Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 24.04.2018 @ 13:45

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

På denne cykelmæssige helt store dag, hvor forårsklassikeren over dem alle Paris - Roubaix løb af stablen, var vi en flok morgenfriske ryttere fra MultiMotion Assens, der søndag formiddag bare MÅTTE til Brobyværk for at køre Stjernetramp - den Sy’vestfynske forårsklassiker.

 

Vejrmæssigt kunne vi ganske enkelt ikke bede om mere, høj sol og næsten ingen vind. Efter et noget broget forår, var følelsen vel at sammenligne med, når køerne lukkes på græs.

 

Jeg var i hvert fald klar til at køre ræs.

 

Hyggelig stemning og masser af blege stænger

Ved ankomsten til hallen i Brobyværk, blev rytterne modtaget af masser af smilende og venligt guidende fynboer, der blandt andet stod klar med kaffe og rundstykker. I det hele taget var stemningen til løbet god, og alle hjælpere udstrålede, at de hyggede sig med at være der. Dejligt med masser af smil og GOOD VIBES.

 

Fra MMA var vi fem ryttere til start - tre styk på 100 kilometer ruten, der gik hele vejen hjem til Assens i velkendt terræn. Derudover var der en, foruden jeg selv, på 61 kilometer.

 

 

Efter at have sendt 100 kilometerne afsted, var det tid til, at jeg selv skulle tage store beslutninge. For med al den vejrforvirring i dette forår, var det ikke lige til at beslutte, hvad det rette outfit til dagens ridt ville være. Efter grundige overvejelser om vejrsituation, og kuløren på stængerne, faldt valget på korte rør. Der var ingen vej uden om, aspargesbenene med blåligt skær måtte se dagens lys. I REALLY need to work on those tanlines!    

 

 

Med solen lige i ansigtet kunne vi nu line up til starten, og det viste sig hurtigt, at valget af påklædning passede fint.

 

Planen i dag var fuld gas

En plan om fuld gas giver altid et vist spændingsniveau inden start, for man ved aldrig hvad der sker i cykelløb. En ”fuld gas-plan” kan let blive alt eller intet - en enkelt punktering og så er det sket!

 

Da starten gik kørte jeg mig hurtigt frem i gruppen og lå en kort periode sammen med to mænd, der trak lidt fra resten gruppen. Det gik egentlig meget fint, indtil vi mødte de første bakker, HVOR JEG SOM SÆDVANLIGT RØG AF… Nå… Ny plan. Gruppen bagved var ikke mange meter bagefter, og der lå jeg rigtig fint til der igen kom ENDNU FLERE BAKKER…

 

Der er virkelig potentiale for forbedring her, og der var nok flere bakker end jeg lige havde forberedt mig på. Jeg måtte igen konstatere, at de andre langsomt trak fra efter cirka 20 kilometer. Med visuel kontakt til gruppen, holdt jeg dog fast i håbet om, at nå den igen på et fladere stykke, og jeg fortsatte med at jagte, til jeg smed min kæde fem kilometer senere. Den havde oven i købet sat sig fast, og jeg måtte helt af cyklen, for at få den fikset. Godt smurt ind i olie, måtte jeg sande, at jeg nu var overladt til mig selv.

 

Godt, så!  Heldigvis skinnede solen ikke mindre af den grund, og planen om fuld gas behøvede ikke nødvendigvis, at gå op i røg, bare fordi jeg nu måtte klare mig selv.

 

Fremme i Svanninge mødte jeg to mænd, der havde været ved at køre forkert, og jeg fik lige ”suget lidt baghjul” nogle få kilometer på et godt lige stykke inden de også bare skred… på en bakke. TSK!

 

De sidste ti kilometer, efter 30 kilometer i udbrud eller bagbrud (What ever?!?), blev vi igen i præsenteret for kuperet terræn med opadgående kurve.

 

Jeg måtte holde et par alvorlige samtaler med mig selv, for at holde tråddet, og havde jeg mødt nogen på min vej, havde de måske undret sig over, hvem dælen jeg råbte så vredt efter.

 

Sidste udfordring blev bagsiden af Bjerget, og derfra var resten af vejen hjem til mål velkendt, for der havde jeg kørt før - og det gik ned af bakke!

 

Humøret steg et par grader igen, og jeg gav det sidste, jeg havde de sidste par kilometer. Jeg nåede at få et opmuntrende tilråb af en af vores 100 kilometer ryttere der kom buldrende hjem med sin gruppe.

 

I dagens anledning havde jeg medbragt min nye Xplova-cykelcomputer med indbygget kamera, som jeg vandt på Velomio.com for ganske nylig. NICE! Her er et skud af dagens finale. Mine sidste godt og vel halvanden kilometer:

 

 

Resultatet af dagens anstrengelser

Jeg kom i mål på lige omkring to timer, hvilket jeg havde satset på inden afgang. Med en fjerdeplads blandt kvinderne i min aldersgruppe og en samlet sjetteplads blandt kvinderne på distancen, var jeg egentlig fint tilfreds - og godt brugt.

 

Jeg lader lige før og efter billedet stå et øjeblik … ;-)

 

 

I forhold til udbyttet af min vintertræning kan jeg konstatere, at form og udholdenhed over tid er fin, meeen det med bakkerne kræver nok enten en del mere træning eller den helt hårde version… at jeg smider noget overskydende ballast.

 

Jeg tror egentlig bare jeg foretrækker at træne, for med en sød tand på størrelse med en Mærsk-container, synes projekt vægttab ikke at være en ret fornøjelig plan.

 

Hygge og røverhistorier

Tilbage i mål blev det nu tid til at samles om gratis suppe og chokolade, samt evaluering af dagens bedrifter fra de forskellige distancer.

 

Inden turen gik hjem til Assens igen, hvor sofa og cykelløb i fjernsynet var næste punkt på dagsordenen, skulle vi lige forbi listen med vinderne af dagens lodtrækningspræmier. Der var ikke held i sprøjten på den front til rytterne fra MMA denne gang.

 

 

Alt i alt var Stjernetramp et rigtig fint arrangeret cykelløb.

 

Der blev meldt om varierede og smukke ruter fra de distancer vi kørte, og skiltningen var god med både tydelige skilte og pile på asfalten.

 

Faktisk så god, at jeg kunne finde rundt på egen hånd uden at køre forkert, og det siger ikke så lidt. Jeg kunne på en god dag fare vild i en telefonboks. Enkelte steder på ruten var de værste huller også mærket op - godt tænkt!

 

Med udbuddet af fem forskellige ruter fra ni -100 kilometer, må man sige, at der var potentiale for en god oplevelser for ryttere på alle niveauer.

 

Ud over rundstykker, kaffe, suppe, chokolade og bananer inkluderet i prisen, var der også fine lodtrækningspræmier fra løbets sponsorer; XTREME, Magic sport, Brobyværk Kro og Broby Blomster Center. Vinderne blev trukket på startnummeret og var slået op på en liste, da vi kom i mål.

 

 

Jeg kørte glad og træt hjem til Assens, for en forårsdag i SOLSKIN med dejligt selskab, godt cykelløb på Fynsland og senere i ”fjerneren” må siges at være en del af opskriften på

 

GOOD VIBES ONLY!

 

Var du til Stjernetramp? Smid gerne en kommentar herunder

 

Læs alle GOOD VIBES indlæg:

GOOD VIBES ONLY - En cykelmosters bekendelser

GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY- Fællestræning med Team Motionsfeltet

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.
Weekendtilbud: Fedt cykelbrætspil
Flamme Rouge er et fedt brætspil, der rammer det helt rette tråd fra start. Et moderne hobby brætspil, der formår at fange overraskende mange af cykelsportens små nuancer. Køb det i denne weekend og spar 99,95!
Test: Summer Kits - Rapha Pro Team
Vejen til Maratona –Endelig tid til race!
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Ingen problemer med at bruge 34-40. Perfekt til lange offroad stigninger med 44mm gravel dæk på asfalt med 10-15kg oppakning. ....34-40 er på 44mm 700c svarere til 34-36 på 25mm. Jeg er sikker på at her er skribenter der er løbet tør for gear med 50/34 & 11/32. En 11/36 er kun ét gear lavere... Jeg skammer mig på ingen måde over at have 50/34-13/40 på min gravel/bike packing låge. Tvivler på jeg kunne have tøffet op af dyb vulkansk aske med procenter på 15-20 stykker over mange kilometer med 50/34-11/32.Ubarmhjertige sidste meter. For min skyld kunne man godt sende mere af den slags, for er da absolut seværdigt. Pedalarmlængde afhænger mest af din benlængde, som vi ikke kender. Udskiftning af pedalarmen vil du næppe mærke den store forskel ved. Så mange bløde pedalarme findes der heller ikke. Men skift af lejer og tandhjul kan du mærke hvis de er slidte. I Danmark mærker du ikke om du har 10 eller 11 tandhjul bagpå. Slet ikke hvis du har monteret en passende gearing. En kina ramme vs en AMBG ramme, det er i begge ender af spektret. Jeg har selv en af hver En 2006 Merlin Works CR fra AMBG, samme hus og svejsere som Litespeed (AMBG har siden solg Merlin brandet fra). Finnish, forarbejdning og forfining er nok det absolut bedste du kan finde i staterne. (Moots, Seven etc indbefattet - Lynskey imponerer ingen havd angår hverken håndværk eller design). Merlin'en er til forskel fra Litespeed'ene et Tom Kellog design der har sit egen full custum shop Spectrum Cycles (+han var involveret i Reynolds Composites udvikling af deres Ouzo Pro & Pro UL gafler - der i dag knap og nap overgås af Enve's gafler). Spectrum's ti rammer svejses i dag hos Seven fordi AMBG ikke længere laver OEM arbejde - ud over for NASA, Har også en custom Kina cross/gravel ramme fra Titanworks - glimrende materialer (gode straight gauge sømløse 3/2.5 rør fra Rikilau i Taiwan). Svesjningerne skal nok holde, de ser pæne ud uden af være i nærheden a min Merlin - men det er blot et spørgsmål om finishing, Rør dimensionerne er identiske mellem de to rammer, vil antage af godstykkelsen visse steder er tyndere end på min Merlin. Forskellen ligger i hvordan rørenes form er manipuleret. Kører egenskaber er selvf anderledes pga den rå geometri - 1cm længere baggaffel, og plads til meget bredere dæk, højere kronrør, 1.4" vs 1.8" kronrør, 1cm længere overør, 1 grad fladere vinkler, 1009mm vs 997mm aksel afstand, 47mm vs 45mm forkrake men samme 71mm BB - forskellen burde være mindre ende den relt er. Merlin'en er super agil og ekstrem stiv i bagenden - en meget vellykket cykel. KIna'en er self mere stabil men mangler overraskende meget stivhed i bagenden der kan mærkes når der klatres i bjerge - Kina'en overraskende langt mindre komfortabel fortil. MIn konklusion er 1.4" kronrør er overkill på en Ti ramme. Kina'en er til through aksler. Tolerancerne på den bagerste through aksel er ikke lige i øjet og Maxel akslen tenderer til at skulle spændes op/i efter et par dage for at knike lyden forsvinder jeg jeg klaterer. Rammen er ikke skæv, og den sporer perfekt - men alligevel. En sidste ting er postmount studserne, tror de var off med 15-20 grader da jeg fik den så jeg måtte ud og købe en god fil da bremseskiven ellers gik på klodserne i både top og bund. Ikke et problem at fixe, men alligvel. 2nd konklusion: Når det drejer sig om titanium er materialer ikke vigtige og de kan sagtens lave gode sjevsninger i Kina - men geometri, even til at bukke, butte og manupulerer Ti's form og ikke mindst evnen til at vælge de rette dimensioner er afgørende. Gaflerne er henholdsvis en TRP tapered på KIna'en og en Real Design fra AMBG. Real'en er også et Tom Kellog design der lægger sig tæt op af Ouzo Pro (og derfor også Serrota's gaffeler idet Serotta overtog Reynolds Ouzo Pro design). Merlin'en er i den meget lette ende - sub 1100g for en ML (svarer til ca 56cm) dvs som en Litespeed T1 - (og jeg vil ikke bytte med en T1 med mindre T1'eren var til skivebremser). KIna'en vejer 1510g for en str 57 med 1.4" kronrør, throgh aksler, diverse studser til både cross og road gear kabling + post mount skiver. ...med andre ord du får hvad du betaler for. Der er ikke den 'zing' jeg regnede med på Kina'en selvom geomtrien er custom (har også fejlberegnet kronrørs højde med en cm og standover højde er i denstore ende med 43mm gravelkings). ...Men jeg vil gerne sælge den - billigt inkl gaffel og Chris King styrfiting :-) da jeg er meget tæt på en endelig beslutning om at købe en Open U.P.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat