Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 12.12.2017 @ 13:12

Der arbejdes stadig i kulisserne for at skabe en udgave af Velothon i Danmark, men det er stadig uklart, hvornår det kommer til at ske.

Velothon-løbsserien er allerede startet op i flere andre lande. F.eks. blev Velothon afviklet den 10. september i år i hjertet af Stockholm, og i august blev der afholdt et løb i forbindelse med WorldTour-løbet i Hambourg, hvor mere end 15.000 cykelryttere deltog. 

Det store spørgsmål er så, hvordan det går med planer i Danmark? I marts 2017 snakkede Feltet.dk med Ironmans kommunikationschef Frej Elbæk Schjeldal, som kunne fortælle, at de arbejdede på at få et overblik over, hvad det krævede at få eventet og et løb til Danmark. Ved den lejlighed lød det: 

"Vores grund præmis er, at ting skal gøres ordentlig. Det var også derfor vi hurtigt tog en beslutning i 2016, hvor vi overtog licenserne, om, at 2017 ikke var aktuelt i Danmark. Det er derimod både 2018, 2019 og 2020 ikke bare for Danmark - men også potentielt andre store byer i Skandinavien. Så mon ikke vi snart kan melde noget ud. Vi ser et kæmpe potentiale i Velothon på dansk grund, hvor der mangler et rigtig stort og professionelt afviklet byløb," fra Frej Elbæk Schjeldal.

"Bolden er hos andre"

Feltet.dk har fulgt op på, hvordan status er, og det ser ikke ud til, at Velothon kommer til Danmark i 2018, og løbet er heller ikke på UCIs officielle kalender, men arrangørerne og firmaet bag er klar, hvis de øvrige partnere også er det. 

"Vi er der nu, hvor vi har overblikket over, hvad der skal til, for at kunne skabe den løbsoplevelse et Velothon race skal være," forklarer Frej Elbæk Schjedal til Feltet.dk i dag. 

"Vi vil meget gerne sætte Velothon i søen i Danmark, når det sker, skal det gøres ordentligt og med kvalitet. Og der skal være en bæredygtig model bag, således at det er et løb der kommer for at blive. Bolden om du vil, ligger derfor nu hos kommunerne, regionen og de fonde der skal bakke op og være med, for at få et så stort løb som Velothon, til at blive til virkelighed," tilføjer kommunikationschefen. 

Hvornår Velothon kommer til Danmark vides altså i skrivende stund ikke. Men løbsserien fortsætter i udlandet, hvor Velothon afvikles den 13. maj i Berlin (Tyskland), 8. juli i Wales (Irland), 22. juli i Queensland (Australien), 19. august i Cyclassics Hamborg (Tyskland) og sidst på året i Edmonton (Canada). 

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com