Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 29.07.2018 @ 11:01

I 2016 begyndte Vejdirektoratet at skabe såkaldte cykelbokse, hvor cyklister kan køre over lyskryds før biltrafikken, men et forsøg fra Aalborg Universitet viser nu, at de ikke har den ønskede effekt.

Højresvingsulykker er en af de mest frygtede trafikuheld for cyklister, og derfor har Rådet for Sikker Trafik og Vejdirektoratet de seneste år igangsat flere tiltag for at forhindre ulykkerne.

 

Et af disse er såkaldte cykelbokse. En cykelboks er et areal foran motorkøretøjernes stoplinje, hvor cyklerne kan placere sig, når der er rødt. Dermed bliver cyklisterne mere synlige, og det giver dem et forspring, når der bliver grønt, så de kan komme sikkert gennem krydset, inden motortrafikken kører forbi.

 

 

13 kommuner har etableret 57 cykelbokse over hele Danmark, men et nyt storskalaforsøg fra Aalborg Universitet viser, at cykelboksene ikke påvirker risikoen for hverken højresvingsulykker eller venstresvingsulykker.

 

Ifølge ing.dk er der gennemgået over 3.600 timers videooptagelser fra syv forskellige kryds i Hjørring, Aalborg, Kolding, Odense, Frederiksberg og København, før og efter cykelboksene blev etableret. Antallet af højresvingsulykker er faldet en smule, mens antallet af venstresvingsulykker er steget en anelse, men ingen af de to ændringer er statistisk signifikante.

 

Cyklisterne skal lære at bruge boksene

Dog konkluderer forskerne også, at en meget sandsynlig årsag til den manglende ændring er, at cyklister ikke bruger cykelboksene ordentligt. 

 

"Problemet er, at de første cyklister, der ankommer til krydsets stopstreg, ingen grund har til at trække ud i cykelboksen, fordi de, når det bliver grønt, skal mod et punkt i krydsets fjerneste hjørne - både hvis de skal fortsætte ligeud eller skal til venstre. Hvis de anvender cykelboksen, skal de flette ind i den strøm, der kommer i den direkte forlængelse af cykelstien/banen," skriver forskerne i rapporten.

 

Et eksempel på at cykelboksen ikke anvendes efter hensigten fra Vesterbrogade/Gasværksvej, København. Foto: Vejdirektoratet

 

Dermed kommer cyklisterne bagved til at holde ved siden af bilerne i krydset, og så ryger cykelboksene intenderede effekt.

 

Afdelingsleder Marianne Foldberg fra Vejdirektoratet vil dog ikke med det samme afvise, at cykelboksene kan få en positiv effekt på trafiksikkerheden.

 

"Man kan ikke konkludere, at cykelbokse er en dårlig idé. Til gengæld tyder alt på, at når man laver om i et kryds, så tager det tid for cyklisterne at vænne sig til ændringerne og til at bruge cykelboksene," siger Marianne Foldberg til ing.dk.

 

Forskernes rapport var faktisk allerede færdig i 2017, men Vejdirektoratet offentliggjorde først resultatet i februar 2018.

 

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat