Race Across America, RAAM, er verdens mest ekstreme cykelløb, hvor distancen er USA på tværs. Fra Oceanside i Californien, til Annapolis i Maryland - en distance på 3.020 miles eller 4.860 kilometer gennem ørkener, bjerge og prærie. Vinderen gennemfører typisk løbet på omkring otte døgn og kører dermed omkring 600 kilometer i døgnet. Løbet skal gennemføres på maksimalt 12 døgn det vil sige omkring de 400 km i døgnet.
At gennemføre verdens hårdeste cykelløb, som Race Across America er, startede for mig, som en uopnåelig drøm. Den drøm er nu blevet et episk mål i 2016. At udleve min drøm kræver målrettethed og fokus - og ikke mindst hårdt arbejde.
Vi ønsker igennem en række artikler og videoblogs her på motionsfeltet.dk, at dele vores erfaringer og oplevelser med ultracykling helt frem til målstregen i Annapolis. Ved at dele vores tanker og oplevelser om projektets opgaver, træning, udstyr, kost og ernæring med mere, håber vi, at du kan finde inspiration til at nå egne cykeldrømme. Om det så er at komme i "klub100km" eller deltage i et 24 timers løb, er op til dig selv.
Lidt om mig selv:
Mit navn er Dan Nielsen, 42 år og familiefar med villa, vovhund og Kia, velsagtens prototypen på den almindelige danske mand. Der hvor jeg skiller mig lidt ud fra mængden er, at jeg også er cykelrytter på ultradistancer. Jeg har de sidste fem år skiftet det almindelige cykelløb ud med ultraløb, hvor jeg har deltaget i flere løb, såvel i ind- som udland.
Inspirationen til at køre finder jeg i de fysiske og ikke mindst de mentale udfordringer, det er at gennemførelse af ultraløb. At være i stand til, på forsvarlig vis, at presse egne grænser til det yderste kræver, at jeg træner og udvikler min mentale og fysiske styrke. Så hvorfor ikke prøve kræfter med den største udfordring af dem alle Race Across America?
At cykle tværs over USA kræver mere end, at jeg træder i pedalerne. I dette indlæg fortæller vi om, hvilke overvejelser der gik forud for beslutningen om at deltage i RAAM og hvilke delmål og ressourcer det kræves for blot at have chancen for at gennemføre.
Overvejelserne:
Forud for den endelige beslutning gik der noget tid, hvor jeg naturligvis overvejede projektet frem og tilbage. Jeg kvalificerede mig til RAAM i sommeren 2014 ved Melfar 24, hvilket på det tidspunkt egentlig var mit mål. Men efter nogle cykelfrie uger og tanken om at prøve kræfter med RAAM voksede, blev jeg mere og mere klar over, hvad jeg ville.
Men spørgsmålet var, ville det være muligt at kombinere arbejde, fritid, venner og ikke mindst familielivet med dette projekt? Hvad vil prisen være i ’værste’ tilfælde, og vil det på nogen måde være muligt at finde både økonomi og de personer der vil bruge tid af deres liv på min drøm?
Jeg startede naturligvis med at præsentere mine tanker og ideer for min bedre halvdel. Skal projektet på nogen måde have den mindste mulighed for at gennemføres, skal der være 100 % opbakning og forståelse fra hjemmefronten. Det er ikke kun de mange timers træning, der skal findes tid til.
Her i opstartsfasen er der ufattelig mange timer, der bruges på det administrative, timer der igen skal findes i hjemmet. Derudover kommer der en større livsstilsændring, hvor jeg bruger det meste af vores fælles fritimer. Uden en særdeles forstående kone er projektet ikke muligt, men jeg fik mit ’ok’. Nu var det så min egen beslutning, der skulle tages. Efter mange overvejelser og tanker gik jeg i gang.
Teamet:
Men ingen kan gennemføre forberedelsen til - og deltagelsen i et løb som RAAM uden et velfungerende team. Derfor har en af mine første opgaver været at samle et team, der kan løfte omgaven med at supporte mig fra nu og hele vejen over målstregen i Annapolis. For at være dækket ind fra alle vinkler skal mit team indeholde personer, som skal løse helt specifikke funktioner både før og under løbet.
’Crew-chiefen’ har det overordnede ansvar for hele teamet, og skal under løbet træffe de afgørende beslutninger, når jeg ikke selv er i stand til det.
’Fødevareministeren’ sørger for, at jeg hele tiden får den rette mængde og type af kost og energi i kroppen.
’Transportministeren’ har til opgave at køre og finde vej, så jeg ikke kommer til at køre flere kilometer end ruten kræver (hvilket jeg vil sætte stor pris på).
’Sundhedsministeren’ har til opgave at pleje og behandle kroppen under de udfordringer der med sikkerhed opstår i løbet af de 4800km.
’Kulturministeren’ står for PR og kommunikation til samarbejdspartner, opdatering af Facebook og hjemmeside med tekst, fotos og videoblogs.
Sidst men ikke mindst teamets ’Økonomiminister’, der styrer budgetterne og indgår aftaler med sponsorer, da det er forbundet med en økonomisk omkostning at forberede sig og gennemføre RAAM.
Det var lidt om min baggrund og overvejelser om at deltage i RAAM i 2016. Den næste artikel kommer til at handle om at blive fysisk klar til at kunne træde i pedalerne 11-12 dage, der i sagens natur kræver noget ekstraordinært.
Jeg kan allerede nu løfte sløret for, at træningen allerede er begyndt, med vintertræning på hjemmetræneren og core-stabilitets træning. I øjeblikket træner jeg målrettet mod det danske 24-timers løb Xtreme- MELFAR24, hvor fysikken og teamets samarbejde skal finpudses inden 2015 største delmål "Race Across Germany" køres i juli måned.
Er du blevet nysgerrig på ultracykling, så kan du i næste indlæg blive klogere på min træningsfilosofi og hvordan min progrationen i træningen er planlagt.
Indtil da kan du læse mere om projektet på hjemmesiden Dan-raam2016.dk hvor vi også vil gå i dybden med de forskellige emner. Det er ligeledes muligt at følge og give et ”like” på facebook.com/danraam2016
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger