Af: Morten Walther Rasmussen 19.06.2018 @ 06:19

Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.

Det er en lidt utaknemmelig opgave at anmelde Lars Toft Rasmussens bog USA på tværs i relation til cykling. For selv om rejsen foregår på cykel, så fylder selve cyklingen ikke alverden i bogen.

Bevares, der står da en del om, hvad forfatteren sætter til livs efter sine strabadserende ture, lidt om landskabet, men næsten ikke noget om, hvad det vil sige at rejse i cykeltempo. For cyklen er et middel og ikke et mål i sig selv hos Lars Toft Rasmussen.

Og den vinkel er måske det bedste man kan tage med sig fra denne bog: At cyklen ikke kun er til træning, cykelløb, vægtnørderi og grænseoverskridende atletiske udfordringer, men også kan bruges til rejse, eventyr og oplevelse.

Politik og kæpheste

Lars Toft Rasmussen skriver godt, muntert og flydende. Man bliver også i glimt underholdt og lærer noget om amerikanere og især amerikansk politik, hvilket man fornemmer er hele præmissen for bogen. Forfatteren vil således selv lære mere om de amerikanere, han ikke kender, det republikanske partis kernevælgere, ved at cykle gennem deres baghave. Og det projekt lykkes. Både for ham og for læseren. Vi får et par pudsige portrætter, overraskende facts om amerikanerne og USAs historie - og også et par radikale holdninger til dit og dat.

Denne del af bogen giver en dybere forståelse af det amerikanske politiske system, mens de fordomme, man eventuelt måtte have om amerikanere oftest bare bekræftes. Man kan dog savne mere om, hvordan det så faktisk føles at cykle gennem de storslåede landskaber, et par naturbeskrivelser eller reflektioner fra sadlen. Her går der for meget historietime i den, fordi vi jo allerede fra forsiden har en forventning om, at cyklen kommer mere i spil.

USA på tværs er på den måde en lidt bizar hybrid. Det er ikke rigtig en cykelbog, og det er heller ikke rigtig en rejsebog. Bogen opleves snarere som en politisk og historisk bog om USA, men her driller det så også lidt, fordi vi igen og igen skal have forfatterens forstyrrende idiosynkrasier i forhold til dette og hint. Han mener eksempelvis, at offentlige personer som tv-værter ikke må være fede, fordi de dermed er dårlige eksempler. Den holdning kobler han til, at danske skolebørn køres i skole af deres forældre og bliver fede af det. ”Hvis jeg lige må have lov at ride den kæphest.”

Og han rider lystigt videre; alkoholisme skyldes genetik, jagt og druk hører sammen, den danske folkekirke er konfliktsky. Men hvad skal vi med forfatterens kæpheste? Og hvorfor skal vi have gengivet flere avisnotitser om forfatteren, for eksempel hele det interview som ejeren af Chelo's Pizzeria laver med ham? Eller det afsluttende interview med Natasja Crone. De føjer ingenting til emnet - men måske til billedet af forfatteren, når han om interviewet med pizzeriaejeren skriver, at det ”forstærkede fornemmelsen af at være kendis”.

Sløseri i tekst og billeder

Sluttelig er der for mange fejl i bogen. Typisk er det fejl i sætningskonstruktioner, nogle gange meningsforstyrrende, andre gange bare irriterende. Fejlene kan også være stavefejl, som at drikken Gatorade konsekvent kaldes for ”Getorade” og byen Sin City for ”Sinn City”, mens en mejetærsker staves ”majetærsker”.

Bogen er udstyret med en kortstump i bunden af mange sider. Så kan man følge Lars Toft Rasmussens færd. Ideen er sjov, men bliver kluntet, fordi opløsningen er så dårlig. Generelt er billedmaterialet også af svingende kvalitet: Flere billeder er for små til, at de giver mening, de er for kedelige motivmæssigt eller blæst op til en hel side, selv om de tydeligvis ikke er i høj nok opløsning.

Hvis man er interesseret i rejseeventyr på cykel, så er der altså bedre alternativer end USA på tværs. En af de bedste danske bøger fra de seneste år er Nicolai Bangsgaards Solo - 4 år jorden rundt på cykel (2011). Hvis man er interesseret i amerikansk politik, er der sikkert også bedre alternativer, men der er trods alt langt mere historie og politik at komme efter i Lars Toft Rasmussens bog, end der er eventyr, cykling og rejseskildring. Samlet set fremstår bogen, ligesom flere fotos i bogen, uskarpt.

USA på tværs - på cykel blandt røde amerikanere

Af Lars Toft Rasmussen
232 sider (illustreret helbindsbog)

Pris kr. 198

KØB TIL HALV PRIS PÅ FELTET.DKS WEBSHOP

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage.
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende.
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Flere af de bedste MTB-ryttere og danske mestre i cyklecross har fravalgt VM i cyklecross, trods verdensmesterskabet afvikles i Danmark. Det har mødt kritik af rytterne, men MTB-landstræneren, Mads Bødker, forsvarer beslutningen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/mtb-landstraener_forsvarer_rytterne_bliver_noedt_til_prioritere/De hurtigeste ligger på omkring 35min! Hvem der bare vejede 59kg, haha! Jeg selv ligger på 1time 8min med mine 84kg, sat I dag under Norseman løbet, jeg prøver om ikke jeg kan forbedre det i morgen under Tour de Zwift.En meget nervøs dag med konstant risiko for sidevind endte på dramatisk vis med en deklassering af Caleb Ewan og ikke mindst et grimt styrt for Patrick Bevin, der måske nok gennemførte etapen, men fortsat er en tvivlsom starter søndag. Uheldet kunne ikke komme på et værre tidspunkt lige inden det helt afgørende slag på kongeetapen til Willunga Hill, hvor Richie Porte drømmer om at vinde for 6. gang i træk, og hvor vinderen af årets første WorldTour-løb på spektakulær vis skal kåres. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_down_under_2019/I disse dage køres Tour Down Under, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 5. etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tour_down_under-analyse_blev_presset_for_stort_for_the_pocket_rocket/

Boligadvokat