Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Peter Christiansen 16.08.2018 @ 08:30

Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Det er som at være med i en filmscene fra 20’erne. Foran mig triller et par ældre herrer forbi på deres retrocykler - den ene har anlagt et imponerende cykelstyroverskæg, og den anden er iklædt sixpence og plusfours samt de karakteristiske lukkede briller, man kørte med i mellemkrigstiden.  

 

Stor opfindsomhed

Datoen er den 16. september 2017. Stedet er Ludwigslust, midt mellem Hamburg og Berlin. Vi er alle på vej hen mod startstregen til ”Entusiast-runden”, hvor der venter os 90 kilometer cykling i det smukke og let kuperede nordtyske landskab. En halv time tidligere er de rigtig seriøse deltagere sendt ud på ”Helte-runden”, der strækker sig over 150 kilometer, mens deltagerne i den noget kortere ”Livsnyder-tur” skal starte umiddelbart efter os. Der tages ikke tid på nogen af turene, og man udarbejder ingen officielle resultatlister, for samværet, oplevelsen og stemningen er i højsædet. Alle deltagere har fået et stempelkort udleveret, og når det afleveres igen i udfyldt stand, får man en medalje.

 

I feltet er opfindsomheden stor, for vintagecykling handler i høj grad om performance, og det er en nydelse at se de mange festligt klædte ryttere og tilskuere, hvis påklædning repræsenterer epoker fra både 20’erne, 40’erne og 60’erne. Og naturligvis er cyklerne et kapitel for sig. I vores startgruppe ses skinnede Bianchi’er, Olmo’er og Pinarello’er. Rigtig mange stiller op på Columbus-stel, og ser man godt efter, tilhører flere af de nypudsede geargrupper en af de første generationer af Campagnolos Super Record-serie.

 

Foto: Florian Selig

 

Populært overalt

Vintage-cykelløb fik for alvor vind i sejlene i 1997, hvor man i Italien afviklede det første L’Eroica - de rigtige heltes løb. Kun cykler produceret før 1987 var tilladt, og store dele af ruten var lagt på grusveje, så forholdene så vidt muligt mindede om dem, man oplevede i ”gamle dage”.

 

Arrangementet var en succes fra starten, og deltagerne satte en ære i at stille op på originale stålcykler med fritliggende bremsekabler, lædersadler og tåclips, og mange var iført gammeldags uldtrøjer, hvor reservedækkene var snoet omkring skuldre og bryst. Siden 1997 har L’Eroica-konceptet bredt sig til blandt andet England og Californien, og mens man i Frankrig arrangerer Anjou Velo Vintage, byder Belgien på en retroudgave af Flandern Rundt.

 

Også i Danmark er interessen stor. Især det Vejle-baserede Squadra Molteni markerer sig med egne arrangementer samt deltagelse i fx La Marmotte på originale stålcykler og iført de ikoniske orange-sorte uldtrøjer, som især Eddy Merckx gjorde kendt i 1970’erne. I løbet af få år har man i Danmark stablet knap ti forskellige vintagecykelløb på benene, og i forbindelse med DGI’s Gran Fondo-løb har vintagerytterne fået deres eget uofficielle DM.

 

Foto: Florian Selig

 

Resultatet er ikke vigtigt

Ude på ruten er stemningen god. Ingen tonser af sted med henblik på at komme først over stregen, men efter ti kilometer knækker hovedfeltet over og fordeler sig i to-tre grupper. Mens deltagerne i bageste gruppe hygger sig og snakker sammen, sætter forreste gruppe et tempo på omkring 30 kilometer i timen. Man behøver hverken være konkurrencerytter eller supermotionist for at hænge på, men alle er enige om at få sved på panden.

