Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 02.05.2018 @ 10:30

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

På en noget grågrumset lørdag formiddag, var der kaldt til fællestræning i Team Motionsfeltet. Tonen på vejret, kom dog ikke til at afspejle dagens indhold, for de seks fremmødte ryttere havde en helt igennem herlig dag i de syd-vestfynske alper.

 

Vi mødtes hos Claus i Snave klokken ni til hjemmebag med Nutella og kaffe, hvilket jo som bekendt går lige i stængerne. Grobunden for en god dag var lagt.



Snakken gik livligt ved morgenbordet, men vi var jo også kommet for at cykle, så det blev tid til at læsse af… og sparke lidt dæk.

 


Claus havde en plan, og en rute på godt 70 kilometer klar, med et par indlagte hemmelige lækkerbiskner… mere om dem senere.

 


”Vi ruller bare stille og roligt de første 20 kilometer” …var ordene inden start fra Kaptajn Claus. Bedøm selv:

 


Ruten startede dejligt fladt og ved Å Strand kom der godt fart i cyklerne, et skønt, og for mig velkendt, stykke asfalt med meget fin udsigt over Lillebælt.

 


Efter en enkelt bakke lige inden Hagenskov, hvor vi fik pulsen godt op, var der endnu overskud til en god snak på cyklen på det flade stykke ud mod Helnæs.

 


Inden længe skulle stemmerne dog forstumme, for nu kom bakkerne og det blev alvor. Feltet blev standset, og der blev meldt bakkeinterval. To gange op, første gang med tungt tråd, anden gang med høj kadence. Her blev der ro i geledderne og gruppen blev godt spredt over bakken.

 

Nogen kom først og nogen kom sidst - og det kan vel ikke være anderledes. Vigtigst er at alle kom igennen og der var ingen sure miner.


GOOD VIBES ONLY!


Golfbakken - én af de store på Fyn
Da vi atter var samlet fortsatte turen sydover, og da vi kom gennem Millinge, havde jeg lugtet lunten - det lugtede af Golfbakken.

 

Golfbakken er en de bakker, man som rytter skal prøve kræfter med på Fynsland, og den kan vel sammenlignes med Jennumbakken, hvis man kommer fra de kanter. Igen blev der både ro og spredning på feltet, og selvfølgelig skulle vi da ikke nøjes med denne herlige bakke én gang…

 

Alle mand klarede at komme op begge gange, og nogen fik længere pause på toppen end andre. Det skal dog siges, at de allerhurtigste pænt ventede på os andre.


Jeg kan forøvrigt afsløre, at pause på toppen ikke er noget jeg dyrker, for så snart jeg kommer pustende op, lyder det sjovt nok: ”SÅ KØRER VI!” Forklar mig lige logikken her…


Selvom mit tempo bestemt ikke var prangende, fik jeg øvet mig i at køre med højere kadence, og med en PR på Golfen (med ét vigtigt sekund) er det i mit perspektiv ikke så ringe endda.



Herfra gik turen hjemover, stadig med godt kuperet terræn, og der findes åbenbart mennesker, der har masser af overskud på toppen af bakker!



Vi andre smilede selvfølgelig også, men for mit eget vedkommende nok mere af lettelse over at bakken for hulan endelig var slut.



Inden vi igen landede hos Claus til afsluttende hygge og velfortjente hotdogs, havde vi tilbagelagt godt 75 kilometer, og med cirka 750 højdemeter, blev det hvad Claus kalder en ”én-til-én tur”.




Tilbage er der vist kun at sige tak, til Claus og Maria for en rigtig fin dag, med veltilrettelagt træning og super forplejning.


Jeg har igen haft en super dag på cyklen, mødt nye herlige mennesker fra teamet, fået pulsen op og masser af frisk luft.


What’s not to like??


GOOD VIBES ONLY!

 

Læs alle GOOD VIBES indlæg:

GOOD VIBES ONLY - En cykelmosters bekendelser

GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri

GOOD VIBES ONLY - Stjernetramp - en forårsdag i…. SOLSKIN!

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.
Weekendtilbud: Fedt cykelbrætspil
Flamme Rouge er et fedt brætspil, der rammer det helt rette tråd fra start. Et moderne hobby brætspil, der formår at fange overraskende mange af cykelsportens små nuancer. Køb det i denne weekend og spar 99,95!
Test: Summer Kits - Rapha Pro Team
Vejen til Maratona –Endelig tid til race!
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Ingen problemer med at bruge 34-40. Perfekt til lange offroad stigninger med 44mm gravel dæk på asfalt med 10-15kg oppakning. ....34-40 er på 44mm 700c svarere til 34-36 på 25mm. Jeg er sikker på at her er skribenter der er løbet tør for gear med 50/34 & 11/32. En 11/36 er kun ét gear lavere... Jeg skammer mig på ingen måde over at have 50/34-13/40 på min gravel/bike packing låge. Tvivler på jeg kunne have tøffet op af dyb vulkansk aske med procenter på 15-20 stykker over mange kilometer med 50/34-11/32.Ubarmhjertige sidste meter. For min skyld kunne man godt sende mere af den slags, for er da absolut seværdigt. Pedalarmlængde afhænger mest af din benlængde, som vi ikke kender. Udskiftning af pedalarmen vil du næppe mærke den store forskel ved. Så mange bløde pedalarme findes der heller ikke. Men skift af lejer og tandhjul kan du mærke hvis de er slidte. I Danmark mærker du ikke om du har 10 eller 11 tandhjul bagpå. Slet ikke hvis du har monteret en passende gearing. En kina ramme vs en AMBG ramme, det er i begge ender af spektret. Jeg har selv en af hver En 2006 Merlin Works CR fra AMBG, samme hus og svejsere som Litespeed (AMBG har siden solg Merlin brandet fra). Finnish, forarbejdning og forfining er nok det absolut bedste du kan finde i staterne. (Moots, Seven etc indbefattet - Lynskey imponerer ingen havd angår hverken håndværk eller design). Merlin'en er til forskel fra Litespeed'ene et Tom Kellog design der har sit egen full custum shop Spectrum Cycles (+han var involveret i Reynolds Composites udvikling af deres Ouzo Pro & Pro UL gafler - der i dag knap og nap overgås af Enve's gafler). Spectrum's ti rammer svejses i dag hos Seven fordi AMBG ikke længere laver OEM arbejde - ud over for NASA, Har også en custom Kina cross/gravel ramme fra Titanworks - glimrende materialer (gode straight gauge sømløse 3/2.5 rør fra Rikilau i Taiwan). Svesjningerne skal nok holde, de ser pæne ud uden af være i nærheden a min Merlin - men det er blot et spørgsmål om finishing, Rør dimensionerne er identiske mellem de to rammer, vil antage af godstykkelsen visse steder er tyndere end på min Merlin. Forskellen ligger i hvordan rørenes form er manipuleret. Kører egenskaber er selvf anderledes pga den rå geometri - 1cm længere baggaffel, og plads til meget bredere dæk, højere kronrør, 1.4" vs 1.8" kronrør, 1cm længere overør, 1 grad fladere vinkler, 1009mm vs 997mm aksel afstand, 47mm vs 45mm forkrake men samme 71mm BB - forskellen burde være mindre ende den relt er. Merlin'en er super agil og ekstrem stiv i bagenden - en meget vellykket cykel. KIna'en er self mere stabil men mangler overraskende meget stivhed i bagenden der kan mærkes når der klatres i bjerge - Kina'en overraskende langt mindre komfortabel fortil. MIn konklusion er 1.4" kronrør er overkill på en Ti ramme. Kina'en er til through aksler. Tolerancerne på den bagerste through aksel er ikke lige i øjet og Maxel akslen tenderer til at skulle spændes op/i efter et par dage for at knike lyden forsvinder jeg jeg klaterer. Rammen er ikke skæv, og den sporer perfekt - men alligevel. En sidste ting er postmount studserne, tror de var off med 15-20 grader da jeg fik den så jeg måtte ud og købe en god fil da bremseskiven ellers gik på klodserne i både top og bund. Ikke et problem at fixe, men alligvel. 2nd konklusion: Når det drejer sig om titanium er materialer ikke vigtige og de kan sagtens lave gode sjevsninger i Kina - men geometri, even til at bukke, butte og manupulerer Ti's form og ikke mindst evnen til at vælge de rette dimensioner er afgørende. Gaflerne er henholdsvis en TRP tapered på KIna'en og en Real Design fra AMBG. Real'en er også et Tom Kellog design der lægger sig tæt op af Ouzo Pro (og derfor også Serrota's gaffeler idet Serotta overtog Reynolds Ouzo Pro design). Merlin'en er i den meget lette ende - sub 1100g for en ML (svarer til ca 56cm) dvs som en Litespeed T1 - (og jeg vil ikke bytte med en T1 med mindre T1'eren var til skivebremser). KIna'en vejer 1510g for en str 57 med 1.4" kronrør, throgh aksler, diverse studser til både cross og road gear kabling + post mount skiver. ...med andre ord du får hvad du betaler for. Der er ikke den 'zing' jeg regnede med på Kina'en selvom geomtrien er custom (har også fejlberegnet kronrørs højde med en cm og standover højde er i denstore ende med 43mm gravelkings). ...Men jeg vil gerne sælge den - billigt inkl gaffel og Chris King styrfiting :-) da jeg er meget tæt på en endelig beslutning om at købe en Open U.P.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat