Boganmeldelse: La Corsa Rosa
Af: Philip Tarning-Andersen 26.04.2018 @ 09:00

Giro d'Italia er afviklet 100 gange. Feltet.dk har vi set nærmere på den danske bog om løbets historie, La Corsa Rosa. Her fortæller René Preuthun historien om alle løbets foregående 99. udgaver.

Det er noget af et researcharbejde, der må være gået forud for tilblivelsen af denne bog. Over 637 tætskrevne sider er der et kapitel om hver udgave af Giro d'Italia, der er blevet kørt indtil videre. I tilgift er der knap 30 siders supplerende statistik og rytterregister, så bogen også kan bruges som opslagsværk.

Vi får således historien om Luigi Gannas sejr i første udgave og videre over legender som Alfredo Binda, Gino Bartali, Fausto Coppi, Eddy Merckx, Bernhard Hinault frem til Vincenzo Nibalis sejr sidste år.

Uovertruffen statistik

Hvert kapitel afsluttes med en statistik over de enkelte etapers start- og målby, længde, vinder og førende rytter sammen med en samlet top 10, sidste rytter, danske deltager og evt. etapesejre, vinderne af de større indlagte konkurrencer og løbets højeste punkt. Der bliver ikke sparet på noget der.

Men bogen er ikke kun fortællingen om Giro d'Italia, men også om de ryttere, der har været med til at skabe løbet. Alle løbets vindere, danske deltagere og flere andre store navne får deres karriere opsummeret, så man også får dem placeret i resten af cykelsportens historie. Og igen skorter det ikke på at finde frem til sejre i selv små løb, hvis rytteren ellers ikke fik den store karriere uden for Giroen.

Hver udgaves favoritter og andre store navne samt deres hold præsenteres i indledningen i hvert kapitel, så kvaliteten af feltet det pågældende år bliver klar for læseren. Det statistiske materiale er i topklasse, men Preuthun er heller ingen nybegynder. Han er forfatter til tre andre bøger om cykelløbs historie: ”For enden er regnbuen” (2004) om VM, ”De store klassikere” (2008) om World Cuppen og ”Der er et yndigt løb” (2011) om Post Danmark Rundt. Har man læst dem, vil man genkende opbygningen i ”Corsa Rosa”.

Historierne fra et cykelløb

Der er dog mere end statistik i bogen. Vi hører også historierne om de store rivaliseringer op gennem tiden, og om hvordan (sne)vejret alle dage har generet rytterne. Vi får et rigtig interessant indblik i, hvordan de to verdenskrige og det politiske spil omkring dem påvirkede løbet. Vi får forklaret, hvordan de italienske fans og arrangører absolut ikke ønsker udenlandske vindere.

Mens den statistiske del af bogen ikke efterlader noget tilbage at ønske, så gør historierne det lidt. Jeg kunne godt tænke

mig, at de var blevet fremhævet lidt mere. De lange opremsninger om hvilke byer ruten besøgte eller hvordan førertrøjen skiftede de første dage kan også ses i den glimrende statistik til sidst i kapitlet. I stedet vil jeg have flere detaljer om Coppis vilde soloridt og flere historier om vilde bjergetaper i snevejr.

Samlet vurdering

Samlet set kan man ikke andet end blive imponeret af, hvor meget research og historie, som Preuthun har fået med i en bog. Men det mest ærgerlige er også, at bogen måske vil lidt for meget. De mange lange sætninger og opremsninger gør bogen noget tung at læse. Bogen skriver sig dog ind på listen over gode historiske cykelbøger på dansk, dem er der ikke for mange af. Har man interesse i cykelsportens historie længere tilbage end de sidste 20-30 år, så er den absolut anbefalelsesværdig.

Bogen er på over 600 sider!

LA CORSA ROSA KAN KØBES PÅ FELTET.DKS WEBSHOP

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Boligadvokat