 

Første depot dukker op efter godt 20 kilometer. Musikken spiller, i boden serveres spegepølsemadder, kage og kaffe, og inden afgang får man lidt til den søde tand. To damer - begge festligt klædt i 30’er-tøj - stempler deltagernes kontrolkort, og snart går det videre mod næste depot. Da vi kører i det tidligere DDR, ses stadig enkelte Trabbier på vejene - nogle med hostende motorer, andre shinet op med læderindtræk og ny lakering.

 

Vejenes beskaffenhed kan ikke beskrives generelt. Enkelte strækninger køres på nylagt, glat konge-asfalt, hvor hjulene synger, mens der andre steder er så mange huller i vejen, at man skal holde god afstand til den forankørende for at orientere sig. Vi kører langs en kanal på en tosporet skovsti, og vi kører endda en kort strækning gennem sand. I flere af byerne er der lange stykker med brosten, og her ryster cyklen så meget, at de fleste vælger at hoppe op på fortovet og køre siksak mellem skilte og parkerede biler.

 

Foto: Florian Selig

 

Ikke bare cykling

Selv om nostalgi og kærlighed til cyklingens barndom danner rammen for Velo Classico-arrangementet, sker der mange andre ting i løbet af weekenden. Et band står for den musikalske underholdning, man kan nyde en flot udstilling af modetøj fra de sidste otte årtier, og der er rig mulighed for at smage på lokalområdets delikatesser. Til tonerne af et swingband - der naturligvis kommer fra vinylplade - bydes op til dans, og alle er velkomne til at deltage. En instruktør gennemgår forskellige grundtrin og drejninger, og snart svinger trætte cykelben hen over brostenene.

 

Naturligvis har arrangørerne også fundet plads til en imponerende udstilling af vintagecykler, og flere cykelhandlere med speciale i ”stålrammer & tåclips” har opstillet boder, hvor man kan handle. Står man lige og mangler den helt rigtige aluminiumspumpe, en særlig geargruppe fra Campagnolo eller en bestemt kasket fra 70’erne, kan man være heldig at finde det.

 

Men først og fremmest er det løbsdeltagerne, som gør arrangementet festligt. Alle fortæller beredvilligt om deres cykel, hvoraf nogle er 80-90 år gamle, og feinschmeckere studerer hinandens rariteter.

 

Foto: Florian Selig

 

En ildsjæl

Manden bag det store arrangement hedder Detlef Koebke. Med en baggrund som forretningsmand, maratonløber og triatlet kastede Detlef sig for nogle år siden over cyklingen, både som organisator og som aktiv. Op til Velo Classico har Detlef arbejdet seks måneder på, at alt skal klappe på selve dagen, og der er da heller ikke det mindste at sætte en finger på. Politiet kontrollerer rutens vigtigste vejkryds, den lokale borgmester samt en minister fra Mecklenburg-Vorpommern kaster med deres deltagelse glans over arrangementet, og de mange indslag i løbet af weekenden skyldes Detlef Koebkes engagement og dygtige lobbyarbejde.

 

Et af arrangementets store trumfkort er Didi Senft - den berømte Tour de France-djævel - der i dagens anledning har taget opstilling ved målstregen og giver high five til alle deltagere, mens han svinger med sin store trefork.

 

Vokser støt

Trætte, men fulde af indtryk fra et perfekt arrangement, triller vi i mål ud på eftermiddagen. Efter det obligatoriske foto med Il Diablo, fortsætter vi hen mod boderne, hvor der sælges Molteni- og Brooklyn-uldtrøjer, og hvor der serveres lune retter og kolde forfriskninger. Musikken spiller, stemningen er høj, og i målområdet står Detlef og fortæller historier om de ryttere samt vintagecykler, der triller over stregen.

 

Arrangementet er vokset støt gennem årene, og når dette års Velo Classico afvikles den 15.-16. september 2018, bliver deltagerrekorden på de knap 400 festligt klædte ryttere, der stillede op i 2017, med stor sandsynlighed slået.

 

Du kan tilmelde dig løbet på Velo Classicos hjemmeside.

 

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat