Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Cecilie Fyn Rafaelsen 20.03.2018 @ 06:44

Jacques Anquetil var let at beundre, men svær at elske. En medrivende biografi om den kontroversielle mesterrytter udkommer på dansk den 21. marts 2018. 

Det kræver sin franskmand rigtig at forstå Jacques Anquetil, den fem-dobbelte Tour de France-vinder, levemand og kvindebedårer, og det er heldigvis en franskmand, der står bag denne vellykkede biografi, som nu udkommer på dansk. "Helt Alene" er en kompakt fortælling om et af cykelsportens helt store navne, som også hører til blandt de mere kontroversielle.

 

Bogens forfatter Paul Fournel (født 1947) er cykelentusiast og litterat. Som dedikeret amatørcykelrytter vokser han op i skyggen af den mytiske Anquetil, som dengang virker til at være alt det, han ikke selv kunne være. Lys, let og elegant, mens Fournel selv er lille, mørk og rund.

 

Han ser Anquetil med “cykelbarnets ublandede beundring”, og han foretrækker ham fremfor rivalen Raymond Poulidor, den evige toer, der ellers blev franskmændenes yndling.

 

I sin indledning skriver han om Anquetil: “Intet menneske har nogensinde været bedre egnet til at sidde på en cykel end han, aldrig har kombinationen menneske-maskine været smukkere. Han var skabt til at blive set alene på vejen, skarpt tegnet mod en blå himmel. Intet ved ham fik én til at tænke på et felt, på massen af forenet styrke, for cykelsportens store skønhed var han kun, når han kørte alene.”

 

For Anquetil gjaldt det ikke kun tilværelsen som cykelrytter, men var som sådan det “dybeste udtryk for hans sjæl,” som vi kommer til at høre mere om. For skoledrengen Fournel er det en elegance, som næsten bliver for voldsom.

 

Gåden Anquetil

Fournel forsøger i bogen at løse Anquetil som gåde. Det er et virvar af fortællinger, der springer i tid, og som bliver fortalt både fra forfatterens, men også fra Anquetils synspunkt.

 

I sin søgen finder han et gammelt kladdehæfte, hvor han som barn har opskrevet fem dyder for en sand mesterrytter, som han gennemgår Anquetil ud fra. Blandt andet skal han have viljen til store bedrifter, nære en grænseløs kærlighed til cyklen, og så må han for alt i verden ikke være interesseret i penge.

 

Anquetil kan ikke rigtigt leve op til barndommens forventninger, men for Fournel gør det kun spørgsmålet om, hvad der driver ham, mere påtrængende. Anquetil blev aldrig publikums favorit. Han var let at beundre, svær at elske. Men var det, som om han også var modvillig over for sig selv?

 

Selvom Anquetils fejl og mangler går imod Fournels forestilling om mesterrytteren, så nærer han alligevel en åbenlys fascination af den franske rytters rolle som levemand og provocateur. I bogen hører vi, hvordan han under Tour du Haut-Var demonstrativt bestiller et stort fad østers, en tallerken kalvefrikassé og en flaske tør hvidvin til morgenmad. Vi får også en begejstret beskrivelse af, hvordan han under et schweizisk endagsløb narrer både arrangører og konkurrenten Ercole Baldini og får udbetalt dobbelt-bestikkelse. Han ryger, går i byen og flirter, og han gifter sig med sin bedste vens kone.

 

På trods af hans levemandsstatus får idolbilledet alligevel ridser i lakken i de senere år, da Anquetil under usædvanlige omstændigheder og på sin kones opfordring får et barn med sin steddatter. Det beskrives undersøgende og med en hvis portion undren, men det tager selvfølgelig ikke noget fra Anquetils mystiske karakter.

 

Fournel møder Anquetil fire gange i sit liv, og det løber som en rød tråd gennem bogen. Blandt andet slutter sidste kapitel med en fortælling om forfatterens første møde med Anquetil, der viser sig at gemme på en overraskelse...

 

Doping

Anquetil dopede sig og indrømmede det offentligt. Til sportsavisen L’Équipe sagde han: “Man skal være en tåbe eller en hykler for at forestille sig, at en professionel cykelrytter, der kører 235 dage om året, kan holde distancen uden stimulanser.” Det udløste et forventet ramaskrig.

 

Og her bliver også Fournel kontroversiel. For ikke nok med, at han forsvarer Anquetils brug af doping, han anerkender også brug af doping generelt, om ikke andet så på den tid.

 

Argumenterne får frit løb, og selvom det føles forkert, er det alligevel befriende at få lov til at høre om de ofre, som det at dope sig også indebærer.

Han skriver blandt andet: “Anquetils verden var nervøs og pirrelig, han lod sjælen betale for at lette kroppen. De forudselige mén lå langt ude i fremtiden, mens opkørslen mod bjergets top lå lige for og startede med det samme.” Og om de endeløse nætter under Tour de France: “Pillernes og de stimulerende indsprøjtningers virkning forsvandt ikke bare op i den blå luft, hjertet blev ved med at hamre, natten virkede, som strakte den sig længere og længere ud.”

 

Det er et interessant og poetisk perspektiv på en dopingdebat, at rytterne betaler en høj pris, og det er ikke kun i forhold til deres sundhed, men også i forhold til deres værdighed.

 

Det var Anquetils pointe, da han i 1966 blev frataget sin sejr i Liège-Bastogne-Liège, fordi han ikke ville underkaste sig dopingkontrollen, som han fandt krænkende og hverken rimelig eller relevant: “Vi er mennesker, ikke væddeløbsheste.”

 

"Helt Alene" overbeviser med sine passionerede beskrivelser og sin for cykelbiografien nytænkende struktur, selvom formen måske kunne have været en anelse mere stram. Der er elementer af fiktion, som sagtens kunne have været kørt længere ud, men det ændrer ikke stort ved det samlede indtryk.

 

Det er fængslende læsning fra start til slut om cykelløb, som det var engang, og som det - i sin substans - måske stadig er. Nu heldigvis kompetent oversat til dansk.

 

Facts om bogen Anquetil - Tout Seule (2012)

Forfatter: Paul Fournel

Forlag: Forlaget Bobo

Sider: 176

Oversat til dansk af: Jesper Tang
Udkommer: 21. marts 2018


BOGEN KAN BESTILLES PÅ FELTET.DK WEBSHOP

Weekendtilbud: Spørge Jørgen - Køb 1 og få 2 bøger!
Det er tid til weekendtilbud, som i denne weekend er bøgerne: 'Spørge Jørgen'. Køb 'Spørge Jørgen 2' og få GRATIS 'Spørge Jørgen' med. 
WEEKENDTILBUD: Smart lygte til Garmin-holder
Det er tid til weekendtilbud, som er en smart cykellygte. Dette tilbud er lavet i samarbejde med Vendelbo Cykler i Nordjylland. 
Dansk landstræner optimistisk - trods nye uheld
Det danske MTB-landshold er i øjeblikket i USA, hvor de kæmper for at hente UCI-point til Danmark. I weekenden deltager landsholdet i US Cup. 
Test: Ekoi Strada Cristal landevejssko
Franske Ekoi lancerer ny sko kollektion til landevejsfolket. Det er en sko der skiller sig ud med sin flotte finish.
Produktnyt: Biomaxa Bio Lubricant
Så er der nyt fra Down Under et banebrydende smøremiddel til din cykelkæde.
Løbsberetning: En forårsdag i Hell-singør 2018
Søndag den 8. april 2018 skulle årets første løb køres: En forårsdag i Hell-singør. 
GOOD VIBES ONLY: Virtuel vintertræning - slip dit indre legebarn fri
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Danmarks Højeste motionscykelløb køres for 36. gang i Skanderborg
Klassikeren i Skanderborg køres i år for 36. gang, og med deltagerfremgang de foregående år, håber man naturligvis på, at interessen for motionscykelløb på landevej fortsætter. En af ejerne bag løbets hovedsponsor Astral-Biking, Rolf Sørensen, mener ikke, at kurven er knækket endnu, men at cykling er blevet den nye folkesport i Danmark.
Test: Canyon Ultimate AL SLX 8,0 AERO
Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hej Forum. Har et sæt Zipp 404. Bruger dem til licens løb. Hjulene er fede og ruller rigtig godt. Men de irriterer mig også. Ved accelerationer slå specielt baghjulet på bremseklodserne. Justerer jeg afstanden længere ud forsvinder bremseevnen total. Bremseevnen er i forvejen ringe. Bruger Zipp’s egne klodser. Er Zipp’s hjul bare bløde? Har et sæt Aeolus Pro 3 til sammenligning. De bremser fremragende (med samme klodser) og ingen flex ved accelerationer. De støder i hvert fald ikke på. Jeg er faktisk skuffet. Jeg er ikke nogen stor eller tung fyr. 75 kg. og det er ikke forbi jeg skyder enorme watt i hjulene. Hvad er jeres erfaringer og kan jeg gøre et eller andet. Nu bliver det jo lidt trådkapring men... Kæden var ikke meget slidt, målt med en kædemåler og cyklen har lige været til service, hvor kæden også fik et vrid, inden de konstaterede at den sagtens kunne køre mere endnu. Alder burde vel ikke betyde noget - jeg har haft tre kæder i rotation og skiftet hver 1000km, for ikke at hærge kassetten. Jeg ville gerne køre med 11-23 og dengang kunne jeg kun få den i Dura-Ace til en middelstor formue. Nu må vi se om den kan acceptere en spritny kæde. Men mystisk at jeg vrider to kæder så relativt tæt på hinanden og især at den tog skade denne gang, hvor den bare hoppede stille af og var lige til at fiske på plads. Det må have været noget elendigt skrammel.Jamen, det kommer meget an på hvilken fælg du har startet ud med. Formoder det er en lidt "tung" hverdagsfælg og den burde nok ikke "stige af" efter kun 3 år..men alså hvis du er der ude (som du lidt antyder) at du har slidt dine bremseklodser ned til metallet - ja så er "all bets off". Som regel er nye fælge udstyret med slidindikatorer som ikke skal ignoreres. Prøv evt. at søge på foraet her - der er skrevet en del om fælgslitage for nyligt. Hmm.. Synes faktisk ikke den ændring på indstillingerne gjorde noget.. 🤔 Har nu prøvet at fjerne alle mine segmenter og tilføjet dem igen, så må de næste par ture vise om det har hjulpet.. 🤔

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com