Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 06.06.2018 @ 13:10

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Hjemme hos os er vi to, der er ramt af en gal cykelmotionist. Med to fuldtidsjob, hus, have og et par store unger, er der vel (!?) en vis rimelighed i, at vi skiftes til at have et mål for sæsonen, der kræver at kæden holdes stram hver uge. Eftersom jeg selv kørte Team Giv Håb sidste sæson, er det mandens tur i år. Han har valgt at tage med klubben på tur fra Vestfyn til Hærvejen, og jeg har meldt mig som chauffør.

 

Initiativet til en klubtur til Hærvejsløbet er taget af Brian Pohlman, da han en kold vinterdag til spinning, vendte idéen om at køre Hærvejsløbet med nogle af de andre svedende mænd fra klubben.

 

At valget netop er faldet på Hærvejsløbet, handler for Brian om udfordringen, i at køre den lange rute fra Flensborg til Viborg på hele 275 kilometer i ét hug. Brian har en del erfaring på cyklen, da han har cyklet de sidste 15 år, men med den længste tur til dato på 230 kilometer, har han denne gang udfordret sig selv på den fulde distance.

 

Desuden er der vist løbet et rygte i forvejen, om nogle ret lækre depoter undervejs.

 

Der er ganske fin opbakning til turen, da 12-14 ryttere er klar til at repræsentere Multi Motion Assens i det jyske den 23. juni.

 

Forberedelserne til løbet

Når jeg nu ikke selv skal på cyklen, kan jeg i stedet skrible lidt om de andres anstrengelser, og jeg har været så heldig at Brian selv, og en af de andre ryttere, Claus Carlsen, har været villige til at dele deres forberedelser til løbet hen over vinter og forår med mig.

 

Brian Pohlman

 


Brian har sammen med en del af de andre ryttere, forberedt sig hele vinteren i spinninglokalet cirka tre gange om ugen.


Derudover har de trodset vind og vejr på landevejen i weekenderne. Det har været rigtigt koldt mange gange, men ifølge Brian også en nødvendighed, for at blive klar til det endelig mål, når starten går i Flensborg den 23. Juni.

Brian har lige nu trænet 3500 kilometer siden 1. Januar, og han regner med at nå ekstra 1000 -1200 kilometer yderligere inden afgang.

 

For at få alle de kilometer i benene har Brian, ud over den almindelige træning i klubben, kørt nogle lange træningsture på mindst 100 kilometer.

 

Han tog blandt andet initiativ til en Vejletur lørdag den 2. juni, hvor der blev prøvet kræfter med ”Munken” og Kiddesvej. En tur med en god stak højdemeter på godt 150 kilometer.

 

 

 

Som ”krydderi” på træningen, har Brian desuden kørt Grejsdalsløbet 140 kilometer og Helnæs/Vestfyn Tours 125 kilometer. Sidste lange tur inden det for alvor går løs, bliver Fyn Rundt 110 kilometer.

 
Som en del af forberedelserne til turen, har Brian arrangeret et ryttermøde, hvor forventninger og logistik blev drøftet.

 

Planen er, at gruppen følges ad så langt som muligt, men Brian er også indstillet på, at rytterne muligvis deler sig på et tidspunkt. Der kan jo være forskel på dagsform, behov for pauser og andre uforudsigelige hændelser, som cykelløb bekendt kan byde på.

 

Brian glæder sig til turen og løbet. Han er fortrøstningsfuld og synes formen er god. Jeg er ikke uenig med ham, vi fulgtes til Helnæs/Vestfyn Tour, og det gik forrygende.

 

 

For at være udhvilet og klar til starten tidligt lørdag morgen, har Brian valgt at tage af sted fredag og overnatte i Flensborg.

 

Nu håber Brian blot på godt vejr og gode ben.

 

GOOD VIBES ONLY

 

Claus Carlsen

 

 

Claus er også er rytter på Team Motionsfeltet og har denne gang valgt, at tage med den lokale klub fra Assens på tur.

 

Claus startede sin "cykelkarriere" i vinteren 2013. Han blev lokket på en racercykel for allerførste gang på en ferie til Tenerife.

 

Der fik han lov til at øve sig i tre dage, før han blev sendt op ad vulkanen Teide i regn og blæst - 47 kilometers opkørsel! 3 kilometer fra toppen satte benene fuldstændig ud, og han måtte stoppe der. 

 

Derfra var han hooked!! 

 

Claus kørte sin første sæson i 2014, har siden tabt sig 14 kilo og er kommet i god form.

 

Claus har valgt at køre Hærvejsløbet, som en del af sin træningsplan frem mod La Marmotte - et bjergløb i Frankrig, som er hans hovedmål i denne sæson.

 

For Claus er en social tur med klubben en god og afvekslende måde at få kilometer i benene, samt mange sammenhængende timer i sadlen. Hærvejsløbet bliver den sidste del af Claus træning, inden han drager syd på til La Marmotte. Derfra står den på restitution frem mod den uge i det franske, som slutter med løbet i bjergene.

 

Vintertræning for Caus har hovedsageligt bestået af udendørs ture på landevejen. Årets første tur var den 1. januar i regn og blæst.

 

Fra januar og indtil midt april, hvor der stod Mallorca på  programment, har Claus trænet på landevejen, og i det allerværste vejr suppleret med Zwift på hometraineren.

 

Det er blevet til cirka 2000 kilometer inden Claus satte sig i flyveren sydpå, med det formål at give formen et boost. Turen til Mallorca blev en hård uge med 700 kilometer og 9500 højdemeter.

 

 

Godt hjemme igen på de danske landeveje, har Claus trænet alene eller med klubben, alt efter hvad der kunne passe ind i kalenderen.

 

Claus skal med i vores bil, hvor den står på afgang fra Vestfyn MEGET tidligt lørdag morgen… Det skal være tilladt at tage sig en lur i bilen, for jeg kommer nok til at køre både ud og hjem.

 

Jeg ønsker hermed gutterne en rigtig god tur, solskin, medvind og diamanter i stængerne, når det går løs lørdag den 23 juni på Hærvejen, og jeg håber at kunne følge dem i løbet af dagen.

 

GOD TUR OG GOOD VIBES ONLY!

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele ahh ja tak, ikke noget jeg normalt har brug for, men når jeg ligefrem har "alien" i mit Fedora repo, så bliver den da bare lige installeret. ;) Men plejer bare at compile og inst., det var bare fordi jeg ikke lige gad, som i dovenskab, da jeg fandt det :sleeping:

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat