Lørdag d. 2 juni 2018 indledte jeg forberedelserne til et nyt og spændende kapitel i mit cykelliv med et Kaptajnkursus ved DGI.
Jeg har efter en del overvejelser, og et par opfordringer fra MultiMotion Assens, besluttet at forsøge mig som ”kvindekaptajn”.
Målet er at tiltrække nogle flere kvinder til træning i klubben, og give noget af det igen, jeg selv har fået med mig ved at træne i en større gruppe.
For at turde gå i krig med det projekt, havde jeg brug for noget ”at have det i” - som man siger … og første step blev dagens kursus.
At turde…
Udover overvejelserne om tiden til ”projekt kvindehold” i en som regel travl hverdag, har den mest gennemgribende tankevirksomhed handlet om modet, til at springe ud i det og rent faktisk GØRE det.
Efter at have holdt en del samtaler om emnet med mig selv og nogle af cykelkvinderne i mit netværk, samlede jeg det sidste mod sammen og gik i dialog med cykeludvalget i klubben om et kursus som kaptajn.
Bestyrelse bakkede op om ideen, og resultatet blev at kurset blev udbudt til alle interesserede i klubben, og på den baggrund tog John Pedersen og jeg til Odense denne herlige sommerdag.
GOOD VIBES ONLY er kodeordet
For mig er glæden ved at komme på cyklen, og glæden og velværen når jeg stiger træt af igen, den primære motivation, og den vigtigste værdi for mig at give videre.
Den glæde kommer af mange ting. Den kommer af de små, og indimellem store, successer på en bakke, til et løb eller ved bare at komme af sted på en dag, hvor overskuddet ikke er i top. Den kommer af den mentale proces med at få renset hjernen og få ro i hovedet, når kroppen bare arbejder, og det eneste jeg skal koncentrere mig om er, at træde pedalerne rundt.
Sidst men ikke mindst, kommer glæden også af de fællesskaber jeg befinder mig i. Her har træningen i blandt andet klubben bidraget til mange af ovenstående parametre.
Følelsen af at ”flyve” af sted i en lidt større gruppe, nærmest som én enhed er helt fantastisk, og da jeg med øvelsen fandt trygheden og kunne slappe mere og mere af i det, var jeg hooked.
Som sagt kræver det lidt øvelse og mod, at køre tæt og ligge på hjul, men belønningen kommer i den grad, når det bare spiller.
Mit mål er, at der på kvindeholdet skal være tid og ro til at øve sig, så kvinderne med tiden får mod på at køre med til de andre træningssamlinger i klubben, hvis de skulle få lyst til det. I min verden kan kvinder og mænd nemlig sagtens kan træne sammen, og drage fordel af de forskellige kvaliteter, de to køn kan bidrage med i en gruppe.
Mit håb er, at der vil komme kvinder med både lidt og meget erfaring, så gruppen som helhed bliver et velfungerende træningsfællesskab med flere niveauer, hvor de knap så erfarne kan lære af de mere erfarne rytterinder.
Hvis træningen tilrettelægges rigtigt, burde det kunne lykkes, at alle har fået sved på panden, når dagens program og rute er gennemført.
Kaptajnkursus - et must for klubberne
Budskabet og indholdet på dagens kursus var i den grad relevant, og et rigtig fint bidrag til, at kunne tage rollen som kaptajn - eller turleder - på sig til klubtræningen.
Dagen startede med en teoretisk del, og efter middag stod den på praktiske øvelser ude i virkeligheden.
Kurset bød på gennemgang af relevante paragraffer fra færdselsloven, og de er som sådan simple at forholde sig til og lære, så det vil jeg ikke gå mere i dybden med her.
Det rigtig interessante, og meget anvendelige, var oplægget om kaptajnens rolle.
Den helt korte version er, at det er hans/hendes opgave at der køres sikkert, at der udvises ordentlig adfærd, at rytterne får motioneret på en god og velorganiseret måde, og at der er fokus på det sociale aspekt - alle ud og alle hjem.
Oplægget affødte nogle rigtig gode debatter, for de fremmødte brændte for sagen, og havde forskellige erfaringer, som blev udvekslet til glæde og gavn for alle kursisterne.
Hvordan kører vi med god cykelstil? Hvordan forholder vi os til vejvrede? Hvordan tackler vi ryttere, der ikke kører eller opfører sig hensigtsmæssigt under træningen? Hvordan forbereder, præsenterer og gennemfører man en god træning? Kommunikation med rytterne før under og efter træning, sikkerhed på vejen ved defekt, på små veje og ved uheld, alt sammen krydret med konkrete og gode eksempler fra både Anders Peter Forsmann (instruktøren) og ud fra de tilstedeværenes erfaringer.
De praktiske øvelser
Over middag trak vi alle i cykeltøjet, for nu skulle vi hver i sær ud i virkeligheden og prøves af i kaptajnrollen.
Opgaven lød på at forberede og gennemføre en enkelt øvelse med baggrund i dagens teori, der også omhandlede forskellige praktiske øvelser i kørsel med en gruppe.
MEN… inden vi kom på cyklerne, måtte vi pænt øve os i ”lynlås” i futtog-formation på parkeringspladsen (pokkers jeg ikke fik taget et billede ;-)), for det er ikke en ukompliceret sag at forstå, alene ved den mundtlige instruktion, hvor man som rytter skal bevæge sig hen, når der skal flettes ud og ind af de to rækker. Med lettere tumult og en anelse fnisen kom vi igennem øvelsen, og vi kunne sadle op.
Ude i virkeligheden blev der instrueret, lyttet (når eleverne ikke havde travlt med at tage selfie’s midt i undervisningen) og givet konstruktiv feedback, og det var en helt uundværlig del af kurset, at komme ud på vejen og prøve teorierne af i praksis.
Alle kløede på med krum hals og med respekt for, at vi alle var der for at øve os og lære…GOOD VIBES ONLY
Jeg huskede ind imellem at få tændt for kameraet på min computer og fik ”skudt” lidt videoer undervejs.
Her laver vi rulleskift og skifter ind på én række…
Vi øvede desuden rulleskiftet med fokus på at holde hastigheden, der let stiger og stiger undervejs…
Til sidst et klip med øvelse i den såkaldte lynlås, hvor rytterne bevæger sig fra paradekørsel på to rækker og ind på én række, hvis der f.eks er trafik bagfra eller smalle veje…
Inden vi drog hjem til fælles opsamling og evaluering, fik vi også trænet parløb og svingteknik med fri leg frem og tilbage i et par sving på en stille landevej.
Alt i alt bød denne lørdag hos DGI på en super dag i godt selskab med cykelfolk, der gerne ville bidrage og dele deres erfaringer, og som havde et ønske om at gøre en forskel ude på landevejen. Vi havde en super god og meget tydelig instruktør i Anders, der formåede at krydre teorien med konkrete eksempler fra virkeligheden, og vi fik muligheden for at prøve det præsenterede teori i praksis.
Jeg synes helt klart kurset er pengene værd, og et rigtig godt redskab til turlederne ude i klubberne.
GOOD VIBES ONLY til Anders og holdet af nyudnævnte cykelkaptajner.
Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:
GOOD VIBES ONLY - En Cykelmosters Bekendelser
GOOD VIBES ONLY - Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri
GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin
GOOD VIBES ONLY - Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk
GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur
GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen
GOOD VIBES ONLY - Helnæs Vestfyns Tour - når tid bare forsvinder
GOOD VIBES ONLY - Fra Vestfyn til Hærvejen
GOOD VIBES ONLY - Cykelstafetten Kolding - fællesskabet sejrede
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger