Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 03.01.2018 @ 16:58

Per Henrik Brask har skrevet en bog der et must-have for begynderen, den dedikerede eller cykelklubben, der gerne vil være opdateret indenfor alt indenfor landevejstræning.

Der bliver flere og flere, der trækker i stramt lycra og sætter sig op på cyklen. Landevejscyklingen buldrer fremad, dette kan skyldes, man kommer hurtigt frem, og man er fri i naturen. Det faktum, at man får en masse glæder og udfordringer ved cykling.
 

Per Henrik Brask er cykelentusiast, cykeltræner og cykelekspert og har tidligere skrevet andre bøger omkring cykelsporten. Ligefra til hvordan man reparerer sin cykel til tips omkring landevejscykling og mountainbikesporten.  

 

Denne nye bog fra Per Henrik Brask og Gyldendal hedder: "Landevejstræning" og er på 182 sider. Bogen starter ud med en prolog, hvor han kort fortæller om, hvad der fik ham til at skrive bogen. “Mit mål med Landevejstræning er at opgradere, udvikle og inspirer dig som cykelrytter”.

Bogen kan læses fra start til slut, eller man kan bruge den som et opslagsværk. Her kan med fordel benytte sig af den overskuelige indholdsfortegnelse.
 

Bogen er delt op i otte emner eller kapitler ligefra Introduktion til cykeltræning ,som er det første emne og til holdkaptajnen, der slutter bogen af. Under hvert emne er der undertitler og her bliver der virkelig gået i dybden med de forskellige ting. Bogen rammer virkelig bredt og har emner som: Fra begynder til supermotionist, Træning, Måling og påvirkning af effekt, Kost ernæring og væske, ilt, træneren. Disse er som sagt nogle gode og relevante emner.


 

Bogen er let at læse på trods af, at den omhandler nogle emner indenfor for et eksempel træning, som måske kan være lidt svært at forholde sig til, så beskriver Per Henrik Brask det på en måde, så det er forholdsvis let at forstå.
 

Bogen gennemgår som sagt, hvad der menes med watt og pulstræning, aerobt og anaerobt arbejde, restitution og ernæring, køreteknik og træningspsykologi. Det er alt, hvad man skal vide for at blive en bedre cykelryttere. Disse informationer er gode og vigtige, men har man selv kørt på konkurrenceniveau, så har man stiftet bekendtskab med disse begreber før, dem er der ikke så meget nyt i.
 

Derimod er afsnittet "Holdkaptajnen" et rigtig godt afsnit. Her får man virkelig det sikkerhedsmæssige aspekt ind. Dette aspekt er endnu vigtigere i disse tider, hvor det desværre sker at cykelryttere kommer galt afsted i trafikken. I kapitlet er det både beskrevet, hvordan man skal agere i en gruppe og alene - og ikke mindst er det illustreret med billeder af for et eksempel, tegngivning i trafikken.



Denne bog beskriver helt konkret, hvordan du som cykelrytter kan blive bedre dette gøres blandt andet via høj faglighed og masser af figurer, der er med til at beskrive de enkelte emner godt.


Bogen Landevejstræning er en bog til den dedikerede rytter, der gerne vil finde informationer omkring alt indenfor landevejstræning. Ved at erhverve sig denne bog får man et godt opslagsværk til reolen med de andre cykelbøger.


Bogen kan anbefales til alle, der er dedikeret cykelryttere. Uanset om de træner alene eller kører i en klub, vil de få meget glæde af bogen "Landevejstræning".

BOGEN KAN KØBES PÅ FELTET.DKS WEBSHOP - BRUG KODEN "NYTÅR", SÅ FÅR DU 20% RABAT PÅ ALLE VARER

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hjælp har købt en trek tricykel med SRAM gear system, har i forvejen en racer med Shimano 105 hvor jeg har købt en wattmåler til , spørsmålet er kan jeg hvis jeg køber et nyt Shimano kranksæt og sætter det på trien kan jeg så bruge min watt måler sammen med SRAM gruppen. Det korte svar er, ja der er meget stor forskel på tri-cykler og landevejscykler. Men , og det er et stort men, så kommer det an på hvilke distancer du skal dyrke, long distance (halv og hel ironman), er muligt at køre på en landevejscykel, men det vil klart være en fordel med dedikeret tri cykel. På kortere distancer er det typisk tilladt at sidde på hjul og tri-cykler ikke tilladt. Så det kommer an på hvad dit mål er. Hvis det “bare” er at gennemføre en ironman, så er en billig eller brugt tri-cykel en god løsning, en god tid på de lange distancer, så skal man nok lidt op i budget, eks. Canyon speedmax, specialized shiv, felt iaxx, cervelo P2. Er det kortere distancer, så er det knap så vigtigt, men jo mere aero, jo mere energi sparet (hvis det er i DK), men en alm racer med clip-on bars og en “midt-i-mellem” position vil være helt fin. Jeg har dog udtrykt min mening om pågældende cykel i en anden tråd. Cykelexperten har et par tilbud på en racer med tri-styr som sikkert er ganske fin, mener der er to modeller, begge til omkring 10k. Hvis det er kortere distancer og budgettet ikke er til det store, ville jeg kigge på entry-level modeller fra nogle af de store mærker - trek, specialized, cube, scott, giant - med en tiagra gruppe på. Tiagra, er modsat hvad mange herinde mener, en ganske udmærket gruppe - skifter fint og holder næsten evigt, hvis bare man skifter kablerne Det fornemmede jeg godt, jeg er knap så hårdfør, så hellere en ny handske fra tid til anden :blush:Står og skal købe en ny MTB og kan se Rabe-bike har den jeg gerne vil have til en god pris, vil bare høre om nogen her har erfaring med dem?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat