Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 03.01.2018 @ 16:58

Per Henrik Brask har skrevet en bog der et must-have for begynderen, den dedikerede eller cykelklubben, der gerne vil være opdateret indenfor alt indenfor landevejstræning.

Der bliver flere og flere, der trækker i stramt lycra og sætter sig op på cyklen. Landevejscyklingen buldrer fremad, dette kan skyldes, man kommer hurtigt frem, og man er fri i naturen. Det faktum, at man får en masse glæder og udfordringer ved cykling.
 

Per Henrik Brask er cykelentusiast, cykeltræner og cykelekspert og har tidligere skrevet andre bøger omkring cykelsporten. Ligefra til hvordan man reparerer sin cykel til tips omkring landevejscykling og mountainbikesporten.  

 

Denne nye bog fra Per Henrik Brask og Gyldendal hedder: "Landevejstræning" og er på 182 sider. Bogen starter ud med en prolog, hvor han kort fortæller om, hvad der fik ham til at skrive bogen. “Mit mål med Landevejstræning er at opgradere, udvikle og inspirer dig som cykelrytter”.

Bogen kan læses fra start til slut, eller man kan bruge den som et opslagsværk. Her kan med fordel benytte sig af den overskuelige indholdsfortegnelse.
 

Bogen er delt op i otte emner eller kapitler ligefra Introduktion til cykeltræning ,som er det første emne og til holdkaptajnen, der slutter bogen af. Under hvert emne er der undertitler og her bliver der virkelig gået i dybden med de forskellige ting. Bogen rammer virkelig bredt og har emner som: Fra begynder til supermotionist, Træning, Måling og påvirkning af effekt, Kost ernæring og væske, ilt, træneren. Disse er som sagt nogle gode og relevante emner.


 

Bogen er let at læse på trods af, at den omhandler nogle emner indenfor for et eksempel træning, som måske kan være lidt svært at forholde sig til, så beskriver Per Henrik Brask det på en måde, så det er forholdsvis let at forstå.
 

Bogen gennemgår som sagt, hvad der menes med watt og pulstræning, aerobt og anaerobt arbejde, restitution og ernæring, køreteknik og træningspsykologi. Det er alt, hvad man skal vide for at blive en bedre cykelryttere. Disse informationer er gode og vigtige, men har man selv kørt på konkurrenceniveau, så har man stiftet bekendtskab med disse begreber før, dem er der ikke så meget nyt i.
 

Derimod er afsnittet "Holdkaptajnen" et rigtig godt afsnit. Her får man virkelig det sikkerhedsmæssige aspekt ind. Dette aspekt er endnu vigtigere i disse tider, hvor det desværre sker at cykelryttere kommer galt afsted i trafikken. I kapitlet er det både beskrevet, hvordan man skal agere i en gruppe og alene - og ikke mindst er det illustreret med billeder af for et eksempel, tegngivning i trafikken.



Denne bog beskriver helt konkret, hvordan du som cykelrytter kan blive bedre dette gøres blandt andet via høj faglighed og masser af figurer, der er med til at beskrive de enkelte emner godt.


Bogen Landevejstræning er en bog til den dedikerede rytter, der gerne vil finde informationer omkring alt indenfor landevejstræning. Ved at erhverve sig denne bog får man et godt opslagsværk til reolen med de andre cykelbøger.


Bogen kan anbefales til alle, der er dedikeret cykelryttere. Uanset om de træner alene eller kører i en klub, vil de få meget glæde af bogen "Landevejstræning".

BOGEN KAN KØBES PÅ FELTET.DKS WEBSHOP - BRUG KODEN "NYTÅR", SÅ FÅR DU 20% RABAT PÅ ALLE VARER

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med. 
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland. 
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup. 
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør. 
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com