Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 20.01.2018 @ 07:58

Der var god stemning og flere gange grin i salen under Chris Ankers foredrag på Gerlev Idrætshøjskole lørdag den 13. januar. Det var en hyggelig eftermiddag, planlagt i forbindelse med højskolens helt nye satsning på landevejscykling som hovedfag

Efter velkomst ved Finn Berggren, forstander på Gerlev Idrætshøjskole, fortalte Nils Eigil Bradtberg, hovedlærer og ansvarlig for faget, hvad man kan forvente, vælger man at tage et cykelforløb på højskole. Dernæst holdt Chris Anker Sørensen, som deltager i undervisningen på faget, et foredrag om egen karriere.

Chris Anker er ikke i tvivl om, at cykelløb hænger godt sammen med højskoletanken. Blandt andet pointerede han, at fællesskab giver et bedre hold. “Man kan altid se, hvilke hold er stærkest ved bare at gå rundt - og se hvilke hold hygger sig mest ved aftensmadsbordet. De hold der hygger sig mest ved aftensmadsbordet, er også de hold, der leverer resultater.”


Det er hårdt at være ung cykelrytter
Det er ikke altid lige let at være ung cykelrytter. Nils og Chris Anker betonede vigtigheden af den psykiske udvikling, som finder sted på en højskole. Der skal mental styrke til at håndtere livet som cykelrytter. Konkurrencen er stor blandt de unge ryttere og rift om pladserne på den høje scene.

Slipper man gennem nåleøjet er det vigtigt at være godt rustet: “Det er ikke altid så glamourøst at være ude og udleve drømmen,” fortalte Chris Anker.

“Der er mange fede ting ved det, men der er også en bagside af medaljen. Det er et hårdt liv, hvor du er meget overladt til dig selv.” Desuden, sagde han, er det vigtigt nogle gange at kigge op og prøve nye ting: “Det var også noget, der udviklede mig selv som menneske at prøve grænser af.”

 

“Det handler om at opbygge den hele rytter, der er optimalt klædt på både fysisk og mentalt,” forklarede Nils Bradtberg, som selv har cyklet på eliteniveau i adskillige år i den danske A-klasse.

Nils er uddannet cand. scient i Idræt og psykologi og har derudover taget en massøruddannelse og undervist på gymnasier og universiteter. Han lover en masse timer ude på landevejen, men vil også lægge stor vægt på fysiologi, kost, anatomi og psykologi. Dette, i kombination med alt det et traditionelt idrætshøjskoleophold har at byde på, vil give unge ryttere afklaring og fokus.

 

Opstart for landevejscykling på Gerlev er planlagt allerede i marts. Det er et fire måneders forløb, intensiveret mod et slutmål, for eksempel et større cykelløb, intensiverede perioder med træning og udlandsophold.

Går man og overvejer muligheden, kan man altid komme på uforpligtende rundvisning på skolen eller kontakte Nils på nils@gerlev.dk.

 

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat