29.08.2018 @ 14:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Lørdag d. 23 juni 2018 var dagen endelig kommet, hvor rytterne fra MultiMotion//Assens skulle få at føle, om forårets træning havde båret frugt.

Hærvejsløbets fulde distance på hele 275 kilometer fra Flensborg til Viborg ventede forude, og som det kan ses her, så rytterne klar og glade ud.

For Brian Pohlmann, der var initiativtager til turen, og som havde trænet målrettet  til Hærvejsløbet hele vinteren, var dette dagen, hvor det skulle vise sig om tingene ville gå op i en højere enhed.

Ville turen blive en succes?

Kunne gruppen komme samlet i mål?

Ville de mange kilometer i sadlen og alle timerne i spinninglokalet bære frugt?

Afgang fra Vestfyn klokken MEGET tidligt

Inden rytterne kunne stå klar ved starten, var nogle draget til Flensborg allerede fredag, men de ryttere jeg havde lovet at fragte forsvarligt sydpå, ville helst sove i deres egen seng op til en lang dag på cyklen.

Det betød at vi skulle MEGET tidligt op. Vækkeuret ringede 04.15 og lidt over klokken 05 trillede ham vi skulle følges med, og i hvis bil jeg skulle bo hele dagen, ind i indkørslen.

Bilen blev læsset, stumperne tjekket og vi trillede syd over.

Fremme i Flensborg fandt vi overraskende hurtigt og nemt en P.-plads.

Jeg ved ikke, hvad jeg egentlig havde forventet, men jeg havde indstillet mig på en  større P-pladsjagt.

Dejligt at slippe for det!

I startområdet fandt vi hurtigt de andre ryttere og chauffører fra Assens. Stemningen var rigtig god,  og rytterne så glade ud og virkede klar til dagens strabadser. Løbets speaker var også i hopla denne morgenstund i fint vejr - dog med en god vind - fra nord!

Klokken 7.40 var der afgang, og sammen med dagens andre chaufførkvinder, fik jeg nu sendt den gæve flok ryttere fra Vestfyn godt af sted mod Viborg.

Mens nogle cykler, synder andre

Da jeg havde aftalt med ”mine” ryttere at mødes med dem ved depotet ved Vejen Idrætscenter, hvor rytterne kunne få varm middagsmad, havde jeg nu god tid, og jeg satte derfor kursen mod Fleggaard, hvor der stod syndefald på indkøbssedlen.

Efter anstrengelserne i Fleggaard, stod der nu KAFFE på programmet, det var trods alt lidt siden jeg indtog ”morgenkaffen”. En af de andre chauffører, havde samme mission som jeg selv her i grænseland, og vi snuppede en kop kaffe sammen inden afgang nordpå.

Vejen Idrætscenter - middagsmad og opsamling (115 kilometer)

Efter en god time i bilen, var jeg fremme i Vejen ved 11-tiden.

Her var flaget hejst, og hjælperne klar til at tage imod rytterne. Jeg fulgte en af rytterne via hans Garmin, og jeg kunne se, at jeg var i pænt god tid.

Heldigvis havde jeg en aftale med en af de andre kvinder fra klubben der også skulle køre, og efter endnu en kop mokka og lidt frokost fra hallens cafeteria, tog vi opstilling ved ”opløbet” til depotet, klar til at heppe rytterne det sidste stykke ind.

Vi endte med at have en mindre fest med at klappe ryttere i depot, og langt de fleste tog meget pænt imod lidt opmuntring på den lange tur.

Et par af de søde hjælpere på depotet, mente da også, at vi kunne ansøge om ansættelse som heppepiger til næste år.

Who knows… We might be back…

Ved 12-tiden kunne vi ane de første blå-orange ryttere fra Vestfyn, der ankom med relativt pænt overskud.

Gruppen var blevet delt undervejs, da tre ryttere havde taget et ekstra depot, og de først ankomne besluttede at vente på dem her, så der blev samling på gruppen igen.

Med små fire en halv time i sadlen, var moralen stadig høj, men det var også tiltrængt at få noget ordentligt mad indenbords, og rytterne slog sig ned med varm mad, kaffe og enkelte også en lille bitte is…

Endelig status efter depotet i Vejen blev dog, at to ryttere måtte stige af her. Begge døjede med med knæene, og de vurderede at det desværre ikke var realistisk at fortsætte 160 kilometer endnu.

Resten af flokken blev klar til at sadle op igen, og fortsatte ufortrødent ud i modvinden…

Min chauffør-partner in crime og jeg, aftalte at fordele depoterne lidt imellem os deropad, og mit næste stop blev depotet i Funder efter 230 kilometer.

Funder skole - kort pause til rytterne (lang lur til chaufføren)

Jeg havde nu 109 kilometer og godt 5 kvarter i bilen til Funder… men hvordan filan finder man lige FUNDER???

GPS’en finder Funder!!

Da jeg var færdig med at shoppe alt muligt usundt, havde jeg rigtig god tid, inden jeg igen skulle agere juhuu-pige ved en landevej et nyt sted i Jylland.

Strategien blev at rulle stille og roligt til Funder, parkere et roligt sted, lægge sædet en anelse tilbage og lukke øjnene bare et lille øjeblik - eller et stort!

(Heldigt at jeg havde sat alarmen på telefonen, for der var godt nok slukket på den store kontakt en god times tid.)

Omkring 16.30 var heppekoret igen på pletten,  Irene (chauffør-partner in crime) og Brian (skadet rytter) var stødt til, og inden længe kunne vi skue de første ryttere… og de drønede lige igennem!!

Med  ”bare” 45 kilometer igen, så de åbenbart ingen grund til lige at tanke op en sidste gang.

Det viste sig imidlertid, at gruppen var blevet delt igen undervejs, og de der havde knap så travl med at komme det sidste stykke hjem, tog sig et lille hvil med rugbrødsmadder, kaffe og kage.

Der var efter 230 kilometer i sadlen stadig smil at spore.

Jeg satte nu kursen mod Viborg.

Viborg - 275 kilometer i modvind

Godt fremme i Viborg nærmede kl. sig 18 og heppekorchaufførkvinderne tog opstilling ved målportalen, klar til at tage imod rytterne for sidste gang i dag.

Vi hang godt en halv times tid i afspærringen, og klappede ryttere ind, inden første rytter fra Vestfyn dukkede op.

Om det var en hård tur… billedet taler vist for sig selv.

I løbet af det næste kvartes tid, var alle ryttere fra MultiMotion//Assens i mål, og flokken fra Vestfyn samledes kort, inden de vendte næsen hjemad. Det var en halvkølig aften, så det var om at komme i bilerne og få tørt tøj på.

Brians status på dagen

Efter Brian havde sundet sig lidt og gjort status over klubbens tur til Hærvejsløbet har han følgende overvejelser om dagen:

Overordnet gik turen gik fint. Planen var at gennemføre, da distancen var lidt ud over det sædvanlige, og det længste han har prøvet kræfter med.

Det blev en rigtig hård tur, især det sidste stykke, på grund af den stride modvind rytterne kæmpede med det meste af dagens 11 timer i sadlen.

De sidste 30-40 kilometer var der totalt udsolgt, og Brian kæmpede med kramper i begge lår. Men så langt henne i løbet, var Brian ikke indstillet på at smide håndklædet i ringen, han VILLE gennemføre.

Brian havde håbet på,  at gruppen kunne følges af det meste af vejen, men da der ikke var enighed om hvor mange depoter, der var brug for undervejs, lykkedes det ikke. Denne del kunne nok afstemmes bedre en anden gang, er hans vurdering.

Brian fandt ruten var flot og afvekslende med det fine jyske landskab som kulisse, og depoterne var topklasse.

Det var helt klart en stor oplevelse at deltage i løbet, og Brian var glad for at han havde fået trænet en del kilometer (4000-4500 kilometer) inden, da det efter hans vurdering kræver en rimelig form, for at det ikke går hen og bliver en RIGTIG lang dag på kontoret.

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - På tur til Giro Rosa

GOOD VIBES ONLY - Refleksioner over kørsel på bakker

GOOD VIBES ONLY - For women only - På tur med cykelmostrene

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X.
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024.
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Kvinden bag kasket-kast identificeret

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger