Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kristian Gosvig 11.09.2017 @ 14:13

I denn anden artikel omkring de nye ultegra grupper har Feltet.dk interviewet produktchefen for de nye grupper fra Shimano samt haft et par dage i Østrig, hvor vi har prøvekørt de nye grupper. Her kan du læse om vores første håndsindtryk.

Betingelserne

De nye Shimano-grupper har været testet i tre dage i Østrig, og det er dermed kun første håndsindtryk, at vi kan komme med i denne artikel. I de tre dage blev der kørt med elektronisk gruppe alle dagene, mens der blev skiftet imellem cykler med skivebremser og fælgbremser for at teste forskellene i forhold til hinanden - og i forhold til tidligere grupper.

 

Gear

Lad os starte med de elektroniske gear. Den gode nyhed er man ligesom før kan cross chaine og springe rundt i gear. Fuldstændig som det passer dig uden at skulle være bekymret for om kæden nu også følger med uden brok. Dette var dog også tilfældet på den tidligere version - og er for mange ideen ved at vælge en elektronisk gruppe - den ekstra sikkerhed, der følger med.

 

Denne gruppe har dog til formål at tilpasse sig din kørestil, og mere eller mindre fjerne din bekymring for at skulle skifte gear fuldstændig. I de tre dage, der blev kørt med den nye elektroniske gruppe, blev der dermed forsøgt alle tænkelige kørestile i forhold til kadence. I forhold til med fuldt overlæg at skifte gear lige sent nok, og i forhold til slet ikke at ville bruge forskifteren.

Alle fungerede med lidt indstilling faktisk overraskende godt. Syncro shift, som er den funktion, der langt hen af vejen er ansvarlig for, at gruppen kan tilpasses til de forskellige kørestile er nem at indstille. Når den er indstillet skal du egentlig bare afsted. For motionister der skal ud at køre i bjerge, eller som pendler til og fra arbejde vil fuld syncro mode være en gave uden lige.

Du skal bare styre forskifteren, og når du rammer bakken/bjerget og kommer langt nok ned i gear, bliver der automatisk skiftet ned. Vi var skeptiske i forhold til, om det nu også ville fungere i praksis, men det gør det! Ulempen er, hvis du skal lave pludselige temposkift, og du pågrund af de automatiske indstillinger er endt på den forkerte klinge.

 

Til dem, der skal ud og køre race, eller ikke bryder sig om, at forskifteren er styret af andre end dig selv, er der en 'semi-indstilling', og ellers kan syncro shift også slås helt fra. Langt det meste af tiden på cyklen blev brugt med 'semi-indstillingen' slået til, hvilket betyder, at du selv kontrollerer forskifteren, men når du skifter, så kompenserer bagskifteren for, at du skifter klinge, som du typisk selv ville gøre.

Selv for folk, der skal køre race og lave pludselige temposkift, giver det ikke mening at have syncro shift slået helt fra. Specielt, fordi du også selv kan kontrollere, hvor meget og hvordan bagskifteren skal skifte, når du skifter klinge foran, og når først det er indstillet til dine præferencer, er det egentlig rart at have det slået til - uanset situationen.

 

Der kan skiftes imellem de tre syncro shift indstillinger ved et tryk på en knap, der er lokaliseret på styrproppen, og det er dermed nemt at regulere, selv når du er ude at cykle.

 

Bremser

I bjergene i Østrig blev der også testet både skivebremser og fælgbremser på de nye grupper. Mens skivebremser fungerede rigtig godt (alle dagene blev kørt i solskin), så var det mest bemærkelsesværdige i forhold til bremser, den kraft som Shimano har formået at få ind i deres fælgbremser.

Skivebremser giver helt sikkert mening i Danmark, hvis man kører hele året, eller hvis man fra tid til anden er villig til at bevæge sig ud i den regnfulde sommer. Hvis du mest er solskinsrytter, så er den gode nyhed dog, at de nye fælgbremser er blevet endnu stærkere og i tørre betingelser, føltes de stort set ens i forhold til bremsekraft sat op mod skivebremser. Samtidig med fantastisk bremsekraft på de nye fælgbremser, så virker den funktion, som Shimano har lavet med at modellere tryk rigtig godt.

Langt det meste af tiden kan du bremse moderat på en nedkørsel og stadig ramme den linje du vil, og hvis du alligevel fuldstændig får fejlbedømt et sving, kan du rykke til og med sikkerhed vide, at du kan redde cyklen, hvilket er en rigtig rar følelse.

 

Samlet vurdering

Der eksisterede allerede en Ultegra-gruppe, og den nye gruppe virker ikke til at have revolutioneret gearskiftet, hvilket heller ikke virker til at have være meningen med gruppen. Den kommer dog med opgraderinger på en række rigtig vigtige punkter, som helt sikker vil blive værdsat uanset ryttertype og niveau.

 

Dette stemmer rigtig godt overens med, hvad Tim, som er en af ophavsmændene bag gruppen, fortalte os i et interview. Se interviewet herunder, hvor han fortæller om den nye gruppe og målet med den.

 

 

I den første artikel kunne du læse, hvordan Shimano grupperne rent teknisk adskiller sig.

Feltet.dk og Motionsfeltet.dk var inviteret til Østrig på vegne af Shimano.

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat