Af: Mads Søndergaard Jensen 15.06.2018 @ 17:36

Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

1989 er året for Berlinmurens fald og det er også året hvor undertegnet bliver født. Derfor har jeg aldrig set Laurent Fignon live i aktion, men kender historien om de berømte otte sekunder. Mit kendskab til Fignon var derfor sparsomt, inden jeg satte mig for at læse franskmandens selvbiografi, der i år er blevet oversat til dansk af den Franske Bogcafés Forlag.

Da jeg først fik fat i bogen og begyndte at læse, først forordene skrevet af selveste Jørgen Leth, og senere kapitel for kapitel blev jeg med det samme opslugt af stemningen og hvis der er noget Jørgen Leth kan, så er det at skabe en euforisk stemning omkring ryttere han elsker. Laurent Fignon var én af dem.

Laurent Fignon blev kendt som manden der tabte Tour de France med otte sekunder til amerikaneren Greg Lemond. Fignon var kendt som en angriber af Guds nåde, hvorimod amerikaneren var kendt som forsvarende og kalkulerende type der sad på hjul. De otte sekunder er noget der fylder meget i franskmandens bevidsthed, hvilket man tydeligt ser ved at første kapitel i bogen hedder ”Otte Sekunder”.

Her beskriver han hvordan hele løbet havde været før den sidste etape. Hvor han tabte løbet efter at Greg Lemond havde kørt 58 sekunder fra franskmanden ved at bruge aerodynamisk hjelm, og triatlonstyr. Udstyr der efter Fignons mening ikke var godkendt af løbets officials. Men han beskriver også et siddesår, han havde døjet med i nogle dage og som gjorde, at han ikke kunne varme ordentlig op inden enkeltstarten.

Han fortæller blandt andet også om diamanter i benene på etapen til Alpe d´Huez, hvor Fignon på de sidste 4 kilometer kører 1 minut og 19 sekunder fra Lemond, men også om en ærgrelse over ikke at have angrebet tidligere.

Laurent Fignon tager som sagt hurtigt fat på emnet de otte sekunder. Det er tydeligt, at han er ked af at blive nævnt som rytteren der tabte Touren med otte sekunder,  i stedet for at blive nævnt som dobbelt vinder af Tour de France 1983 og 1984, Giro de Italia vinder i 1989 og Milan-San Remo vinder i 1988 og 1989, plus flere etapesejre i karrieren.

De efterfølgende kapitler sluger man råt omkring Laurent Fignons opvækst i Paris. Om starten på karrieren hvor han som 16 årig vandt det første løb han stillede op i. Herefter tager karrieren langsomt fart og som professionel kommer han ind på Renault-holdet, hvor der på det tidspunkt ikke herskede nogen tvivl om, hvem der var kaptajn. Det var Grævlingen, også kendt som Bernard Hinault.

Men Laurent Fignon får tildelt en fri rolle i sit første Tour de France i 1983 på grund af Hinaults fravær og vinder løbet i en alder af blot 22 år.

I slutningen af karrieren var Laurent Fignon også med til at forme en ung Bjarne Riis som etapeløbsrytter. Riis har tidligere udtalt at netop Fignon havde haft stor betydning for hans karriere.

Doping berøres også, men man skal helt hen til kapitlet ”Dopede over hele linjen”, hvor Fignon fortæller om starten af 90’erne hvor flere ryttere som Fignon tidligere let kørte fra, nu på mystisk vis kørte ”overmenneskeligt”. Det er rart at få franskmandens perspektiv på hele dopingkulturen, som vi ved var i 90’erne og som gjorde at han mistede mere og mere lysten til cykelsporten.

Fignon stoppede karrieren i 1993. Fignon selv fortæller allerede indledningsvis i bogen, at han dopede sig med kortison og amfetamin men aldrig EPO.  Igennem bogen fylder doping ikke meget og det giver et indblik i cykelsporten før rytterne blev maskiner og doping blev en fast del af hverdagen for cykelrytterne i 90’erne.

Hvert år inden Tour de France starter, lader jeg op med en bog der på den ene eller anden måde fortæller historien om Tour de France. Derfor har jeg læst flere selvbiografier af ryttere. Men Laurent Fignons ”Vi Var Unge og Ubekymrede” er én af de bedste. Jeg kan varmt anbefale den til alle cykelfans, både dem som nåede at opleve franskmanden, men også dem, som mig selv, der bare er cykelnørd.

Mangler du en bog du vil læse inden Tourens start eller i løbet af Touren for at komme i den rette stemning, kan jeg varmt anbefale denne. Bogen er på 327 sider men læses hurtigt og du får et godt indblik i smukt kapitel i cykelhistorien.

Laurent Fignon døde i 2010 af kræft i en alder af 50 år. Fignon fik konstateret kræft i 2009 som han også fortæller om i bogens indledning.

KØB BOG PÅ FELTET.DKS WEBSHOP

Motionsfeltet.dk's vurdering:

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej.
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Boligadvokat