Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 06.06.2018 @ 13:10

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Hjemme hos os er vi to, der er ramt af en gal cykelmotionist. Med to fuldtidsjob, hus, have og et par store unger, er der vel (!?) en vis rimelighed i, at vi skiftes til at have et mål for sæsonen, der kræver at kæden holdes stram hver uge. Eftersom jeg selv kørte Team Giv Håb sidste sæson, er det mandens tur i år. Han har valgt at tage med klubben på tur fra Vestfyn til Hærvejen, og jeg har meldt mig som chauffør.

 

Initiativet til en klubtur til Hærvejsløbet er taget af Brian Pohlman, da han en kold vinterdag til spinning, vendte idéen om at køre Hærvejsløbet med nogle af de andre svedende mænd fra klubben.

 

At valget netop er faldet på Hærvejsløbet, handler for Brian om udfordringen, i at køre den lange rute fra Flensborg til Viborg på hele 275 kilometer i ét hug. Brian har en del erfaring på cyklen, da han har cyklet de sidste 15 år, men med den længste tur til dato på 230 kilometer, har han denne gang udfordret sig selv på den fulde distance.

 

Desuden er der vist løbet et rygte i forvejen, om nogle ret lækre depoter undervejs.

 

Der er ganske fin opbakning til turen, da 12-14 ryttere er klar til at repræsentere Multi Motion Assens i det jyske den 23. juni.

 

Forberedelserne til løbet

Når jeg nu ikke selv skal på cyklen, kan jeg i stedet skrible lidt om de andres anstrengelser, og jeg har været så heldig at Brian selv, og en af de andre ryttere, Claus Carlsen, har været villige til at dele deres forberedelser til løbet hen over vinter og forår med mig.

 

Brian Pohlman

 


Brian har sammen med en del af de andre ryttere, forberedt sig hele vinteren i spinninglokalet cirka tre gange om ugen.


Derudover har de trodset vind og vejr på landevejen i weekenderne. Det har været rigtigt koldt mange gange, men ifølge Brian også en nødvendighed, for at blive klar til det endelig mål, når starten går i Flensborg den 23. Juni.

Brian har lige nu trænet 3500 kilometer siden 1. Januar, og han regner med at nå ekstra 1000 -1200 kilometer yderligere inden afgang.

 

For at få alle de kilometer i benene har Brian, ud over den almindelige træning i klubben, kørt nogle lange træningsture på mindst 100 kilometer.

 

Han tog blandt andet initiativ til en Vejletur lørdag den 2. juni, hvor der blev prøvet kræfter med ”Munken” og Kiddesvej. En tur med en god stak højdemeter på godt 150 kilometer.

 

 

 

Som ”krydderi” på træningen, har Brian desuden kørt Grejsdalsløbet 140 kilometer og Helnæs/Vestfyn Tours 125 kilometer. Sidste lange tur inden det for alvor går løs, bliver Fyn Rundt 110 kilometer.

 
Som en del af forberedelserne til turen, har Brian arrangeret et ryttermøde, hvor forventninger og logistik blev drøftet.

 

Planen er, at gruppen følges ad så langt som muligt, men Brian er også indstillet på, at rytterne muligvis deler sig på et tidspunkt. Der kan jo være forskel på dagsform, behov for pauser og andre uforudsigelige hændelser, som cykelløb bekendt kan byde på.

 

Brian glæder sig til turen og løbet. Han er fortrøstningsfuld og synes formen er god. Jeg er ikke uenig med ham, vi fulgtes til Helnæs/Vestfyn Tour, og det gik forrygende.

 

 

For at være udhvilet og klar til starten tidligt lørdag morgen, har Brian valgt at tage af sted fredag og overnatte i Flensborg.

 

Nu håber Brian blot på godt vejr og gode ben.

 

GOOD VIBES ONLY

 

Claus Carlsen

 

 

Claus er også er rytter på Team Motionsfeltet og har denne gang valgt, at tage med den lokale klub fra Assens på tur.

 

Claus startede sin "cykelkarriere" i vinteren 2013. Han blev lokket på en racercykel for allerførste gang på en ferie til Tenerife.

 

Der fik han lov til at øve sig i tre dage, før han blev sendt op ad vulkanen Teide i regn og blæst - 47 kilometers opkørsel! 3 kilometer fra toppen satte benene fuldstændig ud, og han måtte stoppe der. 

 

Derfra var han hooked!! 

 

Claus kørte sin første sæson i 2014, har siden tabt sig 14 kilo og er kommet i god form.

 

Claus har valgt at køre Hærvejsløbet, som en del af sin træningsplan frem mod La Marmotte - et bjergløb i Frankrig, som er hans hovedmål i denne sæson.

 

For Claus er en social tur med klubben en god og afvekslende måde at få kilometer i benene, samt mange sammenhængende timer i sadlen. Hærvejsløbet bliver den sidste del af Claus træning, inden han drager syd på til La Marmotte. Derfra står den på restitution frem mod den uge i det franske, som slutter med løbet i bjergene.

 

Vintertræning for Caus har hovedsageligt bestået af udendørs ture på landevejen. Årets første tur var den 1. januar i regn og blæst.

 

Fra januar og indtil midt april, hvor der stod Mallorca på  programment, har Claus trænet på landevejen, og i det allerværste vejr suppleret med Zwift på hometraineren.

 

Det er blevet til cirka 2000 kilometer inden Claus satte sig i flyveren sydpå, med det formål at give formen et boost. Turen til Mallorca blev en hård uge med 700 kilometer og 9500 højdemeter.

 

 

Godt hjemme igen på de danske landeveje, har Claus trænet alene eller med klubben, alt efter hvad der kunne passe ind i kalenderen.

 

Claus skal med i vores bil, hvor den står på afgang fra Vestfyn MEGET tidligt lørdag morgen… Det skal være tilladt at tage sig en lur i bilen, for jeg kommer nok til at køre både ud og hjem.

 

Jeg ønsker hermed gutterne en rigtig god tur, solskin, medvind og diamanter i stængerne, når det går løs lørdag den 23 juni på Hærvejen, og jeg håber at kunne følge dem i løbet af dagen.

 

GOD TUR OG GOOD VIBES ONLY!

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat