Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 06.03.2018 @ 07:31

Sexet - Sjovt - Sikkert!

Vilde kurver, skønne former, snævre gader, flotte udsigter, stejl afslutning. Tænker du på det samme som os?

...Ja, det er selvfølgelig Born Fondo på Bornholm, som vi taler om!

 

Sexet

Hvis en cykelrute kan være sexet, så må det være Born Fondo, som er et af Danmarks smukkeste, stejleste og lækreste cykelløb. Løbet køres i weekenden den 26-27. maj - og oplev de 1.700 højdemeter fordelt på 123 kilometer i det lækre terræn omkring Gudhjem.

 

Undervejs i det flotte og bakkede terræn får du også bornholmsk sprogtræning. Du lærer hurtigt, at ”brødde” betyder ”bakke” på bornholmsk - eksempelvis når du skal op ad opløbsstrækningen Brøddegade. Det er en vild bakke, som presser dig til dit yderste. Langs bakken hepper et talrigt publikum dig op ad. Hvis du har familien med, kan de nyde en brunch eller kop kaffe på nogle af cafeerne langs bakken, mens de på første række i ro og mag nyder dit hårde tråd.


Sjovt

Vilde bakker og stigningsprocenter gør det ikke alene. Det er også måden, som bakkerne er fordelt på, som gør Born Fondo sjovt. Når du har kæmpet dig op ad Brøddegade, fortsætter ruten sydover, og så bliver det for alvor sjov. Du zig-zagger op og ned ad bakkerne langs Bornholms østkyst. Havudsigten er flot, men det får du ikke tid til at nyde, for bakkerne stiger med 5-14% over 1.000-2.000 meter. Den store klinge holder fri opad, men til gengæld kommer den på overarbejde, når du skal ned til kysten igen. Her kommer du nemt over 60 kilometer i timen.




Born Fondo består af fire runder. Du kan nøjes med at køre en, to eller tre runder - men hvis du vælger fire runder, så bliver din taktik vigtig. Hvor hårdt skal du lægge ud? Vil du være med i toppen, så skal du give den gas fra start - til gengæld risikerer du at gå kold på 3. og 4. runde.


Det er surt at blive overhalet på 1. og 2. runde…men så er det til gengæld desto meget sjovere at overhale de samme ryttere på 3. og 4 runde, når de er gået kolde! Du skal have gode ben for at køre Born Fondo, men Born Fondo er også et løb, hvor du skal bruge hovedet - og dét er med til at gøre løbet sjovt.

 

Sikkert

Born Fondo foregår på ensrettede eller helt afspærrede veje. Du kan koncentrere dig om at nyde den sjove rute uden at være bange for modkørende trafik. Det er en suveræn følelse at køre topfart ned ad hårnålesvingene mod Gudhjem. Afspærringer, politimotorcykler og masser af hjælpere sørger for din sikkerhed. Born Fondo er et meget velorganiseret og sikkert løb - formentlig det mest sikre løb overhovedet i Danmark. Normalt skal du syd for Alperne for at finde tilsvarende forhold og sikkerhed.

 

Glem ikke forspillet

Som i andre af livets forhold er forspillet vigtigt. Om lørdagen inden Born Fondo skal du prøve kræfter med Born Fondos enkeltstart.

Ruten er kun 8,3 kilometer, men med næsten 200 højdemeter undervejs. Den rute er vild! Undervejs møder du blandt andet Vangbakken, som er kåret som Danmarks hårdeste bakke. Du skal også glæde dig til opløbsstrækningen op til Hammerfyret med stigningsprocenter op mod de 20%. Det bliver sjovt, og vi lover dig, at forspil ikke er overvurderet!



Denne udsigt venter på enkeltstarten, så snyd ikke dig selv for den
 

Og nyd efterspillet

Efter målgang søndag, serveres Svaneke Slagterens berømte Super Åge, der skylles ned med en velskænket fadøl fra Svaneke Bryghus - det være sig ”Mørk Guld”, ”Svaneke Solskins Ale” eller ”Don’t Worry Pale Ale”. Og så kan man samtidig følge kampen om ”Økologisk øl fra Svaneke prisen”.

Præmien på 120 flasker lækker øl fra Svaneke Bryghus vindes af den tungeste rytter, der gennemfører alle fire runder. Der vil være hotseat, hvor første rytter over 90 kilo, kan læske sig i de nævnte øl-mærker ad libitum, indtil en tungere rytter gør krav på sædet og så fremdeles.  

 

What’s not to like?

Born Fondo er sexet, sjovt og sikkert. Og så er det endda nemt og billigt at komme med. Via Sverige og en af verdens hurtigste færger kommer du eksempelvis fra København til Bornholm på under tre timer. Du kan få to overnatninger i et dejligt feriehus lige ved startstedet, færgebillet inklusive bil samt deltagelse i Born Fondo og enkeltstart fra kun 1.275,- pr. person.

Download brochure her eller læs mere på www.teambornholm.dk/bjerg. Du kan også ringe nu på 56 95 85 66.



Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat