoter, der var brug for undervejs, lykkedes det ikke. Denne del kunne nok afstemmes bedre en anden gang, er hans vurdering.

 

Brian fandt ruten var flot og afvekslende med det fine jyske landskab som kulisse, og depoterne var topklasse.

Det var helt klart en stor oplevelse at deltage i løbet, og Brian var glad for at han havde fået trænet en del kilometer (4000-4500 kilometer) inden, da det efter hans vurdering kræver en rimelig form, for at det ikke går hen og bliver en RIGTIG lang dag på kontoret.

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen

GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede

GOOD VIBES ONLY - DGI Kaptajnkursus med ønsket om at give noget igen

GOOD VIBES ONLY - På tur til Giro Rosa

GOOD VIBES ONLY - Refleksioner over kørsel på bakker

GOOD VIBES ONLY - For women only - På tur med cykelmostrene

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Produktnyt: Pirelli lancerer dæk designet specifikt til det danske vintervejr
Pirelli begyndte deres tilbagetog til cykelsporten for lidt over et år siden, og nu har den italienske dækfabrikant lanceret et dæk, der er specifikt designet til det danske vintervejr.
Hærvejsløbet satser på elcykler
Når Danmarks største cykelevent skydes i gang lørdag 29. juni 2019, bliver det ikke kun med rå pedalkraft. Nu åbner arrangørerne også officielt for elcykler.
Hærvejsløbet satser på elcykler
Når Danmarks største cykelevent skydes i gang lørdag 29. juni 2019, bliver det ikke kun med rå pedalkraft. Nu åbner arrangørerne også officielt for elcykler.
Test: Bkool Smart Pro 2
Bkool har lavet er rigtigt godt bud på en Smarttrainer, der er fornuftig til prisen og som kan bruges til forskellige online træningsplatforme.
Test: Bédée 43 ML base layer fra Louison Bobet
En lækker svedtrøje som ikke sidder malet på og derved henvender sig til mange ryttertyper.
Adventskalender: Få Michael Valgrens bog til halv pris
Hver søndag i advent vil Feltet.dk have et super tilbud fra enten vores webshop eller en ekstern partner.
Boganmeldelse: Cykeltræning af Claus Hechmann
Bogen Cykeltræning er det seneste skud på stammen, af bøger der hjælper én med at komme i bedre form. Vi har læst bogen og kommer her med vores anmeldelse af den.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Verdens første kommercielle e-cycling hold er dansk - Er du god nok, kan du komme på
Fusion ECT er verdens første kommercielle e-cyling hold. Holdet har tolv ryttere på kontrakt, og efter lanceringen for seks uger siden har interessen været så stor, at holdet nu etablerer et ”stagiare”-hold, som vil gå under navnet Fusion EVO. Hvis du er god nok, kan du blive en af dets ryttere.
Produktnyt: Specialized Angi
Specialized lancerer banebrydende teknologi, som giver venner og familie besked, hvis uheldet er ude og fortæller dem præcis, hvor du er, så hjælp kan sendes afsted. Feltet.dk har eksklusivt fået teknologien til test og talt med ingeniørerne bag udviklingen.
Test: Isolés vinterjakke og vintertights
Isolés’ første vinterkollektion byder på veldesignede produkter, som klarer sig fremragende i test.
Knivblade på MTB-rute i Svendborg: rytter fik flænset sit dæk
En morgentur på mountainbikeruten i Hallindskoven ved Svendborg endte med et flænset bagdæk, da René Pedersen fra lokalområdet søndag var en tur i skoven.
BLACK WEEKEND PÅ FELTET.DK - SPAR OP TIL 75%
Feltet.dk går amok på vores webshop og sænker priserne på de fleste varer fra imellem 15% til 75%. 
Brosten, bryggerier og berygtede bakker
To af de fem monumentklassikere, Flandern Rundt og Liege-Bastogne-Liege, køres i Belgien, og enhver cykelinteresseret er velkommen til at prøve sig selv af på de skrappe stigninger og lumske brosten. Ud over en fornem cykeltradition har Belgien rigtig meget at byde på - både gastronomisk, historisk og kulturelt - og landet er på alle måder et besøg værd.
Produktnyt: Sportspleje til kvinder fra QM Care
QM står for ‘Quality in Massage’ og deres produkter er baseret på 100 % naturlige ingredienser og udviklet til at hjælpe med at reducere spændinger og ømhed i musklerne samt give afslapning til atleter.
Test: Pronghorn MTB Hardtail Alu 29 - GX Eagle 1x12
Pronghorns letvægts aluminium hardtail mountainbike opfylder cross country-rytterens basale behov for en let og hurtig cykel med en god responsivitet og samtidig til en fornuftig pris.
GOOD VIBES ONLY – CANYON//SRAM Zwift Academy 2018 – et overraskende godt sted at starte på en hometrainer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Test: Isadore Thermerino Jersey
Isadore er et hjertebarn tilhørende de tidligere professionelle cykelbrødre Martin og Peter Velits.
GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.

Seneste indlæg i debatten

De ryttere du nævner er dygtige, men vel ikke meget anerledes end alle de andre hjælpere, der er skiftet væk gennem tiden for at køre deres egen chance - det bliver nok ikke lettere at vinde noget, hvis man står helt alene fordi man laver “mytteri” Hjælpere eller ej, jeg har stadig meget svært ved at se præcist hvem det er der skal ryste en Froome i topform i Touren næste år selv med en 2-3 ryttere der ikke arbejder 100% for ham. Måske Dumoulin, men ikke i 2019 pga ruten og holdet, men mest fordi Froome må have toppet og Dumoulin ikke har toppet endnu. Hvis man ser på sidste år, kan jeg kun se Froome, Dumoulin, Thomas (og måske Porte, hvis han undgår uheld) reelt kæmpe om sejren. Dermed ikke sagt at alle ender på podiet - noget skal nok gå galt for nogen som det plejer, men jeg er sikker på det er en af de 3(4) der vinder Touren næste år. De andre er simpelthen for langt fra og/eller ustabile til at vinde den. lige vedr rulleskøjter, så fylder de pokkers meget, men jeg er overvist om jeg stadig ruller hurtigere end de fleste cykler i mit område (Kbh) og det er fandme svært at komme forbi en cyklist når man er på rulleskøjter. Tak for svar 😊 Jeg forsøgte personligt bare at tappe lidt viden.. Min cykel er udstyret med 10s campa, som jeg er meget glad for. På hjul siden kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med nogle med højere profil. Men jeg syntes ofte det bliver for dyrt. Så derfor er brugt markedet mere interessant. Og udvalget til Shimano er næsten uendeligt meget større på brugt siden. Nu har jeg så brugt opvaskesulfo ud fra at det nok er relativt neutralt, og det [i]føles godt[/i]. Det affedter ganske vist (jf. tallerkenvask, som jeg mener det vist også kan bruges til) , men næppe så voldsomt som fx Ajax eller brun sæbe . For mig må der dog gerne efterlades lidt fedtagtigt for at dæmpe rust og forvitring af aluminium og lak, så jeg vil også overveje autoshampoo og fl. håndsæbe. Jeg tror ikke det er smørende nok til at genere skivebremser, så er en "sort" opvaskebørste nok værre. Min opvaskebørste kommer dog ikke i nærheden af transmissionen; den tager jeg helt for sig selv en gang i mellem, med egne og andres råd her fra forum.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Produktnyt: Pirelli lancerer dæk designet specifikt til det danske vintervejr
Pirelli begyndte deres tilbagetog til cykelsporten for lidt over et år siden, og nu har den italienske dækfabrikant lanceret et dæk, der er specifikt designet til det danske vintervejr.
Hærvejsløbet satser på elcykler
Når Danmarks største cykelevent skydes i gang lørdag 29. juni 2019, bliver det ikke kun med rå pedalkraft. Nu åbner arrangørerne også officielt for elcykler.
Hærvejsløbet satser på elcykler
Når Danmarks største cykelevent skydes i gang lørdag 29. juni 2019, bliver det ikke kun med rå pedalkraft. Nu åbner arrangørerne også officielt for elcykler.
Test: Bkool Smart Pro 2
Bkool har lavet er rigtigt godt bud på en Smarttrainer, der er fornuftig til prisen og som kan bruges til forskellige online træningsplatforme.
Test: Bédée 43 ML base layer fra Louison Bobet
En lækker svedtrøje som ikke sidder malet på og derved henvender sig til mange ryttertyper.
Adventskalender: Få Michael Valgrens bog til halv pris
Hver søndag i advent vil Feltet.dk have et super tilbud fra enten vores webshop eller en ekstern partner.
Boganmeldelse: Cykeltræning af Claus Hechmann
Bogen Cykeltræning er det seneste skud på stammen, af bøger der hjælper én med at komme i bedre form. Vi har læst bogen og kommer her med vores anmeldelse af den.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat