Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 19.03.2018 @ 08:35

CK Kronborg er i fuld gang med at lægge sidste hånd på årets udgave af En Forårsdag i Hell-singør. Et løb, der for 9. gang i træk sætter deltagerrekord.

Lørdag den 8. april køres En Forårsdag i Hell-singør for 9. gang, og her lige knapt tre uger før løbet ser det endnu engang ud til, der bliver tale om deltagerrekord. Allerede mens den sidste sne og is kun lige knapt er smeltet, og vinterkulden stædigt har bidt sig fast, nærmer tilmeldingen sig ifølge arrangørerne nemlig hastigt 250 ryttere. Vanen tro er der flest tilmeldt til den lange rute på 78 km. over to omgange.
 

”Det er fantastisk, at vi kan blive ved at sætte rekord. Sidste år deltog 320, hvilket også var rekord, og hvis mønsteret ellers fortsætter som vanligt, og vi får lige så mange tilmeldinger på dagen, som vi plejer, kommer vi formentlig til at ligge mellem 350 og 400 ryttere”, siger løbsansvarlig Henrik Malmgreen fra CK Kronborg.

Han føjer til, at der dog bliver tale om en mindre ændring på ruten i år grundet, der også skal være plads i skoven til et stort løbearrangement.

 

Forårsvind gør ruten hård

”Ellers er alt som det plejer, og naturligvis bliver det også godt løbsvejr, som det har været de øvrige år. Det perfekte vejr for os er sol eller let overskyet og så gerne lidt god blæst, som er med til at gøre ruten dejligt hård ude på de åbne stykker. Samtidig er blæsten med til at tørre skovstykkerne og ikke mindst den traditionelle brostenspavé ved Gurre Kirke, som naturligvis også i år indgår som en del af ruten”, siger Henrik Malmgreen.
 

Han føjer til, at selv om rytterne synes løbet er sjovt, og alle kan lide dets hårdhed, er der trods alt kun tale om et motionsløb, så pløre og ælte undgås helst. Også af sikkerhedsmæssige hensyn. Netop sikkerheden går man meget op i fra arrangørernes side, blandt andet fordi der i år er en separat U15 og U13 drenge/pigeklasse, som Børne & Ungdomsafdelingen i CK Kronborg vil sørge for kommer godt rundt.

 

Ny klasse for piger og drenge

”Disse to klasser kører kun en enkelt omgang på 39 km., men de går til stålet, skal jeg hilse og sige. Sidste år deltog en far sammen med sine piger på mountainbike, og jeg skal lige love for, at de gjorde sig bemærket. Hjem ad Strandvejen overhalede for fulde gardiner og på tykke hjul den ene blankpolerede racer efter den anden. Det udløste naturligvis en ekstrapræmie, så i år synes vi, at det er tid at introducere ungdommens egen klasse”, siger Henrik Malmgreen.
 

Han siger videre, at siden løbet blev kørt første gang for 9 år siden med ca. 70 deltagere, har mange andre forårsløb set dagens lys. Men En Forårsdag i Hell-singør bærer stadig arven og inspirationen fra de belgiske og nordfranske klassikere videre på bedste vis. Løbet i og ved Helsingør, Hamlets og Kronborgs by, er stadig det største og mest kendte af sin slags på den danske løbskalender.

 

Trofæ som samlerobjekt

På trods af årets ruteændring, som alle ryttere får direkte information om og som man i øvrigt kan se på løbets hjemmeside, opretholdes alle løbets øvrige traditioner. Det indebærer selvfølgelig også, at vinderen får den fornemme sandsten, der er skåret direkte ud af ornamentikken på Kronborg Slot i forbindelse med et større restaureringsprojekt, og som er blevet et samlerobjekt blandt løbets favoritter.
 

”I den forbindelse skal der lyde en stor tak til Slots- og Ejendomsstyrelsen, der gennem alle årene har bakket op om vores løb. Det samme har Miljøministeriet og Naturstyrelsen, der giver os lov til at benytte de helt unikke skovstykker, der virkelig får vores løb til at minde om forlægget ”En Forårsdag i helvede”, siger Henrik Malmgreen fra CK Kronborg.

Du kan læse mere om En Forårsdag i Hell-singør enten på Facebook eller på løbets hjemmeside www.ckkforårsklassiker.dk

 

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med. 
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland. 
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup. 
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør. 
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com