Af: Philip Tarning-Andersen 15.12.2017 @ 16:18

Henrik Elmgreen, eller Rico som vi normalt kalder ham, har skrevet en bog. Det er ikke en bog om cykelsportens historie, men mere hans historie om cykelsporten. Og den er ganske spændende.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

”Hvorfor skriver du ikke en bog om alt det, du har oplevet i din tid i cykelsporten?” Sådan indleder Rico sit eget forord til bogen med et spørgsmål, han ofte er blevet stillet. Jeg er en af dem, der har spurgt. Derfor var jeg også ganske begejstret for at høre, at projektet også blev til noget.

Men hurtigt indså jeg, at bogen langt fra var det, som jeg havde forventet. Det var ikke en kronologisk historie fra cykelsportens barndom og frem til nu. Det gør forfatteren også meget tydeligt i starten, at det ikke skal være. I stedet er det Ricos egne fortællinger, og dem har han en del af.

Ricos egne historier

Udgangspunktet for bogen er langt hen ad vejen Ricos egne oplevelser ved løb og med forskellige personligheder i cykelsporten. Det giver en sjov blanding af lange historier om både de største stjerner og enkelte gange også mindre væsentlige personer i det store billede. Samtidig bliver ret store præstationer nogle gange kun omtalt i få sætninger, for Rico oplevede dem ikke selv.

Man skal derfor ikke læse bogen for at få en stor gennemgang af dansk og international cykelsports historie i traditionel forstand. Det er mere 350 sider med historier, som Rico kunne fortælle en dag, han møder en i Ballerup Super Arena. Det gør måske også publikummet til bogen lidt smallere.

Bag kameraet

Er de historier så hver at læse? Hvis man er typen, der nørder cykelsport, så ja. Her får vi mange historier ”bag kameraet,” som er beskrevet helt anderledes, end man ville kunne læse om dem andre steder. Om hvordan Ole Ritter ”forlængede” Ordrupbanen, og hvordan Danmark Rundt startede og genstartede. Og det er ganske underholdende.

Der er også plads til enkelte analyser fra Rico selv. Blandt andet er hans gennemgang af de bedste par nr. 7 kræs for kendere og med en kort afrunding af, hvem der måske nok var de bedste. En anden spændende, men måske knap så overraskende, konklusion kommer i sammenligningen mellem Merckx og Froome - hvorfor kan man ikke køre både Giro og Tour samme år?

Mange gange er der ingen glidende overgang fra en historie til den næste. Hvis man læser bogen i lange stræk, bliver man udsat for mange bratte emneskift. Hvert kapitel skal mere ses som en historie for sig. Jeg kunne godt have tænkt mig længere, men til gengæld færre historier for en mere glidende læseoplevelse. På grund af bogens meget subjektive tilgang vil den heller ikke fungere synderlig godt som et opslagsværk.

Samlet vurdering

Jeg tror ens glæde ved bogen vil stige, jo mere man kender og holder af at høre Ricos historier. Vil man gerne have masser af dem, så er det helt sikkert en anbefalelsesværdig bog. Kender man ikke rigtig Rico, så kan man stadig få glæde af bogen, hvis man kender cykelsporten rimelig godt. Er man mere til en historisk gennemgang af cykelsporten fra A-Z, så findes der andre cykelbøger på markedet.

Og netop den skildring gør også karaktergivningen svær for mig. For jeg synes, at det er en fantastisk skildring med et unikt blik bag kameraet. Mange vil sikkert have det på samme måde. Men er man læseren, der godt nok følger mere med i cykling end blot Tour de France - men heller ikke meget mere - ja, så er det ikke helt den store bog om cykling, man skal vælge? Så hvad skal jeg vælge som karakter? Jeg gik lidt efter en mellemting og håber, at folk har læst mere end bare karakteren i denne anmeldelse.

Bogen kan købes på Feltet.dks webshop

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

ThomasKristensen.com