Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 05.04.2018 @ 15:30

Vi har fået muligheden for, at teste den nye Evade II hjelm fra Specialized, der for nylig blev lanceret. Dette er en såkaldt "first ride"-artikel, hvor vi redegør for nogle af vores førstehåndsindtryk. Der vil senere komme en mere uddybende test af hjelmen. 

Vi var meget spændte på at prøve den nye hjelm. Evade hjelmen blev første gang lanceret i 2013, og nu kommer den altså i en opgraderet version S-Works Evade II
 

Lad os begynde med designet af hjelmen. Den nye hjelm, som vi har modtaget, er i farverne pink/sort. Dette er en af de lidt mere utraditionelle farver, men helt sikkert nogle farver, der er nemme at se i trafikken. Når man visuelt sammenligner den tidligere udgave med den nye udgave, så er man ikke i tvivl om, at Specialized har arbejdet videre med designet af hjelmen. Den nye Evade har et flottere design end den tidligere version og den fremstår æstetisk flot - og ikke nær så klodset som sin forgænger.
 

En ting som Specialized har arbejdet meget med er udluftningen i hjelmen, det såkaldte "cooling system", som sikrer ventilation igennem hjelmen. Dette kan vi dog ikke rigtigt sige noget klogt om på nuværende tidspunkt, da de ture, hvor vi har kørt med hjelmen, har været i 0 til -5 grader. Så køling har været der helt naturligt. 
 

Justeringen af hjelmen er nemt og ganske simpelt ved at dreje på justeringen bagerst på hjelmen, og det fungerer rigtig godt. En sidste ting, som vi synes er rigtig smart, er den måde man spænder hjelmen på. Dette gøres via et magnet system og fungerer virkelig godt og er en smart detalje.  

 

Vi har kørt med hjelmen i små ti timer og en del-konklusion må være, at Specialized virkelig har forbedret den tidligere model, og vi glæder os allerede til at teste den yderligere her i foråret.



 

Facts om den nye Evade II

• Gennem mange timers udvikling i Specializeds vindtunnel er den hurtigste hjelm producenten nogensinde har testet blevet født; S-Works Evade II.

 

• 4th Dimension Cooling system med dybe, store og interne kanaler med strømlinede udluftningskanaler.

 

• Patenteret Energy Optimized Multi-Density EPS-konstruktion

 

• Patenteret Aramid-Reinforced Skeleton der sikrer bedre stødabsorbering

 

• Ultralet Mindset HairPort II med mikro justeringsmulighed

 

• Gutter Action brow pad design, der holder sveden væk fra øjnene

 

• 4X Drylite-stropper der ikke påvirkes af vand eller sved

 

• Instrap webbing-system, der er en letvægts konstruktion, der forbedrer sikkerheden


Senere i april måned vil du kunne læse en mere omfattende test af S-Works Evade II.

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med. 
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland. 
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup. 
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør. 
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com