Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 28.06.2018 @ 12:00

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Lørdag d. 2 juni 2018 indledte jeg forberedelserne til et nyt og spændende kapitel i mit cykelliv med et Kaptajnkursus ved DGI.

 

Jeg har efter en del overvejelser, og et par opfordringer fra MultiMotion Assens, besluttet at forsøge mig som ”kvindekaptajn”.

 

Målet er at tiltrække nogle flere kvinder til træning i klubben, og give noget af det igen, jeg selv har fået med mig ved at træne i en større gruppe.

 

For at turde gå i krig med det projekt, havde jeg brug for noget ”at have det i” - som man siger … og første step blev dagens kursus.

 

At turde…

Udover overvejelserne om tiden til ”projekt kvindehold” i en som regel travl hverdag, har den mest gennemgribende tankevirksomhed handlet om modet, til at springe ud i det og rent faktisk GØRE det.

 

Efter at have holdt en del samtaler om emnet med mig selv og nogle af cykelkvinderne i mit netværk, samlede jeg det sidste mod sammen og gik i dialog med cykeludvalget i klubben om et kursus som kaptajn.

 

Bestyrelse bakkede op om ideen, og resultatet blev at kurset blev udbudt til alle interesserede i klubben, og på den baggrund tog John Pedersen og jeg til Odense denne herlige sommerdag.

 

GOOD VIBES ONLY er kodeordet

For mig er glæden ved at komme på cyklen, og glæden og velværen når jeg stiger træt af igen, den primære motivation, og den vigtigste værdi for mig at give videre.

 

Den glæde kommer af mange ting. Den kommer af de små, og indimellem store, successer på en bakke, til et løb eller ved bare at komme af sted på en dag, hvor overskuddet ikke er i top. Den kommer af den mentale proces med at få renset hjernen og få ro i hovedet, når kroppen bare arbejder, og det eneste jeg skal koncentrere mig om er, at træde pedalerne rundt.

 

Sidst men ikke mindst, kommer glæden også af de fællesskaber jeg befinder mig i. Her har træningen i blandt andet klubben bidraget til mange af ovenstående parametre.

 

Følelsen af at ”flyve” af sted i en lidt større gruppe, nærmest som én enhed er helt fantastisk, og da jeg med øvelsen fandt trygheden og kunne slappe mere og mere af i det, var jeg hooked.

 

Som sagt kræver det lidt øvelse og mod, at køre tæt og ligge på hjul, men belønningen kommer i den grad, når det bare spiller.

 

Mit mål er, at der på kvindeholdet skal være tid og ro til at øve sig, så kvinderne med tiden får mod på at køre med til de andre træningssamlinger i klubben, hvis de skulle få lyst til det. I min verden kan kvinder og mænd nemlig sagtens kan træne sammen, og drage fordel af de forskellige kvaliteter, de to køn kan bidrage med i en gruppe.

 

Mit håb er, at der vil komme kvinder med både lidt og meget erfaring, så gruppen som helhed bliver et velfungerende træningsfællesskab med flere niveauer, hvor de knap så erfarne kan lære af de mere erfarne rytterinder.

 

Hvis træningen tilrettelægges rigtigt, burde det kunne lykkes, at alle har fået sved på panden, når dagens program og rute er gennemført.

 

Kaptajnkursus - et must for klubberne

Budskabet og indholdet på dagens kursus var i den grad relevant, og et rigtig fint bidrag til, at kunne tage rollen som kaptajn - eller turleder - på sig til klubtræningen.

 

Dagen startede med en teoretisk del, og efter middag stod den på praktiske øvelser ude i virkeligheden.

 

Kurset bød på gennemgang af relevante paragraffer fra færdselsloven, og de er som sådan simple at forholde sig til og lære, så det vil jeg ikke gå mere i dybden med her.

 

Det rigtig interessante, og meget anvendelige, var oplægget om kaptajnens rolle.

 

Den helt korte version er, at det er hans/hendes opgave at der køres sikkert, at der udvises ordentlig adfærd, at rytterne får motioneret på en god og velorganiseret måde, og at der er fokus på det sociale aspekt - alle ud og alle hjem.

 

Oplægget affødte nogle rigtig gode debatter, for de fremmødte brændte for sagen, og havde forskellige erfaringer, som blev udvekslet til glæde og gavn for alle kursisterne.

 

Hvordan kører vi med god cykelstil? Hvordan forholder vi os til vejvrede? Hvordan tackler vi ryttere, der ikke kører eller opfører sig hensigtsmæssigt under træningen? Hvordan forbereder, præsenterer og gennemfører man en god træning? Kommunikation med rytterne før under og efter træning, sikkerhed på vejen ved defekt, på små veje og ved uheld, alt sammen krydret med konkrete og gode eksempler fra både Anders Peter Forsmann (instruktøren) og ud fra de tilstedeværenes erfaringer.

 

De praktiske øvelser

 

 

Over middag trak vi alle i cykeltøjet, for nu skulle vi hver i sær ud i virkeligheden og prøves af i kaptajnrollen.

 

Opgaven lød på at forberede og gennemføre en enkelt øvelse med baggrund i dagens teori, der også omhandlede forskellige praktiske øvelser i kørsel med en gruppe.

 

MEN… inden vi kom på cyklerne, måtte vi pænt øve os i ”lynlås” i futtog-formation på parkeringspladsen (pokkers jeg ikke fik taget et billede ;-)), for det er ikke en ukompliceret sag at forstå, alene ved den mundtlige instruktion, hvor man som rytter skal bevæge sig hen, når der skal flettes ud og ind af de to rækker. Med lettere tumult og en anelse fnisen kom vi igennem øvelsen, og vi kunne sadle op.

 

Ude i virkeligheden blev der instrueret, lyttet (når eleverne ikke havde travlt med at tage selfie’s midt i undervisningen) og givet konstruktiv feedback, og det var en helt uundværlig del af kurset, at komme ud på vejen og prøve teorierne af i praksis.

 

 

 

Alle kløede på med krum hals og med respekt for, at vi alle var der for at øve os og lære…GOOD VIBES ONLY

 

 

 

Jeg huskede ind imellem at få tændt for kameraet på min computer og fik  ”skudt” lidt videoer undervejs.

 

Her laver vi rulleskift og skifter ind på én række…

 

 

Vi øvede desuden rulleskiftet med fokus på at holde hastigheden, der let stiger og stiger undervejs…

 

 

Til sidst et klip med øvelse i den såkaldte lynlås, hvor rytterne bevæger sig fra paradekørsel på to rækker og ind på én række, hvis der f.eks er trafik bagfra eller smalle veje…

 

 

Inden vi drog hjem til fælles opsamling og evaluering, fik vi også trænet parløb og svingteknik med fri leg frem og tilbage i et par sving på en stille landevej.

 

 

Alt i alt bød denne lørdag hos DGI på en super dag i godt selskab med cykelfolk, der gerne ville bidrage og dele deres erfaringer, og som havde et ønske om at gøre en forskel ude på landevejen. Vi havde en super god og meget tydelig instruktør i Anders, der formåede at krydre teorien med konkrete eksempler fra virkeligheden, og vi fik muligheden for at prøve det præsenterede teori i praksis.

 

Jeg synes helt klart kurset er pengene værd, og et rigtig godt redskab til turlederne ude i klubberne.

 

GOOD VIBES ONLY til Anders og holdet af nyudnævnte cykelkaptajner.

 

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser

GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder

GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen

GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat