Af: Morten Walther Rasmussen 19.03.2018 @ 19:50

Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.

Det er en lidt utaknemmelig opgave at anmelde Lars Toft Rasmussens bog USA på tværs i relation til cykling. For selv om rejsen foregår på cykel, så fylder selve cyklingen ikke alverden i bogen.

Bevares, der står da en del om, hvad forfatteren sætter til livs efter sine strabadserende ture, lidt om landskabet, men næsten ikke noget om, hvad det vil sige at rejse i cykeltempo. For cyklen er et middel og ikke et mål i sig selv hos Lars Toft Rasmussen.

Og den vinkel er måske det bedste man kan tage med sig fra denne bog: At cyklen ikke kun er til træning, cykelløb, vægtnørderi og grænseoverskridende atletiske udfordringer, men også kan bruges til rejse, eventyr og oplevelse.

Politik og kæpheste

Lars Toft Rasmussen skriver godt, muntert og flydende. Man bliver også i glimt underholdt og lærer noget om amerikanere og især amerikansk politik, hvilket man fornemmer er hele præmissen for bogen. Forfatteren vil således selv lære mere om de amerikanere, han ikke kender, det republikanske partis kernevælgere, ved at cykle gennem deres baghave. Og det projekt lykkes. Både for ham og for læseren. Vi får et par pudsige portrætter, overraskende facts om amerikanerne og USAs historie - og også et par radikale holdninger til dit og dat.

Denne del af bogen giver en dybere forståelse af det amerikanske politiske system, mens de fordomme, man eventuelt måtte have om amerikanere oftest bare bekræftes. Man kan dog savne mere om, hvordan det så faktisk føles at cykle gennem de storslåede landskaber, et par naturbeskrivelser eller reflektioner fra sadlen. Her går der for meget historietime i den, fordi vi jo allerede fra forsiden har en forventning om, at cyklen kommer mere i spil.

USA på tværs er på den måde en lidt bizar hybrid. Det er ikke rigtig en cykelbog, og det er heller ikke rigtig en rejsebog. Bogen opleves snarere som en politisk og historisk bog om USA, men her driller det så også lidt, fordi vi igen og igen skal have forfatterens forstyrrende idiosynkrasier i forhold til dette og hint. Han mener eksempelvis, at offentlige personer som tv-værter ikke må være fede, fordi de dermed er dårlige eksempler. Den holdning kobler han til, at danske skolebørn køres i skole af deres forældre og bliver fede af det. ”Hvis jeg lige må have lov at ride den kæphest.”

Og han rider lystigt videre; alkoholisme skyldes genetik, jagt og druk hører sammen, den danske folkekirke er konfliktsky. Men hvad skal vi med forfatterens kæpheste? Og hvorfor skal vi have gengivet flere avisnotitser om forfatteren, for eksempel hele det interview som ejeren af Chelo's Pizzeria laver med ham? Eller det afsluttende interview med Natasja Crone. De føjer ingenting til emnet - men måske til billedet af forfatteren, når han om interviewet med pizzeriaejeren skriver, at det ”forstærkede fornemmelsen af at være kendis”.

Sløseri i tekst og billeder

Sluttelig er der for mange fejl i bogen. Typisk er det fejl i sætningskonstruktioner, nogle gange meningsforstyrrende, andre gange bare irriterende. Fejlene kan også være stavefejl, som at drikken Gatorade konsekvent kaldes for ”Getorade” og byen Sin City for ”Sinn City”, mens en mejetærsker staves ”majetærsker”.

Bogen er udstyret med en kortstump i bunden af mange sider. Så kan man følge Lars Toft Rasmussens færd. Ideen er sjov, men bliver kluntet, fordi opløsningen er så dårlig. Generelt er billedmaterialet også af svingende kvalitet: Flere billeder er for små til, at de giver mening, de er for kedelige motivmæssigt eller blæst op til en hel side, selv om de tydeligvis ikke er i høj nok opløsning.

Hvis man er interesseret i rejseeventyr på cykel, så er der altså bedre alternativer end USA på tværs. En af de bedste danske bøger fra de seneste år er Nicolai Bangsgaards Solo - 4 år jorden rundt på cykel (2011). Hvis man er interesseret i amerikansk politik, er der sikkert også bedre alternativer, men der er trods alt langt mere historie og politik at komme efter i Lars Toft Rasmussens bog, end der er eventyr, cykling og rejseskildring. Samlet set fremstår bogen, ligesom flere fotos i bogen, uskarpt.

USA på tværs - på cykel blandt røde amerikanere

Af Lars Toft Rasmussen
232 sider (illustreret helbindsbog)

Pris kr. 198

KØB TIL HALV PRIS PÅ FELTET.DKS WEBSHOP

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med.
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland.
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup.
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør.
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

ThomasKristensen.com