Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Kristian Gosvig 11.09.2017 @ 14:13

I denn anden artikel omkring de nye ultegra grupper har Feltet.dk interviewet produktchefen for de nye grupper fra Shimano samt haft et par dage i Østrig, hvor vi har prøvekørt de nye grupper. Her kan du læse om vores første håndsindtryk.

Betingelserne

De nye Shimano-grupper har været testet i tre dage i Østrig, og det er dermed kun første håndsindtryk, at vi kan komme med i denne artikel. I de tre dage blev der kørt med elektronisk gruppe alle dagene, mens der blev skiftet imellem cykler med skivebremser og fælgbremser for at teste forskellene i forhold til hinanden - og i forhold til tidligere grupper.

 

Gear

Lad os starte med de elektroniske gear. Den gode nyhed er man ligesom før kan cross chaine og springe rundt i gear. Fuldstændig som det passer dig uden at skulle være bekymret for om kæden nu også følger med uden brok. Dette var dog også tilfældet på den tidligere version - og er for mange ideen ved at vælge en elektronisk gruppe - den ekstra sikkerhed, der følger med.

 

Denne gruppe har dog til formål at tilpasse sig din kørestil, og mere eller mindre fjerne din bekymring for at skulle skifte gear fuldstændig. I de tre dage, der blev kørt med den nye elektroniske gruppe, blev der dermed forsøgt alle tænkelige kørestile i forhold til kadence. I forhold til med fuldt overlæg at skifte gear lige sent nok, og i forhold til slet ikke at ville bruge forskifteren.

Alle fungerede med lidt indstilling faktisk overraskende godt. Syncro shift, som er den funktion, der langt hen af vejen er ansvarlig for, at gruppen kan tilpasses til de forskellige kørestile er nem at indstille. Når den er indstillet skal du egentlig bare afsted. For motionister der skal ud at køre i bjerge, eller som pendler til og fra arbejde vil fuld syncro mode være en gave uden lige.

Du skal bare styre forskifteren, og når du rammer bakken/bjerget og kommer langt nok ned i gear, bliver der automatisk skiftet ned. Vi var skeptiske i forhold til, om det nu også ville fungere i praksis, men det gør det! Ulempen er, hvis du skal lave pludselige temposkift, og du pågrund af de automatiske indstillinger er endt på den forkerte klinge.

 

Til dem, der skal ud og køre race, eller ikke bryder sig om, at forskifteren er styret af andre end dig selv, er der en 'semi-indstilling', og ellers kan syncro shift også slås helt fra. Langt det meste af tiden på cyklen blev brugt med 'semi-indstillingen' slået til, hvilket betyder, at du selv kontrollerer forskifteren, men når du skifter, så kompenserer bagskifteren for, at du skifter klinge, som du typisk selv ville gøre.

Selv for folk, der skal køre race og lave pludselige temposkift, giver det ikke mening at have syncro shift slået helt fra. Specielt, fordi du også selv kan kontrollere, hvor meget og hvordan bagskifteren skal skifte, når du skifter klinge foran, og når først det er indstillet til dine præferencer, er det egentlig rart at have det slået til - uanset situationen.

 

Der kan skiftes imellem de tre syncro shift indstillinger ved et tryk på en knap, der er lokaliseret på styrproppen, og det er dermed nemt at regulere, selv når du er ude at cykle.

 

Bremser

I bjergene i Østrig blev der også testet både skivebremser og fælgbremser på de nye grupper. Mens skivebremser fungerede rigtig godt (alle dagene blev kørt i solskin), så var det mest bemærkelsesværdige i forhold til bremser, den kraft som Shimano har formået at få ind i deres fælgbremser.

Skivebremser giver helt sikkert mening i Danmark, hvis man kører hele året, eller hvis man fra tid til anden er villig til at bevæge sig ud i den regnfulde sommer. Hvis du mest er solskinsrytter, så er den gode nyhed dog, at de nye fælgbremser er blevet endnu stærkere og i tørre betingelser, føltes de stort set ens i forhold til bremsekraft sat op mod skivebremser. Samtidig med fantastisk bremsekraft på de nye fælgbremser, så virker den funktion, som Shimano har lavet med at modellere tryk rigtig godt.

Langt det meste af tiden kan du bremse moderat på en nedkørsel og stadig ramme den linje du vil, og hvis du alligevel fuldstændig får fejlbedømt et sving, kan du rykke til og med sikkerhed vide, at du kan redde cyklen, hvilket er en rigtig rar følelse.

 

Samlet vurdering

Der eksisterede allerede en Ultegra-gruppe, og den nye gruppe virker ikke til at have revolutioneret gearskiftet, hvilket heller ikke virker til at have være meningen med gruppen. Den kommer dog med opgraderinger på en række rigtig vigtige punkter, som helt sikker vil blive værdsat uanset ryttertype og niveau.

 

Dette stemmer rigtig godt overens med, hvad Tim, som er en af ophavsmændene bag gruppen, fortalte os i et interview. Se interviewet herunder, hvor han fortæller om den nye gruppe og målet med den.

 

 

I den første artikel kunne du læse, hvordan Shimano grupperne rent teknisk adskiller sig.

Feltet.dk og Motionsfeltet.dk var inviteret til Østrig på vegne af Shimano.

Vejen til Maratona – kapitel 4: Første dag i Dolomitterne
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
WEEKENDTILBUD: KØB FUGLSANGS NYE BOG!
Jakob Fuglsang har i en årrække været Danmarks største cykelstjerne. Nu udgiver danskeren en bog "Drømmen om regnbuestriberne og den gule trøje." FORUDBESTIL den i denne uge og spar 70 kroner.
Vejen til Maratona – kapitel 3: Maveinfluenza – og hul igennem til benene
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Produktnyt: Nye S-Works mountainbike dæk fra Specialized
Specialized har lanceret fem nye S-Works dæk til mountainbike. Dækkene med Gripton compund, som er helt unikt for produktet.  
Danske Pronghorn mærker positiv effekt af ny prispolitik.
Det danske high-end cykelbrand Pronghorn fravalgte ved årsskiftet forhandlerne og nedsatte priserne. Det kan mærkes positivt i et marked, der ellers er blodrødt.
Jakob Fuglsang udgiver ny bog
Det danske Tour de France-håb, Jakob Fuglsang, udgiver en ny bog, som udkommer i starten af juni måned.
Test: ABUS BORDO 6000 cykellås med alarm
Nu kan du sætte en alarm på dit kæreste eje, når du er nødt til at stille cyklen fra dig. Et spændende og veludført produkt, som kan få cykeltyven på andre tanker.
Cykelstafetten udvider og indgår nyt partnerskab
Cykelstafetten Spar Nord udvider med almindeligt cykelløb og indgår partnerskab med Hjerteforeningen.
GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com