Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Rikke Bak Dalgaard 03.07.2018 @ 08:30

Specialized har videreudviklet deres Venge og skabt en cykel, der både er hurtigere og lettere end sin forgænger. Cyklen er er verdens hurtigste cykel og kulminationen på fem års viden og erfaring fra brugen af vindtunnel.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye Venge. Specialized havde inviteret os til Innsbruck, som i år er vært for verdensmesterskaberne i landevejscykling.

 

Der var mulighed for at prøvekøre den nye cykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra Chris Yu, som er chef for Integrated Technologies teamet hos Specialized.

 

 

Specialized er kendt for at lave hurtige cykler og deres motto er da også ”Aero is everything”. Denne gang har de dog præsteret både at lave den hurtigste OG en af de letteste cykler på markedet.

 

Ikke nok med, at den nye Venge er mere aerodynamisk, så er den også gået hele 460 gram ned i vægt i forhold til dens forgænger, Venge Vias. 460 gram lyder måske ikke af meget, men det svarer til at fjerne et halvt styr, overøret, forgaflen og begge bagstivere på Venge Vias.

 

Den første Venge, der blev introduceret for syv år siden, havde fokus på at være aerodynamisk, lav i vægt og stiv.

 

Specialized havde ikke adgang til egen vindtunnel dengang, men måtte leje en og kørte kun få computertests. Efterfølgeren, Venge Vias, blev udviklet på halvandet år og denne gang med egen vindtunnel og flere computertests.

 

Med en helt ny teknologi, kunne Specialized udvikle en cykel, der både er hurtigere og lettere end nogensinde før og stadig gøre det på kun halvandet år. Mere om det senere.

 

Som Feltet.dk’s udsendte havde jeg aldrig kørt på en Specialized landevejscykel før denne produkttest, hvilket gjorde det svært for mig at sammenligne med deres Venge Vias og Tarmac.

 

il gengæld fik jeg lov til at teste cyklen i både vådt og tørt vejr. På asfalt og grus. Op ad stejle stigninger og ned ad snoede nedkørsler.

 

Den nye Venge føltes let opad og fik mig blandt andet sikkert op ad en af VM rutens stejleste stigninger med en maksimal stigning på 28%.

 

Den var hurtig og nem at styre, når det gik nedad. Især skivebremserne var jeg glad for, da regnen kom. Mit eneste anke var faktisk, det lidt for brede styr, men det er der jo råd for.

 

 

The new shape of speed

Specialized skriver selv, at den nye Venge er hurtigere alle steder og i hvilket som helst terræn. Den er mere aerodynamisk end sine forgængere, vægten er lavere og stivheden er bevaret.

 

Den nye Venge udkonkurrerer derfor konkurrenterne på alle parametre. Den er hurtigere end Venge Vias og lettere end Tarmac SL5 (sammenligningen er med skivebremser).

 

Da den nye Venge skulle udvikles, var der tre mål:

 - Mere aerodynamisk
 - Lavere vægt
 - Vedligeholde Rider-First Engineered™ styringsegenskaber

 

For at opnå disse mål måtte Specialized have en ny tilgang til at designe rammen. I stedet for at starte i vindtunnellen, gik de i gang med at udvikle et stykke optimerings-software, der kunne genere millioner af rør-former samt analysere dem baseret på aerodynamik, overfladeareal og stivhed.

 

Denne proces resulterede i en række former, som de kalder ”FreeFoil Shape Library”. Det er de former, der er fundamentet for den nye Venge.

 

Aerodynamik

Formålet med Venge Vias var, at gøre den lige så hurtig som Shiv TT, men den nye Venge er yderligere forbedret.

 

Sammenlignet med den hurtigste, aerodynamiske landevejscykel, der findes i dag, Venge Vias, er den nye Venge 8 sekunder hurtigere over 40 kilometer.

 

Alle de cykler, Specialized har testet, havde samme opsætning og var med følgende komponenter: Roval CLX 64 hjul, Turbo Cotton 26 millimeter dæk, Shimano’s nyeste Di2 geargruppe, to vandflasker, en S-Works Power sadel og deres respektive cockpit.

 

Præcis samme opsætning på alle tre cykler, med undtagelse af forskel ved fælgbremser og skivebremser. Dette blev valgt for udelukkende at fremhæve forskellene ved rammerne.

 

Vægt

Den nye Venge er som tidligere nævnt 460 gram lettere end Venge Vias Disc og selve rammen vejer kun 960 gram, +/- 30 gram i størrelse 56 og farven “Satin Black/Holographic Foil”.

 

Denne vægt er beregnet uden smådele, som for eksempel geardrop, flaskeholdere, sadelspænde, krankleje og spacere til styrfittings. Derudover er vægten kun gældende for den ovennævnte farve og størrelse.

 

Vægten for en 56 centimeter S-Works Venge Disc med Dura-Ace Di2 i Satin Black/Holo Silver er 7,1 kilogram +/- 100 gram.

Vægten for en 56 centimeter Venge Pro Disc med Ultegra Di2 i Satin Black/Black Reflective er 7,45 kilogram +/- 100 gram.

 

 

Styreegenskaber

Venge benytter sig af Rider-First Engineered™, som er designet for at sikre, at alle rammer performer ens uanset størrelsen. Dette opnås gennem en blanding af omfattende dataindsamling, ekspertfeedback fra professionelle ryttere og en omhyggelig tilgang til karbonkonstruktionen.

 

Det er dog ikke noget, man mærker, når man kører - det føles bare som om, man kører på den perfekte cykel.

 

Geometri og fit

Geometrien for den nye Venge blev designet ved hjælp af over 40.000 Retül datapunkter fra både kvindelige og mandlige ryttere. Dette munder ud i en fælles Venge-platform, der har et rammedesign til alle ryttere, uanset køn.

 

Selvom rammens stack og reach er forskellig fra Tarmac, er pasformen faktisk identisk. Tarmac SL6 har en 10 millimeter høj styrfitting og Venge har mindst 18 millimeter spacere i sin styrfitting.

 

Det betyder, at den laveste position, frempinden kan være i, faktisk er identisk mellem de to cykler.

 

Venge frempinden kan fås i to forskellige vinkler og flere størrelser. 6-graders frempinden tilbydes i følgende længder: 80, 90, 100, 110, 120, 130 og 140 millimeter. Og 12-graders frempinden i følgende længder: 110, 120, 130 og 140 millimeter.

 

Venge sadelpinden tilbydes i to udgaver: 0 millimeter og 20 millimeter setback. Den kommer også i to længder: 300 millimeter og 390 millimeter.

 

Det nye Aerofly II styr leveres desuden i fire bredder: 380, 400, 420 og 440 millimeter.

 

Cockpit

I samarbejdet med deres pro teams, fandt Specialized ud af, at frempindens stivhed er meget vigtigt for rytterne, især for de powerfulde sprintere.

 

Venge frempinden overstiger stivheden af ​​en hvilken som helst frempind, Specialized har testet, herunder Zipp SL Sprint frempinden, der har været benchmark for stivhed og er meget brugt i feltet.

 

Det helt nye Aerofly II styr er udviklet på baggrund af den viden, som Specialized har opnået ved at skabe tre generationer af Venge.

 

Det nye styr er hurtigere, lettere samt stivere og har en særlig feature med et struktureret mønster til ekstra greb og kontrol. Et indbygget styrbåndsstop sikrer også, at styrbåndet ser professionelt ud og gør det let at montere.

 

Venge frempinden er kompatibel med de fleste andre mærker af styr, men Aerofly II er designet til at fungere, som det hurtigste og mest aerodynamiske. Hvis en rytter foretrækker et andet styr, kan det dog let skiftes ud.

 

Ligeledes er den nye Venge også kompatibel med de fleste frempinde. Der er en universel frempind-overgangs spacer, der bruges i stedet for Venge spacere. Yderligere højde opnås med almindelige 1-1/8 spacere.

 

 

Dæk

Venge sælges med 26 millimeter dæk for at give den bedste kombination af aerodynamik, styring og rullemodstand. Man kan også sagtens have 32 millimeter dæk på den nye Venge.

 

Mulige komponenter

Venge er kun designet til at være kompatibel med elektroniske gearskiftere. Den er dermed kompatibel med Shimano Di2, SRAM eTap og Campagnolo EPS-systemer, forudsat at de bruger et internt batteri.

 

Skivebremsesystemet på Venge følger Shimano flat-mount standard.

 

Thru-aksle standard er 142x12 millimeter bagtil og 100x12 millimeter foran, og leveres med Venge bolt-on med en 6 millimeter hex. Aksler med DT RWS ratchet system er tilgængelige via Specialized forhandlere.

 

Endelig er kranklejet et Specialized OSBB/BB30.

 

 

Aerobars

Specialized har også lavet et spændebånd til Venge Vias clip-on aero-styret, der klemmer sig omkring den nye Venge frempind.

 

Dette gør det muligt for ryttere, at køre med et simpelt og kompakt aerodynamisk cockpit på den nye Venge og styret er tilgængeligt i to længder: En længere længde til enkeltstarter og triatlon samt en kortere længde, der er lovlig til ITU løb.

 

Clip-on aero-styret kræver, at rytteren selv skifter styret til et standard, rundt landevejsstyr i stedet for Aerofly II. Vær opmærksom på, at Aerofly II styret ikke er kompatibelt med clip-on aero-styr.

 

Tekniske detaljer

I sin stræben efter den mest simple Di2 opsætning var Specialized afhængig af feedback fra deres pro teams.

 

Nu har de brugt den viden til at udnytte sadelpinden og integreret Di2 junction-A cylinderen i den. Dette holder cockpittet simpelt og giver teammekanikere mulighed for at foretage justeringer fra teambilen under løb.

 

Der er også et nyt Shimano direct-mount geardrop til rådighed. Dette blev specifikt anmodet og udviklet af Specialized’s pro teams og er nu tilgængeligt på markedet.

 

Endelig har forskifter-spændet en indbygget plade, som Shimanos justeringsskrue kan komme ind i, så man kan sige farvel til den irriterende klæbrige plade fra Shimano.

 

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Instagram #motionsfeltet

Nyt cykelprojekt ser dagens lys
Bike4Kids er et nyt dansk cykelprojekt, der cykler til fordel for børn med alvorlige sygdomme og arrangeres i samarbejde med SMILfonden.
Test: Pearl Izumi vinterjakke og vintertights
Pearl Izumi’s bud på et godt all-round vintersæt leverer høj kvalitet, funktionel pasform og ikke mindst god varme på de kolde vinterdage.
GOOD VIBES ONLY – Balancen mellem cykelliv og hverdagshamsterhjul
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…  
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Se ruten til DM i cykle cross 2019
Den 13. januar afvikles de danske mesterskaber i cykle cross i Odense. Se ruten til mesterskabet her.
DCU: DM i e-cykling i 2020 er ikke urealistisk
Den virtuelle verden indenfor cykelsporten er eksploderet i disse år, og flere og flere er begyndt at cykle indendørs.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Glædelig jul fra Feltet.dk / Motionsfeltet.dk
Feltet.dk ønsker alle en rigtig glædelig jul!
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Cykelhotel midt mellem Italiens berømteste Alpetoppe
I norditalienske Bormio kan man inden for få kilometer få tre af Alpernes mest eftertragtede stigninger på cykel-cv’et, og hver sommer strømmer tusindvis af cykelturister til byen for at prøve kræfter med områdets bjerge. Midt i det hele ligger et populært cykelhotel, der forkæler gæsterne med solid mad og god vin
Adventskalender - De bedste cykelbøger til julegaven
Hver søndag i advent vil Feltet.dk have et super tilbud fra enten vores webshop eller en ekstern partner.
Tour Transalp starter i VM-byen Innsbruck
Den østrigske VM-by Innsbruck bliver startby for den 17. udgave af Tour Transalp, som for første gang tillader ryttere at stille til start alene.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Boganmeldelse: Cykeltræning af Claus Hechmann
Bogen Cykeltræning er det seneste skud på stammen, af bøger der hjælper én med at komme i bedre form. Vi har læst bogen og kommer her med vores anmeldelse af den.
Produktnyt: Pirelli lancerer dæk designet specifikt til det danske vintervejr
Pirelli begyndte deres tilbagetog til cykelsporten for lidt over et år siden, og nu har den italienske dækfabrikant lanceret et dæk, der er specifikt designet til det danske vintervejr.

Seneste indlæg i debatten

Jeg kom op på 1 time og 1min i dag hvilket jeg er glimrende tilfreds med taget mine 100+ kilo i betragtning :-D kørte med ca. 3 w/kg hele vejen. Jeg havde også bare to billige blæsere men den ene gav faktisk op her i ugen så skal have fundet en til - og så havde jeg kun fundet en dunk til dagens, det var dumt da jeg løb tør for vand i sving 5 Flere af de bedste MTB-ryttere og danske mestre i cyklecross har fravalgt VM i cyklecross, trods verdensmesterskabet afvikles i Danmark. Det har mødt kritik af rytterne, men MTB-landstræneren, Mads Bødker, forsvarer beslutningen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/mtb-landstraener_forsvarer_rytterne_bliver_noedt_til_prioritere/En meget nervøs dag med konstant risiko for sidevind endte på dramatisk vis med en deklassering af Caleb Ewan og ikke mindst et grimt styrt for Patrick Bevin, der måske nok gennemførte etapen, men fortsat er en tvivlsom starter søndag. Uheldet kunne ikke komme på et værre tidspunkt lige inden det helt afgørende slag på kongeetapen til Willunga Hill, hvor Richie Porte drømmer om at vinde for 6. gang i træk, og hvor vinderen af årets første WorldTour-løb på spektakulær vis skal kåres. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_down_under_2019/I disse dage køres Tour Down Under, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 5. etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tour_down_under-analyse_blev_presset_for_stort_for_the_pocket_rocket/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat